Aviseringar
Rensa alla

Söker 3D Program


Ämnesstartare

Den där har jag gjort, funkar bra med Photoshop.

blomma.jpg


   
SvaraCitera

3D-modellering är aldrig enkelt. Du måste lära dig från grunden [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

3ds max ska vara det bästa har jag hört. Inte svårt att lära sig från grunden med bra turorials. [y]


   
SvaraCitera

Cinema 4D har jag använt. Rikligt med tutorials och ett schysst gränssnitt. 3ds max är fult [sad]


   
SvaraCitera

C4D är lätt att lära sig, har egen erfarenhet i det program och efter enbart några timmar kan du skapa skapligt bra 3d modeller.

Maya rekommenderas dock för spel etc.
medan 3dsmax är lite allround mellan animering och 3d.

Bäst att börja i C4D om någon av dessa expensiva varianter.


   
SvaraCitera

Som många redan har sagt är Cinema 4D ett bra program för nybörjare. Att bygga en gubbe som ser bra ut är dock inte enkelt för en nybörjare oavsett vilket program du använder. Om du som nybörjare ska försöka göra en soldat som första projekt och som dessutom ska komma i närheten av gubben på bilden så pratar vi om flera dagars intensivt arbete. Om du inte har någon förkunskap alls så skulle jag chansa på att du kommer vara tvungen att göra ett antal gubbar innan du klarar av att komma i närheten.

Det kan ta upp till en månad för vissa att bara känna sig bekväm med interfacet i vissa program.
Nu var ju inte just den där gubben så imponerande men det är ändå en rejäl utmaning för en noob.

Börja med att göra Oorganiska objekt först.

Själv började jag med Blender. Det är inte svårare än något av de andra programmen. Bara annorlunda upplägg än på de flesta andra program vilket gör det jobbigare för erfarna användare av andra program att ta till sig det. Ett mycket bra nybörjar alternativ då det är gratis.

Nu jobbar jag främst med Maya. Maya är och har länge vart standard inom film och spelproduktion och är det program du ska lära dig om du har tänkt hålla på mycket med 3D. Det har i många år pågått en debatt om vilket som är bäst 3dsmax eller Maya och svaret på den frågan är att de båda är likvärdiga. Du kan göra samma saker i båda programmen men på olika sätt vilket gör att det programmet som du är mest van vid är det som är bäst för dig. Då Autodesk båda programmen nu mer ägs av Autodesk så kommer de troligen om några år växa ihop och bli 1.

Smörgåsmannens uppgifter är ganska felaktiga. Maya är det som används främst inom både spel och animering. Främst animering då alla värden är keybara. Många spelföretag modellerar dock i Maya och exporterar sedan över filerna till 3dsmax för att sedan exportera ut därifrån då Maya har mycket begränsat med vilka format som går att exportera till och det passar därför inte alla spelmotorer.

Hoppas det här hjälpte dig lite. Som sagt testa Cinema4D eller Blender. Det går att göra en sån där gubbe i alla de vanliga programmen som du läser om. Vad som är bäst är endast en smaksak och en ekonomisk fråga.

PS. Softimage (XSI) är också ett bra alternativ men om det får du läsa själv då jag inte orkar skriva mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blender är ett toppenprogram[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta är gjort i Blender av mig. Jag visar bara för att visa exempel på vad programmet går för.


   
SvaraCitera