Aviseringar
Rensa alla

Socialen - skriftligt avtal


Ämnesstartare

Om jag får ekonomsikt bistånd av kommunen för mitt boende via socialen och politiker har fattat det här beslutet, har jag inte rätt att få detta avtal på papper då? Socialen vill inte ge ut något papper på det. Det ekonomiska biståndet går bland annat till mitt boende och de socialsekreterare jag har pratat med har många gånger sagt fel, alltså vad det är jag betalar och vad det är de betalar. Man kan mer eller mindre säga att de genom åren har visat att de inte riktigt har koll på sina grejer. Det har även skett en del skandaler med socialen i min kommun genom åren så jag skulle därför vilja ha detta avtal skriftligt så att de senare inte kan komma undan med diverse olika saker. Just nu känns det som att de senare vill påstå att de har betalat hela min hyra tillexempel, vilket de inte gör, och att de senare kan säga att de inte ens har tagit beslutet, (de har t.ex. tidigare sagt att de tagit ett beslut och sedan ändrat sig). Jag känner bara att det skulle vara en trygghet att ha ett sådant här beslut som påverkar mig så mycket skriftligt.
Hur som helst, är de inte skyldiga att ge mig detta avtal skriftligt? Det verkar som att det finns ett papper på det i och med att politikerna tog beslutet och de borde väl dokumentera de beslut de har så att de har koll bland annat på sina utgifter och inkomster? Vet någon vilken lag detta faller under ifall jag har rätt till att få en kopia av beslutet?

Väldigt tacksam för svar.


   
Citera

Hur gammal är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Hur gammal är du?

18 år.


   
SvaraCitera

helium:

18 år.

Du har ingen god man eller så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du har ingen god man eller så?

Nej.


   
SvaraCitera

helium:

Nej.

Då borde du ju få en kopia pappren, tycker man. Men det viktigaste är ju att du har bostad iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Då borde du ju få en kopia pappren, tycker man. Men det viktigaste är ju att du har bostad iaf.

Men du vet ingen lag som säger att det här är offentlig information så att man har rätt att få en kopia? Finns ju rapporter, beslut och grejer som man har rätt att få tillgå även om man inte ens är inblandad.


   
SvaraCitera

helium:

Men du vet ingen lag som säger att det här är offentlig information så att man har rätt att få en kopia?

Nej, soc har ju tystnadsplikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nej, soc har ju tystnadsplikt.

Enligt vilken lag? Det är väl inte tystnadsplikt på allt soc gör? [shake]


   
SvaraCitera

helium:

Enligt vilken lag? Det är väl inte tystnadsplikt på allt soc gör? [shake]

Gör de offentliga saker, så nä. Men när det handlar om enskilda personer så, jo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Gör de offentliga saker, så nä. Men när det handlar om enskilda personer så, jo.

Okej. Men nu är jag en del av det här avtalet så jag finner det väldigt konstigt att jag inte skulle få detta skriftligt.


   
SvaraCitera

Politiker, what? Har alltid fått papper på besluten när jag fått ekonomiskt bistånd från socialen. Om det nu är så du menar.


   
SvaraCitera

Vad säger de när du ber att få papper på det?


   
SvaraCitera

helium:

. Men nu är jag en del av det här avtalet s

Du är en privatperson, så du är inget offentligt ärende. Om det är hyreskontraktet du vill ha kopia på så borde du ju få det.


   
SvaraCitera