Aviseringar
Rensa alla

social fobi. inga vänner. kbt.


Ämnesstartare

Hej. Jag har haft social fobi i hela mitt liv. Har kört KBT när det gäller saker som att fråga efter vägen, handla, åka buss osv. men hur kör jag KBT när det kommer till att faktiskt umgås med någon, och föra konversationer, när jag inte har en enda vän(som kanske skulle kunna ha hjälpt mig)? Jag har alltså inte speciellt grov fobi men tillräckligt grov för att jag ska stänga in mig i min ensamhet, trots att jag inte vill det.

Jag vågar inte gå och försöka skaffa vänner bara sådär pga min sociala fobi. och det är väl svårt att skaffa vänner trots att man inte har social fobi tänker jag?

kan lixom inte tex skriva med någon online och sen bestämma träff irl. Det går bara inte. har inte ens testat det för får ångest bara jag tänker på det.

känns lite som att jag har 2 problem. Först den sociala fobin och sedan även att jag aldrig vet vad jag ska prata om, kan heller inte formulera mig när jag pratar. Skulle vilja ha förmågan att föra eller delta i en vardagliga diskussioner, men det är egentligen inte vad denna tråd handlar om, men ändå.

Är 25+ och bor i stockholm...
varken jobbar eller pluggar så har inga kollegor.

Hoppas ni har nått tips till mig


   
Citera

kanske borde prova åka på en resa nånstans långt?


   
SvaraCitera
L Y S

vattenhimmel: Hoppas ni har nått tips till mig

Hej, har du online-vänner? Det är iaf en bra start.


   
SvaraCitera

Kompis jag vet att det är läskigt men den ända lösningen på det här är att du gör dig själv modigare och ser till att du skaffar några vänner. 


   
SvaraCitera
He03
 He03

Jag kan verkligen relatera. Det har dock blivit mycket bättre ju mer jag har utmanat mig själv, det ända sättet att komma ut ur sin bubbla är helt enkelt att utsätta sig för obehagliga situationer. Jag började i små steg, att tvinga fram små kommentarer i samtal, ha ögonkontakt med den som pratar och helt enkelt försöka att inte tänka så mycket. Jag är långt ifrån där jag vill vara, men bara av att börja prata lite grann fick mig att bli mer och mer bekväm! Jag har också svårt att komma på saker att säga med tanke på att min hjärna blir helt tom när jag är nervös, men det blir bättre ju mer bekvämare man blir. Det är verkligen jättejobbigt och jag förstår precis vad du menar och hoppas att det blir bättre för dig.


   
SvaraCitera