Aviseringar
Rensa alla

SO uppgift


hochs10:

någon som är kunnig inom detta och kan ge mig tips på vad jag kan skriva?

Varsågod


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Självfallet kan man anta att det råder korruption. Men samtidigt är det naitv att tro att det inte skulle råda minst lika mycket korruption om de västerländska företagen inte befann sig där.

Absolut![crazy] Men naturresurserna/vinsten skulle då stanna i landet vilket skulle leda till att fattigdomen skulle motverkas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GencoOil:

Absolut! Men naturresurserna/vinsten skulle då stanna i landet vilket skulle leda till att fattigdomen skulle motverkas

Det har du helt rätt i. Tyvärr har jag svårt att tro att efterfrågan på dessa naturresurser är tillräckligt stor i u-länderna. Företag i I-länderna kan helt enkelt betala mer än vad de inhemska företagen kan. Skulle man inte låta i-länderna utvinna naturresursera skulle man förlora inkomst istället. Lite av ett moment 22.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Företag i I-länderna kan helt enkelt betala mer än vad de inhemska företagen kan

Bara för att ett västerländskt företag inte äger naturresurserna betyder det inte att U-länderna inte skulle kunna sälja till I-länder. Oj! Det blev många "inte" i den meningen[tard]

Exploaterar man inte heller U-länderna så kommer en annan marknad och ett annat utbud att växa fram. något som kommer minska svälten och fattigdomen i landet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GencoOil:

Bara för att ett västerländskt företag inte äger naturresurserna betyder det inte att U-länderna inte skulle kunna sälja till I-länder.

Fast poängen är ju att man inte tjänar några stora pengar på att sälja råvaror. Även om inhemska företag skulle sälja naturresurser till i-länder är det ändå i-länderna och företagen där som gör ordentlig vinst, i och med att dessa förädlar råvarorna. I många fall säljer dom tillbaka en förädlad produkt till u-landet. Problemet ligger i att u-länder inte tillverkar slutprodukter i samma utsträckning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Fast poängen är ju att man inte tjänar några stora pengar på att sälja råvaror.

Det är en del i problematiken men fattigdomen som sådan är betingad i betydligt fler fakorer. Däribland de som jag tidigare nämnt.


   
SvaraCitera