Aviseringar
Rensa alla

Sömnproblem pga tankar


Ämnesstartare

Det här är något som jag inte direkt ser som något allvarligt problem, eftersom jag haft sömnproblem mer eller mindre hela mitt liv. Men kom att fundera på det nu.
Jag tänker väldigt mycket på många olika saker, och har därför ofta svårt att somna på natten.

Undrar bara om det är någon som vet hur det är och har några tips på hur man kan koppla bort tankarna? Sådant som faktiskt kan fungera också inte typ bara "sluta tänka!"
Det är lättare sagt än gjort liksom, eftersom det som sagt är en vana för mig. Skulle bara vara skönt att inte alltid ligga vaken i timtal innan man somnar. [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Investera i en spikmatta och lyssna på Justin Bieber


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Investera i en spikmatta och lyssna på Justin Bieber

[bigsmile][love]

Ska köpa en spikmatta, varför tänkte jag inte på detta innan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:

Ska köpa en spikmatta, varför tänkte jag inte på detta innan?

Spikmattor är underskattade. De hjälper även mot ångest, perfekt att ligga på innan man somnar. Man blir avslappnad/trött och fokuserar mer på smärtan än alla tankar osv. Perfekt! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har likadant, tänker för mkt när jag ska sova.
För mig hjälper det iaf att ha tv/serie på när jag ska sova och bara ligga och lyssna, då fantiserar man ist om vad som händer o fokuserar på det isf för alla tankar, funkar iaf för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det sägs att det skall fungera bra att skriva ned allting så det inte ligger och skaver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

För mig hjälper det iaf att ha tv/serie på när jag ska sova och bara ligga och lyssna, då fantiserar man ist om vad som händer o fokuserar på det isf för alla tankar, funkar iaf för mig.

Att kolla på serier funkar tyvärr inte på mig, är jag för fokuserad på tankarna så koncentrerar jag mig inte på att kolla och lyssna :c
Men skönt att det funkar för dig i alla fall!

OF 5:

det sägs att det skall fungera bra att skriva ned allting så det inte ligger och skaver.

Mm, jag har hört det. Har testat förut, funkade inte då. Men ska nog ge det ett försök till [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Justin Bieber

Hah! Underbar avslappningsmusik ;p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:

Att kolla på serier funkar tyvärr inte på mig, är jag för fokuserad på tankarna så koncentrerar jag mig inte på att kolla och lyssna :c
Men skönt att det funkar för dig i alla fall!

funkar bara om man börjar kolla/lyssna innan alla tankar kommer, annars funkar det inte


   
SvaraCitera

har märkt att när jag börjar tänka osammanhängande och mkt ologiska/konstiga tankar så är jag påväg att somnas, försöker ibland simulera detta när jag ska sova, brukar fungera typ[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

har märkt att när jag börjar tänka osammanhängande och mkt ologiska/konstiga tankar så är jag påväg att somnas, försöker ibland simulera detta när jag ska sova, brukar fungera typ[blush]

oki tack, skall testa[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har alltid haft det problemet jag med. Men att gå ut och promenera ett tag precis innan man ska sova och tänka igenom allt då fungerar faktiskt ibland. Men då gäller det verkligen att lägga sig direkt när man kommer hem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:

Det är lättare sagt än gjort liksom, eftersom det som sagt är en vana för mig. Skulle bara vara skönt att inte alltid ligga vaken i timtal innan man somnar. [smile]

Kundalini yoga rekommenderar jag.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pendulum:

[smile]

Jag är precis likadan och har alltid varit sådan. Jag tror man måste lära sig att hitta olika knep att växla med. För när man väl hittat något som funkar så är det precis som att tankarna anpassar sig till den nya metoden och lyckas ta sig förbi ändå. Sådant som funkar för mig, utöver det som redan nämnts:

- Räkna ner från typ 1000 och fokusera på siffrorna
- Andas långsamt in genom näsan och ut genom munnen (jag brukar även tänka "in" (alltså ordet "in") när jag andas in och "ut" när jag andas ut för att fokusera mer på andningen).
- Slappna av i hela kroppen. Börja med fötterna och "känn" att du är avslappnad, lägg allt fokus på just det området och släpp alla tankar om du så måste ligga och tänka "avslappnade fötter, avslappnade fötter..." och så fortsätter du uppåt med resten av kroppen.

Det är lite som en meditation och ibland har det blivit jätteflummigt men det funkar ofta + att man sover som ett litet barn efteråt. Men om du, som jag, oftast är för lat för att orka fokusera på något öht får du väl titta på film tills du blir trött och somnar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Evil Conduct:

Har alltid haft det problemet jag med. Men att gå ut och promenera ett tag precis innan man ska sova och tänka igenom allt då fungerar faktiskt ibland. Men då gäller det verkligen att lägga sig direkt när man kommer hem

Ska testa!

Sara Har Kiwi:

Det är lite som en meditation och ibland har det blivit jätteflummigt men det funkar ofta + att man sover som ett litet barn efteråt. Men om du, som jag, oftast är för lat för att orka fokusera på något öht får du väl titta på film tills du blir trött och somnar.

Låter som något som skulle kunna fungera faktiskt. Tack för tipset 🙂


   
SvaraCitera