Aviseringar
Rensa alla

Söndag - en vilodag


Ämnesstartare

I bl. a Tyskland och Kroatien är söndag en vilodag, vilket betyder att de flesta saker är stängda.

I Bergen County, New Jersey i USA finns såkallad "Blue Law" där söndag är en vilodag och allting är stängt förutom nödvändiga saker som livsmedelsbutiker, bensinmackar och restauranger. Allt annat är stängt.

Bergen County är ett stort län med nästan 1 miljon invånare som ligger i New York metropolitan (storstadsområde) - mittemot NYC, och är hem till fem stora köpcentrum (malls).
County´t är den enda i landet som har söndag som vilodag i hela USA och har haft det sedan 50-talet. Många som bor i county´t är för vilodagen för att undvika all trafik, pollution och stress som andra dagar i veckan är, och för att kunna gå till kyrkan på söndagar.

Många städer och andra ställen i USA har liknande regler där systembolaget (alkohol) och bilförsäljning är förbjudet.

Jag tycker att söndag borde vara en vilodag i världen för att ha en vilodag. Vad tycker du?


   
Citera

New York City:

Nej, alla får göra vad de vill på en sön (Du röstade på detta alternativ)
100.0% (1 st)


   
SvaraCitera

New York City:

Nej, alla får göra vad de vill på en sön (Du röstade på detta alternativ)

och du, jag och min kille ska antagligen till new york någon gång efter studenten. kan vi få bo hos dig? eller vart ska man bo? [wink]


   
SvaraCitera

New York City:

Ja, allting ska vara stängt = vilodag (Du röstade på detta alternativ)

Då kan jag göra inbrott. Polisen är ändå ledig. [y]


   
SvaraCitera

New York City:

Nej, alla får göra vad de vill på en sön (Du röstade på detta alternativ)

Vill man vila så vilar man? Jag vilar inte sämre för att en butik råkar vara öppen? [shake]


   
SvaraCitera

New York City:

Nej, alla får göra vad de vill på en sön (Du röstade på detta alternativ)

påtvingad vila är ju inte på något sätt avslappnande


   
SvaraCitera

Jag tycker alla dagar ska vara vilodagar och att det ska vara olagligt att utsätta någon för arbete.


   
SvaraCitera

New York City:

nödvändiga saker

New York City:

restauranger

mm jävla lata fetton


   
SvaraCitera

Råkade rösta:

New York City:

Ingen åsikt (Du röstade på detta alternativ)

Men menar:

New York City:

Nej, alla får göra vad de vill på en sön


   
SvaraCitera

El Guaje:

Jag vilar inte sämre för att en butik råkar vara öppen? [shake]

Jo, om du måste arbeta där för att försörja dig 🙂


   
SvaraCitera

KingGurka:

Jo, om du måste arbeta där för att försörja dig 🙂

Det är sant. Men jag tror och hoppas de flesta som jobbar på Söndagar har ledigt någon annan dag de får vila. Men visst, det blir svårt för dem att vila på Söndagen, det är sant!

Förhoppningsvis får de vara lediga på Måndagen istället, det måste ju vara skönare. Måndagar borde alla få vara lediga bara för att det är just Måndag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

New York City:

Nej, alla får göra vad de vill på en sön (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

New York City:

Nej, alla får göra vad de vill på en sön

En icke-kommersiell dag hade nog varit en bra grej, men kallar man det "vilodag" bjuder man in religion i det. Religion ska inte vara politiskt aktiv.

New York City:

Många som bor i county´t är för vilodagen för att undvika all trafik, pollution och stress som andra dagar i veckan är, och för att kunna gå till kyrkan på söndagar.

Känns ju en smula ogenomtänkt. Har alla vilodagar utom prästerna?


   
SvaraCitera

New York City:

Nej, alla får göra vad de vill på en sön (Du röstade på detta alternativ)

Annars kommer det ju kännas som en sån där "långfredag" kan jag tänka mig.

Nä men, det är väl upp till en själv om man vill dega hemma eller ej. [y]


   
SvaraCitera

New York City:

saker

Butiker vore ett bättre ord.


   
SvaraCitera