Aviseringar
Rensa alla

söker seriösa svar på frågor


Ämnesstartare

Har du någon gång kört påverkad?

Har du någon gång åkt med en påverkad förare?

Har du någon gång hindrat någon från att köra påverkad?

Kan du tänka dig att bli skjutsad av någon som druckit tre öl på en kväll?

Vad kan man göra för att ändra attityderna till alkohol och bil-,mc- och mopedkörning?

Är det ok att ge alkohol till någon som ska köra?

frågan varför/varför inte hör också till varje.
och som sagt, det är ett projektarbete så jag uppskattar om ni inte tramsar med svaren!


   
Citera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera
Åtta

Palett:

Har du någon gång kört påverkad?

Nej.

Palett:

Har du någon gång åkt med en påverkad förare?

Nej.

Palett:

Har du någon gång hindrat någon från att köra påverkad?

Nej.

Palett:

Kan du tänka dig att bli skjutsad av någon som druckit tre öl på en kväll?

Tre lättöl, ja. Men i övrigt, nja. Endast om det är ett absolut nödfall.

Palett:

Vad kan man göra för att ändra attityderna till alkohol och bil-,mc- och mopedkörning?

Man kan göra vägarna fullkomligt livsfarliga att köra på, t.ex. genom att introducera landminor. De som kör påverkade lär klara sig betydligt sämre, och då kommer ingen att våga köra påverkad längre. Dessutom får vi nog ned bilanvändningen på det stora hela, och det är ju bra för miljön. [y]

Palett:

Är det ok att ge alkohol till någon som ska köra?

Lol. För det första, varför skulle jag ge bort alkohol? Och för det andra, varför skulle jag ge den till någon jag vet ska köra bil?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Palett:

Har du någon gång kört påverkad?

Ja, en gång.

Palett:

Har du någon gång åkt med en påverkad förare?

Ja.

Palett:

Har du någon gång hindrat någon från att köra påverkad?

Nej.

Palett:

Kan du tänka dig att bli skjutsad av någon som druckit tre öl på en kväll?

Ja ifall personen i fråga inte är extremt lätt påverkad.

Palett:

Vad kan man göra för att ändra attityderna till alkohol och bil-,mc- och mopedkörning?

Ska x antal poliser.

Palett:

Är det ok att ge alkohol till någon som ska köra?

Så länge personen inte dricker det när han ska köra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Endast om det är ett absolut nödfall.

En dödsolycka på vägarna kan omöjligtvis vara lindrigare att handskar med än det eventuella nödfallet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

btw skriv kön och ålder också


   
SvaraCitera

Palett:

Har du någon gång kört påverkad?

Nej, har ifs inget körkort men skulle aldrig göra de.

Palett:

Har du någon gång åkt med en påverkad förare?

Nej, aldrig fått chansen om man säger så.

Palett:

Har du någon gång hindrat någon från att köra påverkad?

Nej, aldrig vart med om de, min kusin har däremot åkt dit för rattfylla, va inte packad, hade bara tagit någon öl men dumt ändå.

Palett:

Kan du tänka dig att bli skjutsad av någon som druckit tre öl på en kväll?

Nej, bara onödigt att köra då.

Palett:

Vad kan man göra för att ändra attityderna till alkohol och bil-,mc- och mopedkörning?

Jag tycker den är helt okej, vet knappt nån som kört rattfull.

Palett:

Är det ok att ge alkohol till någon som ska köra?

Absolut inte.


   
SvaraCitera
Åtta

Palett:

En dödsolycka på vägarna kan omöjligtvis vara lindrigare att handskar med än det eventuella nödfallet.

Om man resonerar som en idiot, ja. Att man åker ut på vägen efter tre öl innebär inte att man automatiskt dör. Om man blivit skjuten i lungan så dör man med ytterst stor säkerhet om man inte kommer till sjukhus.

You do the math.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om man resonerar som en idiot, ja. Att man åker ut på vägen efter tre öl innebär inte att man automatiskt dör. Om man blivit skjuten i lungan så dör man med ytterst stor säkerhet om man inte kommer till sjukhus.

Nu är du allt bra dum. Nej, det innebär inte att man dör, men man kan döda någon annan., Och ja, har man blivit skjuten i lungan dör man garanterat om man inte kommer till sjukhus, men fortfarande är det inte ok att utsätta andra människor för fara. Du kanske inte inser det, men kör du ihjäl en annan människa är det fruktansvärt svåra tankar att leva med. Visst, det är det med när man inser att man inte tog den skadade personen till sjukhus, och den dör, men här måste man prioritera. Självklart är det viktigt att rädda de man tycker om och älskar, men inte på bekostnad av andra människors liv? Det hade nog inte den skadade personen velat heller. Att du kanske skulle få ångra dig i resten av ditt liv för att du kört ihjäl nån..


   
SvaraCitera

Palett:

Har du någon gång kört påverkad?

Nej.

Palett:

Har du någon gång åkt med en påverkad förare?

Nej.

Palett:

Har du någon gång hindrat någon från att köra påverkad?

Ja.

Palett:

Kan du tänka dig att bli skjutsad av någon som druckit tre öl på en kväll?

Nej. Fast det beror väl såklart lite på situationen, om det var ett nödfall och beroende på hur berusad personen blivit av dessa tre öl.

Palett:

Vad kan man göra för att ändra attityderna till alkohol och bil-,mc- och mopedkörning?

Jag tror att det kan vara bra att inför alkolås på alla nya bilar som görs.

Palett:

Är det ok att ge alkohol till någon som ska köra?

Nej.


   
SvaraCitera
Åtta

Palett:

Självklart är det viktigt att rädda de man tycker om och älskar, men inte på bekostnad av andra människors liv?

Riskkalkylen är extremt simpel. Om vi nu förutsätter att personen har tagit sig tre öl, och inte är ovanligt lättpåverkad, så kanske risken att hamna i en trafikolycka är en på hundra (och det är en stor överdrift, då tusentals personer kör påverkade varje dag, och ändå är det bara en extrem minoritet som faktiskt hamnar i olyckor). Om vi nu skulle hamna i en olycka så kan vi väl förutsätta att det är under hög hastighet, och således dör alla inblandade.

Då är det alltså kanske 1% chans att 2-6 personer dör (kolliderar man med ett fordon med fler än fyra personer i så kommer de troligtvis inte att dö - t.ex. om de sitter i en buss).

Om vi istället väljer att inte åka till sjukhuset så är det 100% chans att en person dör.

Självklart propagerar jag inte för att folk ska köra påverkade, men under vissa omständigheter så finns det inget annat val. Nu menar jag givetvis inte när sonen måste till fotbollsträning inom 5 minuter, utan snarare när sonen blivit skjuten i lungan eller ramlat från taket och fått ett revben i mjälten - och en ambulans inte skulle hinna fram i tid.


   
SvaraCitera

Palett:

Har du någon gång kört påverkad?

Ja.

Palett:

Har du någon gång åkt med en påverkad förare?

Ja.

Palett:

Har du någon gång hindrat någon från att köra påverkad?

Ja.

Palett:

Kan du tänka dig att bli skjutsad av någon som druckit tre öl på en kväll?

Ja, om det är tre öl på en hel kväll. Alltså inte om killen sänker tre öl på raken och sen sätter sig i bilen.

Palett:

Vad kan man göra för att ändra attityderna till alkohol och bil-,mc- och mopedkörning?

Vettefan.

Palett:

Är det ok att ge alkohol till någon som ska köra?

Hmm...det är inte okej att pressa någon att dricka eller på något sätt försöka övertala honom/henne. Men ansvaret ligger ändå hos föraren.


   
SvaraCitera

Palett:

Har du någon gång kört påverkad?

Nej,

Palett:

Har du någon gång åkt med en påverkad förare?

Föraren däckade runt midnatt kvällen innan, han körde klockan 14 nästa morgon. påverkad, nja. bakis Ja.

Palett:

Har du någon gång hindrat någon från att köra påverkad?

Ja, vi var runt 5pers som gömde en nyckel.

Palett:

Kan du tänka dig att bli skjutsad av någon som druckit tre öl på en kväll?

Jag vet faktiskt inte.

Palett:

Vad kan man göra för att ändra attityderna till alkohol och bil-,mc- och mopedkörning?

Ha en nollpromillegräns. Om man har 0,1 promille i blodet så får man ej köra bil. Om polisen får reda på att det är en fest där många kommer köra bil därifrån, sätt upp en kontroll i närheten o bura in allihopa.

Palett:

Är det ok att ge alkohol till någon som ska köra?

Nej, det tycker jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Palett:

Har du någon gång kört påverkad?

Nerj

Palett:

Har du någon gång åkt med en påverkad förare?

Nej

Palett:

Har du någon gång hindrat någon från att köra påverkad?

Aldrig varit i den situationen

Palett:

Kan du tänka dig att bli skjutsad av någon som druckit tre öl på en kväll?

Nah.

Palett:

Vad kan man göra för att ändra attityderna till alkohol och bil-,mc- och mopedkörning?

Vet ej

Palett:

Är det ok att ge alkohol till någon som ska köra?

Nah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Palett:

Har du någon gång kört påverkad?

Ja

Palett:

Har du någon gång åkt med en påverkad förare?

Ja

Palett:

Har du någon gång hindrat någon från att köra påverkad?

Nej

Palett:

Kan du tänka dig att bli skjutsad av någon som druckit tre öl på en kväll?

En mindre sträcka isåfall.

Palett:

Vad kan man göra för att ändra attityderna till alkohol och bil-,mc- och mopedkörning?

Våld

Palett:

Är det ok att ge alkohol till någon som ska köra?

Ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Palett:

Har du någon gång kört påverkad?

Ja. Jag övningskörde förmiddagen efter en blöt jävla utekväll. Var garanterat fortfarande påverkad. Anledningen var att mina päron trodde jag var nykterist och att jag inte vågade berätta det.

Helt efterblivet, men eh. [crazy] Har inte gjort det fler gånger iaf! [no-no]

Palett:

Har du någon gång åkt med en påverkad förare?

Säkert. Jag kommer från Norrland.

Palett:

Har du någon gång hindrat någon från att köra påverkad?

Yep.

Palett:

Kan du tänka dig att bli skjutsad av någon som druckit tre öl på en kväll?

I nödfall, men jag hade hellre kört själv isåfall. [crazy]

Palett:

Vad kan man göra för att ändra attityderna till alkohol och bil-,mc- och mopedkörning?

Du låter som en kommunpolitiker. Fett gäsp.

Palett:

Är det ok att ge alkohol till någon som ska köra?

Nej.

Åtta:

Lol. För det första, varför skulle jag ge bort alkohol?

Gillarey [love]


   
SvaraCitera