Aviseringar
Rensa alla

Sökandet efter bekräftelse, sunt eller osunt?


Ämnesstartare

Jag och en kompis brukar diskutera huruvida det är bra eller dåligt att i stort sett alla söker någon form av bekräftelse från andra.

Min kompis hävdar starkt att det är osunt, och att man ska göra saker för sin egen skull, och inte för att andra ska tycka att man gjort något bra. Medan jag hävdar att det är naturligt och fyller en funktion att folk vill vinna andras respekt, i och med att man kan bli mer benägen att göra bättre saker med mera.

Vad tror/tycker ni? Utveckla gärna era svar utöver "Dåligt" eller "bra".


   
Citera
Ämnesstartare

Funderat mycket över detta och kommer inte fram till någonting. Jag menar, de flesta har ju något slags bekräftelsebehov och jag antar att det är någonting ganska naturligt, liksom?

Jag tror egentligen att det vore extremt mycket hälsosammare för alla om man inte hade det, eftersom jag inte tror på att anpassa sig efter andras preferenser. Om inte annat så går ju mycket onödig tid och energi åt att göra andra nöjda, kraft som man kunnat ägna åt saker som i realiteten skulle förbättra en situation. Jag menar att bekräftelsebehovet missriktar människor lite bort från sig själva. Ehe.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Min kompis hävdar starkt att det är osunt, och att man ska göra saker för sin egen skull, och inte för att andra ska tycka att man gjort något bra.

men det är nog inprogrammerat från början att man vill ha bekräftelse, småbarn tex "kolla här" "titta på mej" hela tiden
fast iof, det kanske inte går över för vissa...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mollymaj:

fast iof, det kanske inte går över för vissa...

tror det är väldigt få som det går över för. Har aldrig träffat en persson som inte söker bekräftelse.

mjölk:

Jag menar att bekräftelsebehovet missriktar människor lite bort från sig själva

Det är sant, men å andra sidan så kan det väldigt ofta motivera folk till att bli bättre?

mjölk:

Funderat mycket över detta och kommer inte fram till någonting

Haha, jag med. Hoppas någon här är extremt insiktsfull och kan komma med bra poängar, tvivlar dock. Finns det någon bra litteratur om detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

tror det är väldigt få som det går över för. Har aldrig träffat en persson som inte söker bekräftelse.

Jag menar i samma utsträckning...
Allså vissa nöjer sig med små doser, och andra fiskar efter det hela tiden, som småbarn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppmärksamhet är jobbigt[shake]


   
SvaraCitera

wakajwaka:

Vad tror/tycker ni? Utveckla gärna era svar utöver "Dåligt" eller "bra".

Först tänkte jag svara att det är något bra, men sen insåg jag att jag menade sökandet efter identitet.

Rent spontant skulle jag säga att det är sunt fram till en viss nivå. Så länge sökandet förblir någorlunda subtilt, inte tar över helt, kan det nog vara rätt sunt. Sen är det väl så att sökandet efter bekräftelse och den bekräftelse vi får formar oss som personer, och påverkar vår personlighetsutveckling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Det är sant, men å andra sidan så kan det väldigt ofta motivera folk till att bli bättre?

Men då blir man ju bättre enligt andras preferenser?


   
SvaraCitera

Det är naturligt och sunt. Särskilt när man, kanske i första hand, samtidigt aktivt bekräftar andra.

Däremot är orsaken bakom ett allt för stort behov för bekräftelse dåligt, nämligen dålig självkänsla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det kanske är bra att söka bekräftelse i mindre utsräckning, då blir man väl lite mer varse om omgivningen kan jag tänka mig men inte om det går till överdrift.


   
SvaraCitera

Det är som du säger naturligt. Vet inte om det är något vi föds med, men jag är bra säker på att vi blir intutade under skoltiden att vi ska ha bekräftelse för allting vi gjort för att vi ska känna oss nöjda. Som om man måste ha bekräftelse för att veta om man gjort rätt : /


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror det finns både sunda och osunda sätt att söka bekräftelse.


   
SvaraCitera

Tilda1988:

Tror det finns både sunda och osunda sätt att söka bekräftelse.


   
SvaraCitera

Tror det är osunt att alltid söka bekräftelse i vad man än gör, det känns så överdrivet att vilja vara bättre än andra hela tiden. Å andra sidan behöver nog alla någon form av bekräftelse ibland i små doser, för att känna att man räcker till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om du menar att man ska söka efter sanningen om vad folk tycker om en så äre allt annat än sunt, jag göre, jag har gjort det länge för jag har märkt att ingen går att lita på...men jag är fan inte glad över att jag är såhär, men samtidigt hatar jag lögner, jag HATAR lögner!


   
SvaraCitera