Aviseringar
Rensa alla

Soc lägenhet


Ämnesstartare

Hejsan! Jag är en tjej på 17 år. (fyller arton i år) Jag pratade med min kurator för några veckor sen angående min hemsituation. Jag förklarade vad jag får gå igenom hemma och hur det påverkar min skolgång väldigt negativt. Några veckor innan hade jag börjat planera en flytt till göteborg då jag inte har några vänner i malmö och känner mig ensam osv. Vi pratade igenom det och hon rekomenderade att jag skulle anmäla min mamma till soc och sen försöka få dom att ordna en lägenhet åt mig. Kuratorn har lämnat in en anmälan och nu väntar vi på om soc ska starta en utredning eller inte. men även om jag inte vet om utredningen startas så vill jag ändå veta lite saker angående det hela:

1: Jag bor i malmö och vill flytta till göteborg, kan dom ordna det om jag har en riktig motivering?

2: Helst så vill jag inte bo i en etta då jag har väldigt lätt för att känna mig instängd då. Jag behöver öppna ytor. Är det möjligt att dom skulle kunna ordna det om hyran inte går över 4500?

3: Vilka utgifter täcker dom? Alla? Och vad gör man om man inte har standard möbler? T ex en soffa? Får man en viss budget för det också? Eller måste man söka ett visst bidrag för det också?

4: Får man jobba lite extra när man har soc lägenhet? Eller måste man börja betala för den själv då?

Jag är väldigt missnöjd med tanken på att vara ett soc barn, men måste ta mig härifrån. Och jag kan inte sköta skolan ordentligt om jag måste jobba för att försörja mig.

Om ni har svar på alla eller bara en fråga så snälla svara! Jag vill verkligen veta hur det funkar.
Tack på förhand.


   
Citera

Om du jobbar extra ska du iaf betala lite själv, skattesnyltare [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som jag nämnde, jag hade mycket hellre jobbat och gått i skolan och försörjt mig själv, men om jag hade gjort det, skulle skolan gå åt helvete. Och, jag ser hellre att soc hjälper mig med en lägenhet NU. Än när jag är 30 år och fortfarande inte kan försörja mig själv. Och frågan var inte "får jag ha en soclägenhet och ändå ha ett deltidsjobb så att jag har massa pengar i månaden att ha kul för". Jag menade bara att det hade varit kul med ett extrajobb så att man kan betala lite, men att betala allt går inte..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska svara på det jag kan, och jag kan inte heller lova att allting stämmer till 100% då det skiljer sig en del mellan olika kommuner

windowblues:

1: Jag bor i malmö och vill flytta till göteborg, kan dom ordna det om jag har en riktig motivering?

Vet ej.

windowblues:

2: Helst så vill jag inte bo i en etta då jag har väldigt lätt för att känna mig instängd då. Jag behöver öppna ytor. Är det möjligt att dom skulle kunna ordna det om hyran inte går över 4500?

Då du bor i en s.k. soc-lägenhet så kommer du få en lägenhet som kostar staten så lite som möjligt. En etta med stor sannolikhet om man bor ensam.

windowblues:

3: Vilka utgifter täcker dom? Alla? Och vad gör man om man inte har standard möbler? T ex en soffa? Får man en viss budget för det också? Eller måste man söka ett visst bidrag för det också?

Det finns ett tak på varje del. Hyran får kosta si, ev. köp till nya möbler får kosta så, osv. När allt är betalat så får du en summa till övriga inköp(i denna del finns det en del som är budgeterad till mat).

windowblues:

4: Får man jobba lite extra när man har soc lägenhet? Eller måste man börja betala för den själv då?

De vill helst att man ska slussas ut i samhället igen, men eftersom du är student så vet jag ej om du kommer behöva få jobba. Om man är "vuxen" så kommer de oftast ställa som krav att man söker jobb, osv.

Hoppas jag har hjälpt dig lite iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är du snygg så kan du ju bo hos mig. Är visserligen på Gotland men du kan ju pendla [bigcheers]


   
SvaraCitera

Kablash__:

skattesnyltare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Hoppas jag har hjälpt dig lite iaf.

Haha ja då 🙂

FreeWay89:

Är du snygg så kan du ju bo hos mig. Är visserligen på Gotland men du kan ju pendla

Tsk, lite jobbigt att pendla 😛 men visst är jag snygg!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Overdose delusion; kram [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

windowblues:

Tsk, lite jobbigt att pendla 😛 men visst är jag snygg!

Hmm visserligen är det 1 timme med flyg [bigcheers]


   
SvaraCitera

Kablash__:

Om du jobbar extra ska du iaf betala lite själv

Det är en bra idé. Då får hon lite fickpengar över med[y]

windowblues:

Om ni har svar på alla eller bara en fråga så snälla svara!

Jag tycker att du bör fråga soc. personligen, de kan ge dig bäst svar på dina frågor. Gå till de, ring de eller skicka ett meddelande till dom. Rekommenderar att du går till dom för då kan du få papper från dom ang. hur det går till och vad som gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

windowblues:

Haha ja då 🙂

Annars så kan man alltid rymma hemifrån, blir uppmärksammat och det görs en undersökning = du kanske får flytta bort?


   
SvaraCitera

Soc kan du inte direkt ställa sådana krav på.
Du får det du får.
Större lägenheter ska flera personer bo i/rullstolsbundna, inte någon bortskämd unge som vill ha en massa onödigt utrymme.

Ursäkta undertonen, men betalar man inte själv så har man inte rätt att ställa sådana krav.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Soc kan du inte direkt ställa sådana krav på.
Du får det du får.
Större lägenheter ska flera personer bo i/rullstolsbundna, inte någon bortskämd unge som vill ha en massa onödigt utrymme.

Ursäkta undertonen, men betalar man inte själv så har man inte rätt att ställa sådana krav.

nejmen, jag förstår att det är "stora" krav på soc. enda anledningen till att jag vill ha en tvåa är att Jag kan få en klaustrofobisk känsla ¨blandat med dödsångest när jag sitter i ett rum för länge. thats it. fast klart att jag tar en etta om det är det enda jag får.

Och ni som säger skattesnyltare; Jag har inget val. Jag ville gå den hårda vägen och jobba och plugga samtidigt.
Det finns många anledningar till valet av soc lägenhet. Men det största är min mamma. Just nu sitter jag ensam hemma sen igår kväll och har ingen aning om vart min mamma är. Hundarna och hennes tandborste är borta, och jag vet inte varför. Hon sa att hon skulle ut med hundarna och sen upp till grannen, men hon var inte där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förövrigt finns det inget jag önskar mer än att få betala själv. Jag HATAR tanken på att vara en "skattesnyltare" och få soc att betala min lägenhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför ska du flytta till göteborg då? o.o
vad handlar det här om egentligen? att du inte vill bo med din morsa, eller att du vill flytta till en annan stad?


   
SvaraCitera

windowblues:

Just nu sitter jag ensam hemma sen igår kväll och har ingen aning om vart min mamma är. Hundarna och hennes tandborste är borta, och jag vet inte varför. Hon sa att hon skulle ut med hundarna och sen upp till grannen, men hon var inte där.

Men du är väl ändå gammal nog att ta hand om dig själv?
Kanske låter hårt, men du är ändå snart vuxen och din mamma har sitt eget liv.
Även om hon inte verkar direkt sympatisk.
Ang. ensamheten så får du ju vänja dig vid den om du vill bo ensam.


   
SvaraCitera