Aviseringar
Rensa alla

söker jobb.


Ämnesstartare

En random person på Facebook som jag inte känner vill ha jobb i mitt country, alltså Sverige då. Detta är något jag funderade över vad som kunde hända om jag hjälper en okänd person att söka/skaffa jobb? Nu är det ju självklart inte mitt problem men hur skulle ni hantera denna situationen? Skulle ni bara neka till att hjälpa eller skulle ni faktiskt hjälpa en sån här person? Vad skulle kunna hända om man hjälper en  okänd person på Facebook som man inte känner med att söka/hitta jobb? Detta är ingenting jag tänkt göra utan frågar bara med nyfikenhet.


   
Citera
Ämnesstartare

Confusion level next

Hade bara ignorerat, fan inte mitt problem de är så inkompetenta de frågar random folk på FB om jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay:
Confusion level next

Hade bara ignorerat, fan inte mitt problem de är så inkompetenta de frågar random folk på FB om jobb.

Men om i detta fallet för personen har svårt att få jobb i deras land då? Hur skulle du tänka kring detta?


   
SvaraCitera

Mångkultur berikar; gör din plikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aldrig i livet att jag skulle söka jobb åt någon annan helt okänd person..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:

Men om i detta fallet för personen har svårt att få jobb i deras land då? Hur skulle du tänka kring detta?

Jag bryr mig inte. Kan personen inte Svenska? Lycka till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay:

Jag bryr mig inte. Kan personen inte Svenska? Lycka till.

som jag skrev i inlägget så hade jag inte tänkt hjälpa den här personen. Personen verkar komma från indien eller något sånt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:

som jag skrev i inlägget så hade jag inte tänkt hjälpa den här personen. Personen verkar komma från indien eller något sånt. 

Låter som en scam.


   
SvaraCitera

Nu vet jag inte om sverige också har sånt här men i mitt hemland måste man få arbetstillstånd eller arbetsvisum för att få arbeta i landet men vet inte om sverige har det dock


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arbetstillstånd och uppehållstillstånd krävs eftersom han kommer från ett land utanför EU. 

Arbetstillstånd för den som är anställd och medborgare i ett land utanför EU
Om du är medborgare i ett land utanför EU och vill arbeta i Sverige behöver du i de flesta fall ha ett arbetstillstånd.
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Arbeta-i-Sverige/Anstalld.html


   
SvaraCitera

Delar med mig en story, tar det så kortfattat jag kan: 

1. Någon jag känner hade den där situationen och hjälpte personen bara att hon förlorade en vän. 
2. Vännen visste inte om han fick stanna i Sverige eller inte och efter ett bra tag fick han all hjälp. De var rumskamrater men sedan när han visste att han fick stanna så blev det kaos när han skulle gifta sig och rumskamraten jag känner blev sårad för att hon tog med vem som helst hem när han inte visste om det. Så det slutade med att hon lämnade brudparet som också inte visste vad de kände för varandra när deras bästa vän flyttade ut. 

Nu har jag inte hört något om dem alls men han är kvar i Sverige och antagligen jobbar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SkeletonGirl:
Delar med mig en story, tar det så kortfattat jag kan: 

1. Någon jag känner hade den där situationen och hjälpte personen bara att hon förlorade en vän. 
2. Vännen visste inte om han fick stanna i Sverige eller inte och efter ett bra tag fick han all hjälp. De var rumskamrater men sedan när han visste att han fick stanna så blev det kaos när han skulle gifta sig och rumskamraten jag känner blev sårad för att hon tog med vem som helst hem när han inte visste om det. Så det slutade med att hon lämnade brudparet som också inte visste vad de kände för varandra när deras bästa vän flyttade ut. 

Nu har jag inte hört något om dem alls men han är kvar i Sverige och antagligen jobbar.

Hur kom han/hon in till Sverige då? krävdes det ingen legitimation eller?


   
SvaraCitera

vincebruh:

Hur kom han/hon in till Sverige då? krävdes det ingen legitimation eller?

Jag tänker inte fråga min syster om det, har ingen koll på mer än att han gillade oss alla, fick fira nyår med oss och höll nån sorts ilska inne Galen Galen Galen fick hjälp av socionomen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

joo snälla fråga. Ligger i en knepig situation och försöker neka bort det utan att man har en chans,


   
SvaraCitera

vincebruh:
joo snälla fråga. Ligger i en knepig situation och försöker neka bort det utan att man har en chans,

Men kan du inte gå till socionomen? Mycket glad Jag har redan tk med syrran orkar inte ta mer kompis kompis hitta på Mycket glad tror han var från Algeriet om det säger något.


   
SvaraCitera