Aviseringar
Rensa alla

Sök till United World Colleges (deadline 1 februari. Rör mest 93:or och 94:or)


Ämnesstartare

Hej!

Du som är född 1994 eller 1993 har nu chansen att söka till en unik internationell gymnasieutbildning som kommer ge dig möjligheten att möta människor från hela världen och förändra ditt liv.

United World Colleges är en sammanslutning av tolv internationella skolor runt om i världen och nationella kommittéer som finns representerade i princip vart av världens länder. Skolorna är grundade på idén om att sammanföra unga människor från hela världen för att studera tillsammans och genom det knyta kontakter och vänskapsband för att öka möjligheterna för en hållbar och fredlig framtid.

Tiden på UWC är två-årig och utbildningen som erbjuds är det internationella gymnasieprogrammet International Bacculurate (IB). Utbildningen är på engelska och engelska är språket som används generellt i UWC sammanhang. Utöver de akademiska studierna förväntas UWC-elever också engagera sig i aktiviteter som är relaterade till organisationens ideal och värderingar. Exempel är volontärarbete med HIV-sjuka (UWC-Waterford Kamphbala, Swaziland) räddningstjänst vid kusten (UWC College of the Atlantc, Wales) och volontärarbete med nyligen anlända flyktingar (Red Cross Nordic UWC, Norge). Dessutom bedrivs också en bred mängd av aktiviteter och fritidsgrupper som sysslar med allt ifrån förberedelser och utförande av föreläsningar och politiska debatter till mer renodlade fritidsintressen som musik och dans.

Nästan samtliga skolor ligger mer eller mindre isolerat till ofta vid natursköna områden. Detta innebär att du som söker måste vara beredd på att tiden på UWC innebär en mycket speciell livstil där skolan blir ditt hem i samtliga bemärkelser. I gengäld kommer du komma människor nära på ett sätt som man sällan annars gör. Du kommer dela rum med andra elever, alltifrån en till fyra beroende på vilken skolan du hamnar på.

Elever som gått på UWC fortsätter ofta att studera, volontärarbeta eller resa runt om i världen. IB programmet öppnar många dörrar men framförallt kommer du som UWC-alumni efter bara två år, ha en internationell vänskapskrets som få andra.

Ansökningstiden går ut om drygt en vecka och du kan söka genom den Svenska kommitténs hemsida. Alla sökande kallas till en intervju efter vilken kommittén väljer ut sökande för en andra intervju omgång. När du söker så anger du också vilken UWC skola du helst vill gå på. En lista med skolorna finns att hitta i länkarna jag postat nedan.

Du som blir uttagen tilldelas automatiskt ett stipendium som täcker studiekostnaderna. Därmed spelar din ekonomiska bakgrund ingen roll i urvalsförfarandet.

Nu har jag säkert glömt att nämna något. Om något är oklart eller det är något du funderar över är det bara att fråga här eller kontakta den svensk UWC kommittén. Så om du känner någon som du tror skulle vara intresserad och går i första eller andra ring på gymnasiet, borde du göra dem en stor tjänst och tips om UWC. Om du själv kan söka rekommenderar jag dig starkt att fylla in ansökningsformuläret så fort du bara kan!

Själv tog jag studenten från Red Cross Nordic United World Colleges i Norge förra året i maj. Att söka till UWC är helt klart det bästa och viktigaste valet jag gjort i mitt liv hittils. Gå inte miste om en sån här möjlighet! SÖK!

Länkar.
http://www.uwc.se/
http://www.uwc.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/United_World_Colleges
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-drar-in-bidrag-till-fredsskola (Sverige har återinsatt sitt bidrag till RCNUWC sedan början av 2009)


   
Citera

Viktor! [bigsmile]


   
SvaraCitera

r-r-r-r-r-reklam.


   
SvaraCitera

varför har jag inte hört talas om detta innan?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Viktor!

Haha! Ja! Respons?

Lilla Lady:

varför har jag inte hört talas om detta innan?!

Jag vet. Alldeles för få som känner till skolans existens=många potentiella sökande som aldrig söker.


   
SvaraCitera

lövet:

Haha! Ja! Respons?

Erik förstås. Hänger fortfarande på UM. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Erik förstås. Hänger fortfarande på UM.

Förstås =). king of um
Hoppas vi ses snart igen.


   
SvaraCitera

lövet:

Hoppas vi ses snart igen.

Ja! Word on the street är att du inte bor i England längre? Hur är utsikterna för att träffas?

Edit: Sabbar din tråd lite, men misstänker att någon ändå kommer att låsa den för att den luktar reklam lång väg. 😛


   
SvaraCitera

lövet:

jag vet. Alldeles för få som känner till skolans existens=många potentiella sökande som aldrig söker.

berättade att jag var intresserad för mamma, ska försöka söka in [blush]

går redan IB och detta är något som jag alltid velat göra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Ja! Word on the street är att du inte bor i England längre? Hur är utsikterna för att träffas?

Edit: Sabbar din tråd lite, men misstänker att någon ändå kommer att låsa den för att den luktar reklam lång väg. 😛

well. så kanske det är. går väl att få fram på nåt annat sätt oxå.

men det är väldigt få sökande i år och med tanke på att vi pratar om ett stipendium värt 180 000 kr som till stor utsträckning finansieras av svenska staten ligger det inte bara i UWCs och potentiella sökandes intresse att få reda på det här, utan också ett slags allmänintresse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lilla Lady:

berättade att jag var intresserad för mamma, ska försöka söka in

går redan IB och detta är något som jag alltid velat göra!

najs!


   
SvaraCitera
time
 time

Reklam är inte tillåtet på Ungdomar.se.


   
SvaraCitera
time
 time

Tråden låst


   
SvaraCitera