Aviseringar
Rensa alla

Sömnproblem


Ämnesstartare

Hej!

Under de senaste tre dagarna har jag haft det väldigt svårt med att somna. Det är svårt att förklara detta men det uppstår någon konstig känsla från magen upp till huvudet när jag försöker sova. ( känns som att man håller på att svimma eller som att åka en berg-o-dalbana).

Har någon haft liknande problem? Vet inte ifall detta har något med ångest att göra.


   
Citera
Ämnesstartare

Har en sådan känsla ibland när jag ska sova. (ja, det är ångest) Brukar gå över när jag tar långa andetag, andas lugnt, försöker slappna av och tänka på nåt kul. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

brukar även ha orolig mage i samband med det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det börjar lite smått och blir sedan mycket värre. Är detta farligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

choords: Är detta farligt?

Inte om det är ångest, nej. Hur illa det än känns så är det ofarligt, det är hjärnan som skickar falska signaler typ.. 

Hur som helst, om du är väldigt orolig bör du bege dig till en vårdcentral, brukar kännas skönare när man har fått bekräftat av en riktig läkare att det ej är farligt. 🙂  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Hur illa det än känns så är det ofarligt

Tack för svaret 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testa att helt stänga av elektronik en timme innan du går och lägger dig för att "varva ner". Läs en bok, spela spel eller gosa med katten och låt dator, mobil, tv osv vara. Ska tydligen fungera bra vid sömnproblem. 
Gå även igenom dagen som varit noggrant när du gått och lagt dig: från att du vaknade på morgonen tills du gick och la dig: hur smakade morgonkaffet, vad stod det i tidningen och vad gick läraren igenom på historielektionen?
Fungerar asbra när jag har problem att sova. Har dock aldrig upplevt det du beskriver. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

choords:

Tack för svaret 🙂

ur welcome, sov gott nu! 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mmmh detsamma lol xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Månen kanske, min bror tror stenhårt på sånt joll iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

koalan:
Testa att helt stänga av elektronik en timme innan du går och lägger dig för att "varva ner". Läs en bok, spela spel eller gosa med katten och låt dator, mobil, tv osv vara. Ska tydligen fungera bra vid sömnproblem. 
Gå även igenom dagen som varit noggrant när du gått och lagt dig: från att du vaknade på morgonen tills du gick och la dig: hur smakade morgonkaffet, vad stod det i tidningen och vad gick läraren igenom på historielektionen?
Fungerar asbra när jag har problem att sova. Har dock aldrig upplevt det du beskriver. 

Det enda jag minns att gjorde i dag var att sitta framför datorn 🙁


   
SvaraCitera

Hej,

Jonas Partheen heter jag och jobbar som journalist på Sveriges Radio.

Jag har läst inläggen där ni förklarar att ni har svårt att somna och just nu gör jag inslag om ungdomar med sömnproblem. Skulle vara jättesnällt om du kan höra av dig på jonas.partheen@sr.se eller 0500-773035, för att berätta mer om just dina problem.

Jag är intresserad av din berättelse oavsett om du vill vara med i radio eller bara dela med dig av den för att jag ska kunna få en bättre förståelse. Du har rätten att vara anonym!

Hoppas vi hörs!

Jonas Partheen
Reporter, P4 Skaraborg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SRPartheen:
Hej,

Jonas Partheen heter jag och jobbar som journalist på Sveriges Radio.

Jag har läst inläggen där ni förklarar att ni har svårt att somna och just nu gör jag inslag om ungdomar med sömnproblem. Skulle vara jättesnällt om du kan höra av dig på jonas.partheen@sr.se eller 0500-773035, för att berätta mer om just dina problem.

Jag är intresserad av din berättelse oavsett om du vill vara med i radio eller bara dela med dig av den för att jag ska kunna få en bättre förståelse. Du har rätten att vara anonym!

Hoppas vi hörs!

Jonas Partheen
Reporter, P4 Skaraborg

Vilken jäkla super googlare du va då


   
SvaraCitera