Aviseringar
Rensa alla

Sömnproblem pga månen?


Ämnesstartare

Igår natt (eller om det var i förrgår) hade jag svåra sömnproblem. Det hade även min morsa och några andra jag känner. Jag gick och lade mig vid 12 och somnade först vid 7. Min morsa lade sig 10 och somnade vid 4.

Fick höra att det varit något knas med månen då, månförmörkelse eller dylikt. Man har ju hört om folk som inte kan sova när de är fullmåne osv. vilket låter jävligt bisarrt. Men hur är det där egentligen? Någon som fattar varför det är så?


   
Citera
Ämnesstartare

Båg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Båg

Jävligt konstig slump att så många har sömnproblem samtidigt då.


   
SvaraCitera

Det finns en teori angående gener osv, som bygger på att förr i tiden då lampor inte fanns, så såv man när det blev mörkt. Och då blev det riktigt riktigt mörkt eftersom det inte fanns några ljuskällor. Ochnär deet vart fullmåne så var man vaken eftersom det vart "ljust" på natten. Finns vissa som anser att det har med det att göra


   
SvaraCitera

Det stämmer. För vissa människor har omedvetet överkänsla instinkter som aktiveras under fullmåne så att de kan vara beredda på flykt ifall varulvar kommer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjurskit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte på det, men känner av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

För vissa människor har omedvetet överkänsla instinkter som aktiveras under fullmåne så att de kan vara beredda på flykt ifall varulvar kommer.

[crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror knappast månen påverkar vår sömn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myt... [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Myt... [zzz]

Pluppe:

Jävligt konstig slump att så många har sömnproblem samtidigt då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pluppe:

Jävligt konstig slump att så många har sömnproblem samtidigt då.

Tro vad du vill! [wink]


   
SvaraCitera

Det har med tyngdkraften att göra, på nåt vänster. Jag kan inte heller sova under fullmåne. Synd för mig, för enligt min kalender är det fullmåne inatt. xD


   
SvaraCitera

"

patrick bateman:

tror knappast månen påverkar vår sömn

"I en nyskriven rapport som publicerades i "journal of sleep research" bekräftar Schweiziska forskare att månen har betydelse över vår sömn och faktiskt framkallar något som skulle kunna tolkas som ett varulvsliknande beteende." - http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/fullmane-ger-samre-somn_188907.svd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han_som_missa:

såv


   
SvaraCitera