Aviseringar
Rensa alla

Snowden och USAs avlyssningsskandal


Ämnesstartare

Det är få som har missat hela uppståndelsen med Edward Snowden och hans försök att sprida den mycket omspekulerade amerikanska spionaget runt om i världen. Man kan förstå om USA mer än gärna ser honom bakom lås och bom i stil med vad som snart kommer ske med Mannings (amerikanska soldaten som spred militära hemligheter om bland annat Irak till Wikileaks). Men vad är er syn på det hela?

Gör han rätt i det? Har en stat rätt att spionera på andra länder och hålla det hemligt? Bör han straffas eller gjorde han ännu ett slag för yttrandefriheten i världen? Kommer detta nämnvärt påverka den världspolitiska arenan?

För er som behöver sätta er in i situationen lite bättre:


   
Citera

Min  syn är att han självklart har begått en synd genom att bryta mot allvarliga regler där borta..

Han är en hjälte. 


   
SvaraCitera

USA är bankrutt och det är bland annat deras vision om att bli världspolis som orsakat detta. USA borde sluta fokusera på Snowden och istället fokusera på att få ordning på de offentliga finanserna och att avsluta deras krig.


   
SvaraCitera

 

Alla länder spionerar på varandra och dom vet oftast om att andra gör det eller försöker göra det, problemet är att om det offentligörs så kan det skapa en politisk konflikt över något som inte är direkta nyheter bara för att det landet som blivit spionerat på's regering eller ledare inte har råd att visa sig svaga för omvärlden eller den egna befolkningen. Säger inte det var fel av honom att släppa den informationen men tycker inte det  var det viktiga han gjorde.

Det jag tycker är värre är när ett land spionerar på sin egna befolkning och samlar in data utan översikt och helt godtyckligt... Att snowden avslöjade det ska han ha credd för!


   
SvaraCitera

Precis vad jag tycker.

Untouchable: USA borde sluta fokusera på Snowden och istället fokusera på att få ordning på de offentliga finanserna och att avsluta deras krig.

Nej, verkligen inte. Det är fel på alla plan. 

Ulricspath

 Har en stat rätt att spionera på andra länder och hålla det hemligt? 

Ja. Men även nej. Tror länderna kommer få upp ögonen för USA, kanske rentav går till muntlig attack åt USA men inte mycket mer. 

Ulricspath Kommer detta nämnvärt påverka den världspolitiska arenan?


   
SvaraCitera

Uppskattar Ryssland allt mer som motvikt till USA/Väst vad Syrien och NSA gäller...


   
SvaraCitera

Jag tror att detta har blivit en världsnyhet i skymundan om jag uttrycker mig så för att inget förväntar sig något annat, det vore mer en lovligt naivt. Världens militärt mäktigaste land och tilllika den enda supermakten spionerar på andra? - Vad märkligt! Numera är det ju betydligt fler än min far och Jan Myrdal som förutspår det amerikanska imperiets sönderfall men jag menar ändå på att det ligger en bit fram i tiden även om landet är försvagat.


   
SvaraCitera

tkr inte om  han. verkar dum verkar som han dölljer nåt. 


   
SvaraCitera

tror inte att det spelar någon roll, usa är ökänd för sin espionage


   
SvaraCitera

Både Snowden och Assange är hjältar som riskerar sina liv för att visa upp för världen all den skit som USA ställt till med genom åren. Som vi alla vet får man absolut inte på något sätt stödda upp sig mot USA för det är världens bästa land och den som trotsar det får genast smaka på konsekvenserna!

USA är desperata.


   
SvaraCitera

MP vill att Sverige hämtar Snowden med regeringsplanet och ger honom asyl i Sverige.

Kanske det första bra ställningstagande MP någonsin gjort?


   
SvaraCitera
frukt

N.W:
MP vill att Sverige hämtar Snowden med regeringsplanet och ger honom asyl i Sverige.

Kanske det första bra ställningstagande MP någonsin gjort?

Känns inte särskilt troligt med tanke på hur Sverige hanterat Assange och i allmänhet är i jänkarnas tjänst vad signalspaning gäller.


   
SvaraCitera