Aviseringar
Rensa alla

Soc lägenhet


Ämnesstartare

ohfckyou:

varför ska du flytta till göteborg då? o.o
vad handlar det här om egentligen? att du inte vill bo med din morsa, eller att du vill flytta till en annan stad?

Well. Jag vill flytta till göteborg för att få en nystart. Jag har inga vänner här i malmö, för dom "tröttnade" på mig. I göteborg bor min bästa kompis vilket är en enorm trygghet för mig. och självklart vill jag inte bo med min mamma.

Isola: Klart jag kan ta hand om mig själv. Men saken är den att hon lämnade inga pengar åt mig, och vi har knappt någon mat hemma. Jag vet också att hon gjorde det för att göra mig ledsen och rädd och blablabla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag ska också få ansöka lägenhet via soc väldigt snart (har en mor som är psykiskt sjuk och lägger för stort ansvar och påfrestning på mitt liv) och det verkar som att jag har både stöd hos min psykolog och min mammas psykolog i detta då det var de som ens drog upp tanken på det från början till annat boende.

jag vet att det är många som har fått ren skit hjälp och hamlat i jättedåliga områden (och de som har fått jätte bra hjälp som de är nöjda med), jag vet som nämnt förut att man antagligen inte är i plats att sätta krav på soc och att skaffa lägenhet via soc används oftast av folk som har missbrukarproblem m.m.

Men jag har för mig att soc kan ta kontakt med en fastighetsförmedling och fixa en lägenhet som inte just är klassad som en "soc lägenhet" sen innan?? (nej jag är inte säker på detta) då jag har en stor ångest över att hamla i ett skitområde. jag varken dricker,röker, håller på med droger och är aktiv i föreningsliv emot detta o.s.v som en lugn person vill jag inte hamla i ett stökigt område helt enkelt där jag känner mig otrygg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Annars så kan man alltid rymma hemifrån, blir uppmärksammat och det görs en undersökning = du kanske får flytta bort?

windowblues:

Just nu sitter jag ensam hemma sen igår kväll och har ingen aning om vart min mamma är. Hundarna och hennes tandborste är borta, och jag vet inte varför. Hon sa att hon skulle ut med hundarna och sen upp till grannen, men hon var inte där.

Vilken skit du är i, hoppas allt reder upp sig för dig. Om du känner för det kan du alltid slänga iväg ett pm, behöver inte va något speciellt, kan bara kännas bra att småsnacka med någon ibland. Ta hand om dig! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

Vilken skit du är i, hoppas allt reder upp sig för dig. Om du känner för det kan du alltid slänga iväg ett pm, behöver inte va något speciellt, kan bara kännas bra att småsnacka med någon ibland. Ta hand om dig! 🙂

varför citerade du mig? :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pikachu; Jag bryr mig egentligen inte om vilket område jag hamnar i (om det nu inte råkar vara slummarnas slum), Jag kan ändå välja rätt i vissa frågor. Jag vill bara bort bort. Tar vad jag kan få liksom. Det känns som om jag inte flyttar, så kommer det aldrig ordna sig för mig i livet. Jag vill bara ta ett steg upp i livstrappan och känna att allt ordnar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

varför citerade du mig? :S

haha upptäckte det nu, sorry 😛
det jag tänkte svara var:

min syster rymde hemifrån. Det var jävligt skitigt hemma hos oss ett tag. Det som hände var väl att polisbilen kom och hälsade på, och när min syster väl kom hem (tro inte polisen bryr sig) så var det aktuellt att skicka henne på ett sånt där konstigt behandlingshem. Regler som att alla ska gå och lägga sig samtidigt på helger vid 00, för annars är det inte jämlikt och man ska kunna vara uppe längre på helger. sicko! och annat sjukt som inte har någon relevans. Man ska inte kalla på soc om man inte verkligen behöver det, och inte göra något som kan göra att de känner att de vill göra något "ordentligt" för att ta tag i situationen. Soc är inte det bästa, de är farliga. och nej jag skämtar inte. en jävla störd myndighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

windowblues; ja jag förstår dig och jag känner själv likadant med att känna att jag måste gå vidare med livet och det kan jag inte om jag är fast här, för det har reda gått till den punkten då jag undrar hur min mamma ska klara sig utan mig då det har hänt det blivit ombytta roller här då jag fick ta hand om min mamma på flera olika sätt som ingen tonåring ska behöva göra och även ta det mentala ansvaret.
sen är det ju inte trevligt heller att bli kallad för "skattesnyltare" men det är inte direkt som om jag tänker sitta på mitt arsle efter att jag har gått ut gymnasiet.

soc är inte på långa vägar det bästa, men någongång vad tusende år så tar de foten ut röven och gör något rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pikachu:

sen är det ju inte trevligt heller att bli kallad för "skattesnyltare" men det är inte direkt som om ja ska sitta på mitt arsle efter att jag har gått ut gymnasiet.

ja alltså, det här med skattesnyltare är bara fel. Hur kan en människa som behöver hjälp vara en skattesnyltare? Hade varit en grej om jag blivit arg på min morsa för att hon tvingade mig att städa mitt rum. Men så är det ikke. Nej, jag vet att soc inte är det bästa egentligen, men bättre än att bo hemma. Dock är det svårt för mig att få egen lägenhet då man måste vara 18 för att komma in på boendeenheten. Men fuck that, jag ska göra vad jag kan för att få dom att förstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

haha upptäckte det nu, sorry 😛

lugnt

lovepayyouback:

det jag tänkte svara var:

Alltså. jag är inte insatt, men jag trodde att om någon rymmer hemifrån så ska man analysera varför man rymde hemifrån. Då borde man komma fram till att det är krångel hemma => att dottern får flytta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

windowblues:

Dock är det svårt för mig att få egen lägenhet då man måste vara 18 för att komma in på boendeenheten. Men fuck that, jag ska göra vad jag kan för att få dom att förstå.

mjo, jag fyller själv 18 om mindre än två månader, men det får väl gå som det går.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

jag är inte insatt, men jag trodde att om någon rymmer hemifrån så ska man analysera varför man rymde hemifrån. Då borde man komma fram till att det är krångel hemma => att dottern får flytta?

Du har säkert rätt, men i praktiken fungerar det väl tyvärr inte. För att ta ett annat exempel så stod för någon dag sen i min lokaltidning om en tjej som sökte skydd hos soc. för hedersvåld. Det "första" de gjorde var att ringa hem till henne och be föräldrarna hämta henne. Det är lite läskigt. Jag tror också mycket det har att göra vem man får som handläggare eller vad det kallas, det finns bra människor på soc också, även om vissa verkar störda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pikachu:

mjo, jag fyller själv 18 om mindre än två månader, men det får väl gå som det går.

Själv fyller jag arton i september.. Men jag antar att egen lägenhet egentligen kan skjutas tills då. Just nu vill jag bara iväg från malmö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

Du har säkert rätt, men i praktiken fungerar det väl tyvärr inte.

Tyvärr. Då måste det bästa vara att gå in på soc och berätta allt.

lovepayyouback:

Det "första" de gjorde var att ringa hem till henne och be föräldrarna hämta henne.

Det är lite sjukt, ifall det handlar om hedersvåld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kommer förmodligen inte får en lägenhet i Götet och absolut inte en i den storlek som du önskar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade förstått din situation bättre om jag visste vad du hade för anledningar till att lämna dina föräldrar.


   
SvaraCitera