Aviseringar
Rensa alla

Sömn proplem :S


Ämnesstartare

Jag är en 14år ofrisk pojke :S
väger 60kilo.

Jag kan bara sova 7timmar sen är jag vaken i 17timmar :S
min skolsyster säger att jag ska minst sova 9timmar per dag,för
att orka hela dagen med min vikt.HJÄLP hur ska jag göra :S


   
Citera
Ämnesstartare

7 timmars sömn är INTE lite...
jag sover typ 4 timmar. högst 6, och jag klarar mig.


   
SvaraCitera

så skolsyster tycker att man ska sova bort sitt liv för att man har ett extra kilo?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Din skolsyster är en idiot, det genomsnittliga sömnbehovet är 6-8 timmar, inte 9. När jag var ung sov vi minsann knappt 9 timmar i veckan, och vi klarade oss alldeles utmärkt.

Dold text: Okej, det sista är en lögn. Men jag gjorde. Klarade mig inte heller alldeles utmärkt, också lögn. Förlåt [sad] Men första meningen stämmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Din skolsyster är en idiot, det genomsnittliga sömnbehovet är 6-8 timmar, inte 9. När jag var ung sov vi minsann knappt 9 timmar i veckan, och vi klarade oss alldeles utmärkt.

då du är 8% av 6miljader som sover 6-8timmar per dag ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JohnneTr:

då du är 8% av 6miljader som sover 6-8timmar per dag ^^

Vilken extrem form av dyskalkyli lider man av om man får 9h/vecka till 6-8 timmar om dagen? Snarare snäppet över 1 timme.

Stämmer dock bara över kortare perioder, en månad i taget eller så. På det stora hela var min genomsnittliga nattsömn då 2-4 h/dygn under några år.

Sedan är jag rätt skeptisk till att det är 8% av världens befolkning som sover 6-8 h/dygn.


   
SvaraCitera

vadå för att orka dagen med din vikt?? du är ju knappast överviktig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JohnneTr:

Jag är en 14år ofrisk pojke :S
väger 60kilo.

60 kilo är ju inte så farligt. Om du är något mullig så är ett tips att motionera extra i samband med puberteten, vikten och längden jämnar nog ut sig då.

7 timmar om natten är ganska normalt. Det är inte många som sover 9 timmar om dagen i veckan, kanske på helgen.


   
SvaraCitera

När ska folk som påstår att sömn slösar bort livet, inse att deras idioti är så idiotisk att de borde somna in för gott. Sömn är ju det viktigaste en människa har. Det är minst lika viktigt som att äta om inte viktigare.

followthelights:

7 timmars sömn är INTE lite...
jag sover typ 4 timmar. högst 6, och jag klarar mig.

Vadå inte lite? Bara för att du misslyckas ännu mer på sömnfronten?
Hur vet du att du klarar dig med 4 timmars sömn? Du fungerar utan tvekan mycket sämre än vad alla andra gör som sover riktigt. Immunförsvar, minne och inlärningsförmåga är bara exempel. I längden så är det ohälsosamt.


   
SvaraCitera

JohnneTr:

väger 60kilo.

Hur lång är du då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Vadå inte lite? Bara för att du misslyckas ännu mer på sömnfronten?
Hur vet du att du klarar dig med 4 timmars sömn? Du fungerar utan tvekan mycket sämre än vad alla andra gör som sover riktigt. Immunförsvar, minne och inlärningsförmåga är bara exempel. I längden så är det ohälsosamt.

Ja 4 timmars sömn är för lite. men jag klarar mig på det hittills iallafall, för jag har inte riktigt tid att sova mer än så.
Men 7 timmar är inte lite. det är rekommenderat att sova 7-8 timmar för vuxna och som du sa, typ 9 timmar för ungdomar. Men om du inte kan sova mer än 7 timmar så klarar sig din kropp på det, om du vaknar och inte KAN sova mer så är din kropp uppenbarligen helt utvilad och behöver inte mer sömn. Din skolsyster känner inte vad din kropp klarar av och behöver mer än vad din egen kropp gör. Och kan du inte sova mer än 7 timmar så är din kropp utvilad efter 7 timmar. grattis, du har mer tid över till annat [y]


   
SvaraCitera

followthelights:

för jag har inte riktigt tid att sova mer än så.

Jaså? Vad gör du på dagarna som kräver 20 timmar?

followthelights:

du har mer tid över till annat [y]

Väldigt vanlig missuppfattning. Ingen människa använder sin tid så effektivt. Det är till och med standard att folk slösar bort flera timmar på struntsaker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barnbidrag:

Hur lång är du då?

169


   
SvaraCitera

JohnneTr:

169

Men då är du väl varken fet eller underviktig? Eller jag .. vet inte. [sad] Överviktig är du väl i alla fall inte?


   
SvaraCitera

Att motionera någon gång under dagen ska hjälpa. Inte direkt innan sänggående dock. Sängen ska bara användas för sömn (sov, ät eller spela inte spel där osv). Försök undvik att tänka kring sömn innan du lägger dig.
... Har jag läst.


   
SvaraCitera