Aviseringar
Rensa alla

Sömnproblem, konsekvenser?


Ämnesstartare

Tjenna.

Vad blir konsekvenserna av extrema sömnproblem?

Mvh.


   
Citera

Du får svårt att sova?


   
SvaraCitera

Psykos.

Ja, jag är seriös.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Du får svårt att sova?

HAHAHAHHA

[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj, här ser man verkligen kompetensen och realisttiken på ungdomar i Sverige.

Tack för de så kallade "svaren".

Mvh.


   
SvaraCitera

hjärnan fungerar sämre har jag hört. Alltså man minns mindre, reagerar långsammare osv.


   
SvaraCitera

busungen1221:

Tack för de så kallade "svaren".

Saxat från http://sahlgrenska.se/
"Ytterligare kunskap har forskare samlat under olika experiment vid sömnbrist. Psykiskt och kroppsligt välmående minskade kraftigt under lång sömnbrist (dagar till veckor). Försökspersonerna fick hallucinationer eller blev psykotiska. Blodtryck och puls var mycket instabila. Djurexperiment har visat att immunförsvaret kan försämras vid sömnbrist. Denna typ av experiment visar på sömnens nytta för oss människor."

Google.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Du får svårt att sova?

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CaithSith:

hjärnan fungerar sämre har jag hört. Alltså man minns mindre, reagerar långsammare osv.

Tack för bra svar.

Det stämmer verkligen in känns det som.

"Infraröd"

Tack för ännu bättre svar.


   
SvaraCitera

Men, ge lite mer info.


   
SvaraCitera

trötthet?


   
SvaraCitera

Utbrändhet. Tro mig, jag har haft sömnproblem i 3 år snart. Om det blir allvarligt får du uppsöka en läkare, om det nu gäller dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det gäller mig ja.

Under de senare veckorna, eller månader passar bättre, så har sömnen legat på mellan 1-5 timmar max.
Oftast mycket mindre än så.

För någon vecka sen så svimmade jag nästan på grund av just sömnbrist. Har inte pratat med läkare ännu, men får se till att göra det.

När jag försöker sova riktigt, så ligger jag och tänker för mycket och om jag nu lyckas somna, så vaknar jag oftast efter bara några få minuter igen. Sover jag dock länge i sträck, så kall svettas jag samt börjar frysa och må dåligt när jag går upp sedan.

Förresten, det med Utbrändhet, det verkar stämma då jag försämrats avsevärt i skolan vad det gäller att kunna arbeta samt att vara med på lektioner.


   
SvaraCitera

Det finns sömntabletter, prata med en läkare.

Jag tar ibland några som bara gör en mer avslappnad så att man inte ligger och är nervös och oroar sig, så blir det mycket lättare att somna(jag somnar alltså inte av tabletterna i sig utan att jag inte är orolig).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det låter som du lider utav insomnia..
Har du testat att ha ett block och penna vid sängen och skriva ner det du tänker på (så kan du läsa det någon annan gång, ex dagen efter).

Har du testat att inte äta eller dricka något med socker 3 h före sömn.

Har du testat med musik (typ lugna favoriter).

Testat dricka vuxenvälling alt. varm mjölk.

Det finns receptfria tabletter på apoteket... Valerina heter det. Dock fungerar dom inte på alla.

Jag har lidigt av sömnproblem sen barnsben, ingen läkare förstår vad det är för fel på mig och det enda dom kan ge mig är "lugnande"/sömntabletter. Dock vill jag inte gå på något sånt och bli beroende utav det.

Jag sover alltså 1-5 h / natt. Jobbar oftast 12 h / dygn och mår oftast bra. Dock får jag en dag då jag sover runt 12-15 h på ett dygn och då har jag laddat batterierna.

Du kanske skall först och främst prata med typ en kurator eller liknande vet inte hur gammal du är men om du är under 18 så kommer dom "skratta" åt dig. Jag gick till läkaren första gången jag var 12år och dom sa att det var en "fas" jag gick igenom och gav mig massa tips som inte fungerade/fungerar på mig iaf...

Lycka till och sov sött när du väl får sova [cute]


   
SvaraCitera