Aviseringar
Rensa alla

sömnparalys


Ämnesstartare

har nyss drabbats av vad jag tror är sömnparalys. finns det någon som varit med om detta och kan berätte mer om det?

här är iallfall mina upplevelser:
• Vaknar av att jag blir nedtryckt i sängen, någon minut eller så. Kan inte röra mig eller säga något, försöker ropa men får inte fram något.
• Står i ett kök, någon tar mig på fittan och trycker upp mig mot bänken, tar grepp om mig, som en kram. Nu känns det som jag vaknar till lite, blir medveten om det och tänker för mig själv att den ska smeka över ryggen, strax därefter gör den det och tar tag om rumpan, Får smått panik och försöker skrika, men låter inget. Strax därefter vaknar jag men ser inget.
• Känner ett tryck mot ryggen och vaknar lite men kan inte röra mig, men försöker allt vad jag kan. Känns som någon trycker in fingrarna i sidan på mig, som om den skulle kittlas, till slut börjar det göra ont och börjar få panik, ser min hand och försöker fokusera på den, då försvinner den bort, men kommer tillbaka och då vaknar jag.


   
Citera
Ämnesetiketter

missykissy:

Vaknar av att jag blir nedtryckt i sängen, någon minut eller så. Kan inte röra mig eller säga något, försöker ropa men får inte fram något.

Exakt det har hänt mig, trodde att det var en dröm men det kändes jävligt verkligt[shake]


   
SvaraCitera

Har läst en hel del om det, aldrig varit med om det though. Låter hemskt! [sad]


   
SvaraCitera

ja. täcket drogs ifrån mig och ögonblicket senare såg jag en hand sträckas mot mitt ansikte.


   
SvaraCitera

Låter som sömnparalys. Har varit med om det en gång. Då var det en man som kom in genom dörren hemma och gick fram och smekte mig i ansiktet, försökte ropa på hjälp men det gick inte.
Min expojkvän drabbades jätteofta av sådant här. Hemma hos mig såg han ofta en man med hundar komma ur garderoben. Minns inte riktigt men han tyckte det var väldigt obehagligt och jag tyckte det var jobbigt när han skulle somna för jag var rädd att han skulle hamna där igen.

Ofta känner man ett tryck över bröstet för att kroppen är avslappnad=tyngre. Detta gör att man ofta hallucinerar att någon/något sitter på ens bröst. Min expojkvän hade till exempel sett en läskig flicka sitta på hans bröst en gång.

Man grips av panik för att man inte kan röra sig, det gör att hallucinationerna blir läskiga för att man känner sig utsatt/hjälplös.

Man ska bara försöka blunda och andas tills det går över.


   
SvaraCitera
Zsasz

Var med om det ganska ofta när jag var yngre, det är faktiskt relativt vanligt har jag för mig, konstigt nog har det ibland tagits upp som ett "övernaturligt fenomen" (I dokumentärer etc.) vilket jag personligen tycker har smutsat ner uttrycket, konceptet är dock relativt enkelt;

Sinnena vaknar upp medan kroppen fortfarande är i sin sömnfas, tack vare detta så kan man ofta se men inte röra sig (ibland också höra, känna eller t.o.m. smaka, med det är mycket ovanligare), och tack vare att man egentligen sover så blandas drömmarna med det man ser, vilket bildar en hallucinationer.

Senast jag vad med om en sömnparalys var ett par år sedan, och senast hallucinationer också var inblandade måste ha varit en närmare 5 år sedan skulle jag tro..


   
SvaraCitera

har upplevt det en gång =/ scary shieet


   
SvaraCitera

varför läste jag den här tråden när jag precis ska sova...


   
SvaraCitera

händer mig ofta, oftast ser jag konstiga saker som inte finns kring min säng och hör omänskliga vrål i huvudet tills jag tror att jag håller på att tappa förståndet.

Första gången var det skrämmande så in i norden, nu när jag vet vad det är brukar jag försöka tänka på något annat tills det försvinner


   
SvaraCitera

händer mig varje gång jag dricker hostmedicinen cocillana, jag tål nog inte morfin så bra.
Själv brukar min säng vara fylld med lik... Och ett av dem brukar riva mig på sidan.


   
SvaraCitera

Jag funderar att jag fått detta när jag var liten och stirrade mot en vägg när jag skulle sova. Då kom en kvinna med vit klänning fram ur väggen och gick sakta mot mig. Jag blev skräckslagen och sedan kännde jag hur hon skulle sluka mig och att jag skulle dö. Jag stängde mina ögon precis innan hon "insöp" mig och öppnade lite senare. Det var hemskt som fan.


   
SvaraCitera

Ja. det är lite vardagsmat för mig.
Har några gånger enbart haft den sorten då jag vaknar utan att kunna röra mig. Då hjälper det att blunda och försöka somna om.
Annars brukar jag se allt möjligt i vakensömnen. Människor i mitt rum, i min säng. Äckliga djur och känslor och rörelser, ljus, höga ljud, blod etc.. Det är alltid en fest när jag ska sova.

I alla fall; bästa rådet är att bara försöka slappna av när det händer. Tänka att det kvittar om det är läskigt.


   
SvaraCitera