Aviseringar
Rensa alla

Sömnproblem


Ämnesstartare

Hej! 

Jag har alltid haft ett relativt stort sömnbehov och behövt sova minst runt 8 timmar för att vakna utvilad. Senaste veckorna har jag dock fått lite problem med sömnen. Jag somnar sent på nätterna och vaknar redan vid 7 fast jag är ledig. När jag vaknar tidigt är det sällan jag lyckas somna om och därför sover jag bara 5-6 timmar sammanlagt på en natt. Det lustiga är dock att jag inte brukar känna mig jättetrött under dagen trots detta. Är det någon som känner igen sig och vet vad detta kan bero på? Det börjar bli irriterande att alltid somna sent och vakna tidigt. Idag somnade jag vid 1:30 och vaknade 6:20...


   
Citera
Ämnesetiketter

Kan bero på att det är sommar 


   
SvaraCitera

Eftersom solen står relativt högt på himlen redan kl 6-7 tror kroppen att drt är dag


   
SvaraCitera

5-6 timmar är inget att oroa sig för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tigerdrottningen:
Eftersom solen står relativt högt på himlen redan kl 6-7 tror kroppen att drt är dag

Det är en rimlig förklaring jag också tänkt på, men jag vet inte om det är så för mig. Jag lyckas ändå få det relativt mörkt i rummet och vaknar tex. aldrig av att solen skiner mig i ansiktet. 

Schism:
5-6 timmar är inget att oroa sig för.

Nej det är det kanske inte egentligen, men det är olikt mig att sova så pass lite. 


   
SvaraCitera

Du sover på natten, det är flera timmar, du känner dig utvilad. Inget att oroa sig för då.


   
SvaraCitera

TheNumberOneWriter: Det är en rimlig förklaring jag också tänkt på, men jag vet inte om det är så för mig. Jag lyckas ändå få det relativt mörkt i rummet och vaknar tex. aldrig av att solen skiner mig i ansiktet.

Man brukar ha mer energi på sommarn och behöver därför inte sova lika mycket, kan vara det.


   
SvaraCitera

Kan beror på din hälsa är i obalans. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LillaLadyn:
Kan beror på din hälsa är i obalans. 

Det känns inte som att den är det iallafall. Jag äter bra och har även börjat röra på mig mer än vad jag gjorde förr, men jag är rädd för att min hälsa blir i obalans på grund av de här sömnproblemen. 


   
SvaraCitera

TheNumberOneWriter:

Det känns inte som att den är det iallafall. Jag äter bra och har även börjat röra på mig mer än vad jag gjorde förr, men jag är rädd för att min hälsa blir i obalans på grund av de här sömnproblemen. 

Om det inte går ut över din vakentid är det nog ingen fara. Folk behöver olika mängd sömn, och det kan variera i perioder också. Märker du att du är trött om dagarna kan det vara värt att se över dina vanor lite. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh:

Om det inte går ut över din vakentid är det nog ingen fara. Folk behöver olika mängd sömn, och det kan variera i perioder också. Märker du att du är trött om dagarna kan det vara värt att se över dina vanor lite. 

Okej jag läste nyss en artikel om att man rent biologiskt sett faktiskt behöver 30 minuter mindre sömn under sommaren, men jag sover ju runt 2-3 timmar mindre än jag brukar och därför blir jag lite orolig att något är galet.


   
SvaraCitera

Hade samma problem under en lång period, kanske 1.5 år. Jag vaknade någon gång per natt, mellan 2 och 5. under en viss tid kunde jag inte längre somna om( i princip). vaknade nästan helt klarvaken och oro gjprde inte saken bättre.

min lösning: hitta en tråkig bok, gärna hyfsat svårläst så du blir trött fort. då blir du trött och kan somna om 🙂


   
SvaraCitera