Aviseringar
Rensa alla

Sömnstöring?


Ämnesstartare

Hej!

Nu är det såhär att jag har en väldigt nära vän till mig som verkar ha någon form av sömnstörning eller något...

Hon är väldigt deprimerad i perioder och sover för mycket.. Hon klarar inte att ta sig upp till skolan, och jag börjar nu bli riktigt orolig..

Idag tex. sov hon från 00.00 cirka och sen till 15:30.... Ingen skola idag heller.. Och hon vill klara det... Hon har sin mamma som väcker henne, men det hjälper inte...

För snart 3 år sedan avled henne pojkvän hemma hos henne i hennes säng.. Hon har haft samtal om detta men fyllde 18 och ville då inte fortsätta eftersom hon ej fick gå mer på BUP..
Jag tror detta blivit ett riktigt trauma för henne, för hon klarar inte av att komma över det riktigt.

Hon har haft förhållande efter det, men gått sådär...
Hon skriver ofta och säger till mig att hon vill vara där han är, men nu verkar hon fått mer livsgnista i livet, men ändå får hon inte bort dessa sömn svårigheterna...

Vet någon vad detta kan bero på och om hon kan få hjälp någonstans? Väldigt tacksam för svar!!! Gäller min bästa vän....
[love]


   
Citera

sotnoten:

Vet någon vad detta kan bero på

sotnoten:

För snart 3 år sedan avled henne pojkvän hemma hos henne i hennes säng

sotnoten:

Jag tror detta blivit ett riktigt trauma för henne, för hon klarar inte av att komma över det riktigt.


   
SvaraCitera

Ungavuxna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

psykolog


   
SvaraCitera

Depression pga allt med pojkvännen att göra.

Det bästa är om hon får hjälp av kuratorn eller någon psykolog!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lågt blodvärde kanske, ta med henne till vårdcentralen och gör lite tester.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sotnoten:

För snart 3 år sedan avled henne pojkvän hemma hos henne i hennes säng..

våldsamt sex?[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

våldsamt sex?

haha roligt svar :O Faktiskt inte :O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IceFalk:

Hur dog han? Jag menar det är inte direkt vanligt att någon dör i ens säng.

Dem vet inte riktigt varför. Men han hade en lätt cpskada på vänster sida (inget jag märkte av) och fick 3 månader innan diagnosen epilepsi, och antagligen fick han ett anfall som hans hjärta inte klarade av.

Hon har försökt få kontakt och få hennes mamma att hjälpa henne för hon kan ringa själv men vet inte vad hon ska säga.. Och hennes mamma tror på det att piller inte hjälper mot allt.. Hon känner själv att hon inte får någon hjälp hemma för att hennes lilla syster får all uppmärksamhet.

Hoppas jag kan få henne att ringa 🙁


   
SvaraCitera

Jag har samma problem, sover hela dagarna , missar skolan som jag verkligen vill klara.
Spelar ingen roll om jag sover 17 timmar eller i två dygn ( vilket jag gör ofta utan att vakna däremellan ), för när jag vaknar är jag likförbannat lika trött som innan .

Jag vet ej säkert vad detta beror på , och det hör antagligen ihop med att hennes pojkvän avled , men det allra viktigaste är att varken du eller någon annan tvingar henne att gå och prata med någon.
Det förvärrar bara allt, då hon kommer känna sig liten och försvarslös, och de är de sista hon behöver nu.

Vill hon inte sitta och berätta om sina mörkaste hemligheter till en främling så gör hon inte de, no big deal .
Hon kommer prata när hon verkligen är redo, vilket faktiskt kan ta många år.

Jag har frågat runt om mina sömnproblem och ska nu in på HB test, ( blodtest ) för att kolla om jag har diabetes eller liknande.
Håll ett vakande öga på din vän , om hon utöver sömnproblemet dricker mycket vätska och/eller ofta är sugen på något så är de bara att be henne kolla upp de .

Kan ha en logisk förklaring! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sotnoten:

Vet någon vad detta kan bero på och om hon kan få hjälp någonstans? Väldigt tacksam för svar!!! Gäller min bästa vän....

Alltså jag tycker att du och hon ska resa iväg en 3 månader eller något o göra något sjukt kul bara....

Har själv 2 bästa kompisar som dött, en mördad o den andra olycka. Och det som måste ske är att man går vidare. Jag brukar tänka typ så här: "De hade inte bvelat att jag ska slösa bort mitt liv på att sörja dom, de hade velat att jag går vidare". Resonera logiskt och smart. Men res iväg med henne 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

IceFalk:

Det du gör är beundransvärt och jag är otroligt glad över att du vill hjälpa din kompis.

Det klart man vill hjälpa henne.. Jag vet hur det är att må dåligt... Har själv mycket i mitt liv, men jag klarar ju av vardagen iaf 🙂

blessmycurse:

men det allra viktigaste är att varken du eller någon annan tvingar henne att gå och prata med någon.

Får se hur vi gör. Vi tvingar inte någon, men det är hon som bett mig att se om det finns någon hjälp. Hon vill inte ha det såhär mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tipsa henne om att läsa denna FAQ:en
den har hjälpt många (inklusive mig :D)


   
SvaraCitera