Aviseringar
Rensa alla

söker någon som förstår ...


Ämnesstartare

idag gjorde jag en medicinsk abort och tankarna är blandade för detta. jag skäms inte för att tala om det , men jag skulle gärna vilja hitta någon som har gått igenom det jag går igenom just nu och som vill prata med mig om det här ämnet. lite ovan att vända mig till ett forum såhär, men vet inte riktigt vart jag ska leta efter någon som vet hur jag har det.

pojkvän och vänner försöker finnas till hands men det är inte samma sak när de inte riktigt förstår mitt tankesätt och mina känslor.

så om någon känner sig manad? skriv gärna till mig.

Kram / lite nedstämd tjej


   
Citera
Ämnesstartare

Hoppas att du erbjöds kuratortid!


   
SvaraCitera

Det är en styggelse att göra abort


   
SvaraCitera

Du bör nog prata med kurator/pedagog, vet inte om du går i skolan, men ta kontakt med kuratorn isåfall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Det är en styggelse att göra abort

Hur kan du säga något sånt till en människa som uppenbarligen mår dåligt? Nu har hon gjort abort och det finns inget att göra åt det, klanka inte ner på människan ännu mer.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

Hur kan du säga något sånt till en människa som uppenbarligen mår dåligt? Nu har hon gjort abort och det finns inget att göra åt det, klanka inte ner på människan ännu mer.

Sluta förneka och öppna armarna för Jesus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

neely93:

men jag skulle gärna vilja hitta någon som har gått igenom det jag går igenom just nu och som vill prata med mig om det här ämnet.

Jag har inte gått igenom det, dels måste jag ha haft tur, för jag slarvade än del när jag var yngre, men sen hade jag aldrig klarat av att göra en abort. Och det handlar inte om att jag tycker abort är fel, det handlar om att jag ser fram emot att få egna barn en dag så mycket och att jag skulle tänka väldigt mycket på att det skulle kunna bli mitt barn. Jag hade alltså försatt ett barn i världen som jag inte hade kunnat försörja, antagligen ett barn utan en pappa och jag skulle antagligen inte klara av att ta hand om det.

Jag tycker du är stark som har insett att du är för ung, antar nu att det var därför du gjorde abort, och därför inte kapabel till att ha barn just nu. Och jag tycker också att det är bra att du mår dåligt över det, för då förstår du ändå innebörden över vad du har faktiskt har valt bort.

Pågrund av att jag antagligen inte kan förstå hur du känner så hänvisar jag dig som många redan har gjort till kuratorn, vilket du borde ha blivit erbjuden redan. Men jag ville bara få fram att jag inte tycker du har gjort något dumt.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Det är en styggelse att göra abort

Du är en styggelse för allmänheten[no-no]


   
SvaraCitera

Jottjott:

Du är en styggelse för allmänheten

Nej, icke.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Nej, icke.

Jo, för att säga så till en annan person som mår som hon mår tycker jag är en styggelse! Inte själva aborten hon gjort, så tryck inte ner henne ännu mer nu!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

folk har olika åsikter om abort, mina åsikter är väldigt blandade själv ... fick väga för och emot varandra, men när det sedan drabbar ens egna liv ja då vet man det svaret som är rätt för en själv, någon annan skulle kanske ha ett annat svar. i mitt fall är det så att jag studerar, jag bor hemma och kan knappt försörja mig själv på det lilla jag får i studiebidrag. att sätta ett barn till världen skulle inte bara förstöra mina drömmar och framtida yrkesplaner, jag skulle tvinga ett barn till en relativ fattigdom där bidragen man får troligtvis endast skulle räcka till blöjor och mat, inte så mycket mer. jag skulle automatiskt tvinga min familj till att försörja ytterligare en unge. och pojkvännen och hans familj skulle bli lidande. försökte se det som så att barnet fick "somna in, och vänta på att jag är redo att välkomna den i livet igen" lite löjligt kanske, men vad gör man?

jag själv skulle inte döma någon annan oavsett vilket val den gjorde, för oavsett vad så gör den det som är rätt för en själv och det kan sedan ingen annan beskylla en för, man har det väldigt jobbigt oavsett. det finns lika många åsikter som människor, och det är väl tur det? vad tråkiga debatter skulle vara annars...

det var relativt tidigt i graviditeten, 6-7 veckor och läkaren såg inte några hjärtljud(skönt för mig, hade varit ett betydligt svårare beslut om det funnits hjärtljud eller om det mycket längre gånget). men ändå så finns tankarna där till vad det skulle kunna ha lett till. de i min omgivning försöker övertala mig till att inte tänka på det - men det gör jag. blev erbjuden en kurator i samband med beskedet i torsdags förra veckan, jag var i en extrem chock och sa nej till erbjudandet. skulle förmodligen även sagt nej nu när chocken har lagt sig lite - de är utbildade och de vet hur man handskas med en sådan som jag, men jag kan inte handskas med dem då jag är mer utav "skrivartypen" menmen, letar vidare ihop om att finna den jag söker 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

neely93:

de i min omgivning försöker övertala mig till att inte tänka på det - men det gör jag

Klart du tänker på det! Alla med vett i skallen skulle tänka på vad det kunde ha lett till!

neely93:

letar vidare ihop om att finna den jag söker 🙂

För seriösa svar med en äldre medelålder skulle jag hänvisa dig till familjeliv.se, jag har sett flera konversationer angående abort där. Både om huruvida det är rätt eller fel men även folk som har gått igenom en. Tror säkert du kan hitta någon att skriva av dig till där.


   
SvaraCitera

Jottjott:

Jo, för att säga så till en annan person som mår som hon mår tycker jag är en styggelse! Inte själva aborten hon gjort, så tryck inte ner henne ännu mer nu!

Nej, det är inte guds ord


   
SvaraCitera