Aviseringar
Rensa alla

Snoka i mina filer? (Ipred-lagen)


Ämnesstartare

Spelar det någon roll om man har tankat hem saker före 1 april och har på datorn, eller kan lagen snoka igenom min dator via mitt ip-nummer och sätta dit mig ändå, även fast jag inte tankat något efter 1 april?

Jag har ganska mycket på min dator. Har fyllt en 500 GB snart.

P.S. Jag ska skaffa mig anonymt ip-nummer. Funderar på
www.relakks.com eller www.dold.se


   
Citera
Ämnesetiketter

De kan inte kolla i din dator, med hjälp av ipred-lagen, dock finns risken att de kollat dina tidigare nedladdningar i någon logg, och därför skickar en rannsakningsorder på din hårddisk.

Skaffa truecrypt.


   
SvaraCitera

Tja, den här artikeln bevisar väl att du är körd. Det är 16 väldigt ledsna författare som personligen kommer hämnas för det du gjort mot dem [mad] Räkna med att bli rånbögmördad innan dagen är slut.


   
SvaraCitera

ja du har fortfarande brutit mot lagen om upphovsrätt som är ännu äldre


   
SvaraCitera

Rensat på skit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men alltså herregud! Det är uppladarna de vill ha åt! Fildelarna som laddar upp en film/ljud/musik osv på internet så att folk kan ladda ner därifrån! De som ladda ner har nästan ingen risk alls att bli upptäckta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erikarbast:

De som ladda ner har nästan ingen risk alls att bli upptäckta!

Vad baserar du det på? Skulle de velat hade de kunnat sätta dit dig ganska enkel om du laddar ner saker.

erikarbast:

Fildelarna som laddar upp en film/ljud/musik osv på internet så att folk kan ladda ner därifrån!

Det där argumentet med att bara uppladdare sätts dit, har säkert utgångsdatum 2003. Förresten så laddar i princip alla upp när de använder bittorrent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Vad baserar du det på? Skulle de velat hade de kunnat sätta dit dig ganska enkel om du laddar ner saker.

Men snälla... Varför gör dom inte det då! Det är ju för fan viktigare att ta fast uppladdarna än alla de som laddar ner. Isåfall måste de lägga ner otroligt mycket pengar mer om de ska ta fast alla som laddar ner.
Det är ju lättare att jaga personen som t.ex laddar upp alla premiärfilmer på internet så att flera miljoner kan ladda ner filmen och själv kolla på den.
Såklart man försöker sätta dit alla som laddar upp och laddar ner, allt med olagligt fildelning att göra osv men man har ju lagt ner pengarna på att främst få tag i de som fildelar och laddar upp!

"Det där argumentet med att bara uppladdare sätts dit, har säkert utgångsdatum 2003" - Och nej jag sa inte att bara de som laddar upp sätts dit utan de vill helst ha åt dom.


   
SvaraCitera

erikarbast:

De som ladda ner har nästan ingen risk alls att bli upptäckta!

Sluta sprida lögner, de sätter dit dom de känner för. Varken upp eller nerladdare går säkra. Vet du varför? För att skrämma båda parter är effektivare än bara en av dom.


   
SvaraCitera

jojOzZz:

Skaffa truecrypt.

Jag kan iinte mycket om datorer. Du har inte lust att förklara lite vad det är och hur det funkar? [cute]


   
SvaraCitera

LinneavV:

Jag kan iinte mycket om datorer. Du har inte lust att förklara lite vad det är och hur det funkar? [cute]

Okej.

Truecrypt skapar en falsk hårddisk (En hårddisk som bara existerar som en fil på datorn), som man kan lösenordsskydda, och som inte går att komma in på om man inte har lösenord till hårddisksfilen. Man öppnar igenom att ladda in filen i true-crypt, den kan ligga var som hellst på datorn, och öppnar den sedan igenom att skriva in rätt lösenord. Det fiffiga är att programmet inte självt vet vilken fil som är hårddisksfilen, så om folk som genomsöker datorn hittar den, bland alla andra filer du har på datorn, kan de inte veta att den är rätt om de inte gissar rätt lösenord.

Programmet skapar alltså ett lösenordsskyddat gömställe för alla känsliga filer.

Tänk på att skapa ett riktigt svårt lösenord, som du får memorera in.
Helst med gemener, versaler, siffror och specialtecken, och gärna mer än 15 bokstäver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

Truecrypt skapar en fal

Dock så loggar ju windows en massa saker så en bra ide är ju att kryptera systempartitionen med..


   
SvaraCitera

grön_apa:

Dock så loggar ju windows en massa saker så en bra ide är ju att kryptera systempartitionen med..

Hm, hade jag inte en aning om.

En guide vore väldigt tacksam.


   
SvaraCitera

grön_apa:

Dock så loggar ju windows en massa saker så en bra ide är ju att kryptera systempartitionen med..

skulle man verkligen bli tagen för logg-filer? Om de blir rättegång måste de väll bevisa att varje fil stämmer överens med vad den heter också, som de gjorde i piratebay rättegången.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

Hm, hade jag inte en aning om.

En guide vore väldigt tacksam.

Har inte exakt koll på vad som loggas och hur i windows lär vara olika från version till version och det är svårt att kolla upp. dock så loggar ju mediaspelare ofta senast uppspelade listor osv detsamma gäller säkert vissa torrentklienter mm. och eftersom windows är stängd programvara så är det inte så lätt att veta vad som händer bakom kuliserna.

Har du en krypterad krypterad partition som du är mån om att hålla hemlig bör du kryptera i även pga av risken för att din nyckel hammlar i swaputrymet och därifrån kan den läsas ut även efter att du stängt av datorn. Och på det viset göra din kryptering värdelös.

VIsta har väl en egen krypteringsfunktion, bitlocker eller vad den heter ingen aning om hur de fungerar men jag skulle inte våga lita på den, annars http://www.truecrypt.org/docs/?s=system-encryption borde kunna få in dig på rätt väg.

använder själv inte windows så inte riktigt mitt område menmen..


   
SvaraCitera