Aviseringar
Rensa alla

soft air gun


apan28
Ämnesstartare

vet nån en butik i stockholm/södertälje där man kan köpa soft air guns?


   
Citera
Ämnesetiketter

Håller folk fortfarande på med sånt? [shake]

Typ Hobbex kanske? [zzz]


   
SvaraCitera

HöbbeX


   
SvaraCitera

teknikmagasinet säljer väl fortfarande sånt om jag inte har fel


   
SvaraCitera

apan28:

vet nån en butik i stockholm/södertälje där man kan köpa soft air guns?

Du måste vara minst 18, och skriva på massa papper osv..

Vad ska du ha den till ? [smile]


   
SvaraCitera

Köp inte soft air gun. Bara skit.

Satsa på Airsoft. Dyrare men bättre.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Köp inte soft air gun. Bara skit.

Satsa på Airsoft. Dyrare men bättre.

visserligen åsyftar dessa ord precis samma sak.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

visserligen åsyftar dessa ord precis samma sak.

Nej. Det är skillnad på Soft-Air-Gun och Airsoft.

Jag håller ju på med Airsoft själv.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Nej. Det är skillnad på Soft-Air-Gun och Airsoft.

vad för skillnad? samt, kom ihåg källhänvisningar.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

vad för skillnad? samt, kom ihåg källhänvisningar.

Tja det är lite svårt det där måste jag säga.
Trodde själv att allt hette soft air gun när jag började men ju mer insatt jag blev så visade det sig att det är en viss skillnad.

Soft air gun brukar generellt sätt handla om de mer plastiga versionerna som man brukar kunna köpa på diverse marknader för ett par 100 kr. De skjuter inte inte särskilt hårt och är som sagt av sämre kvalitét.

Airsoft är de vapnen som de lite mer erfarna använder.
Är ofta gjorda i akrylplast eller helt eller delvis i metall.
De skjuter ofta mellan 90 - 300 mps.
De kostar också där efter. Allt mellan 1000 kr - till runt 70 000 kr.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Tja det är lite svårt det där måste jag säga.
Trodde själv att allt hette soft air gun när jag började men ju mer insatt jag blev så visade det sig att det är en viss skillnad.

jag vet vad du tror att skillnaden är. jag frågade vad den egentliga skillnaden är. eftersom båda begreppen åsyftar samma saker så finns ingen skillnad. och det där var inga källhänvisningar.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

jag frågade vad den egentliga skillnaden är.

Tja det är vad jag antar att skillnaden är.

Ber man att få soft air gun så är det av den billigare, sämre versionen man får och den dyrare formen är betecknad under Airsoft.
Möjligt att det hette samma sak från början men att man med de mer seriösa vapnen ville skilja sig från de traditionella ''soft air gun'' och valde att gå under ett annat namn.
Vad vet jag.

''A primary difference between airsoft firearms and BB guns is that the former uses plastic pellets and have muzzle velocities of less than 700 feet per second (FPS) on average, which is generally considered safe when used in a controlled environment''

http://en.wikipedia.org/wiki/Airsoft

Annars kan du ju gå in på Airsoftsveriges forum och fråga varför dom inte kallar sina vapen för ''soft air gun''.

http://www.airsoftsverige.com/V6/index.php


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Ber man att få soft air gun så är det av den billigare, sämre versionen man får och den dyrare formen är betecknad under Airsoft.

det beror väl på var man köper grejerna i fråga? alldeles oavsett vad de kallas.

FreeWay89:

''A primary difference between airsoft firearms and BB guns is that the former uses plastic pellets and have muzzle velocities of less than 700 feet per second (FPS) on average, which is generally considered safe when used in a controlled environment''

"bb gun" är luftvapen, exempelvis luftpistoler och luftgevär.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

det beror väl på var man köper grejerna i fråga? alldeles oavsett vad de kallas.

Inte så som de betecknas.

http://vapenbutiken.com.starhost.se/

Kolla där om du hittar några ''soft air gun''.

Leijonsparf:

"bb gun" är luftvapen, exempelvis luftpistoler och luftgevär.

Aaa kej glöm det där. Min poäng hade om utgångshastighet, strunt samma.
På svenska versionen stod det tydligare.

''Vapnen tillverkas oftast för att, till utseendet, likna en verklig förlaga så mycket som möjligt. Materialen som används vid tillverkningen är ofta av metall, medan föregångarna Soft Air Gun var i plast och fjäderdriva. Det finns tre huvudtyper av airsoft-vapen, fjäderdrivna, gasdrivna och eldrivna.''

http://sv.wikipedia.org/wiki/Airsoft


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Kolla där om du hittar några ''soft air gun''.

att det kallas för olika saker är i sig inte ett tecken på särskilt mycket alls.

FreeWay89:

På svenska versionen stod det tydligare.

det där är oriktigt på väldigt många punkter. det finns gott om aeg-bössor av god kvalitet som tillverkas av plast till större delen, i synnerhet när de verkliga förlagorna är tillverkade av kompositmaterial. vidare så har väl bössorna alltid hetat airsoft, iallafall sedan innan de populariserades i sverige. att det uppstått två olika ord för saken som ofta används i olika sammanhang betyder inte att de syftar på olika saker, snarare att en användargrupp (folk med airsoft som hobby) använder en benämning (airsoft) vilket var den ursprungliga, och att en bredare grupp använder "soft air gun" (vilket såvitt jag vet är en lokal felöversättning eller liknande) om exakt samma sak, och att den tidigare gruppen främst köper kvalitetsbössor, till skillnad från den senare gruppen, som i princip inte bryr sig.

kan väl tilläggas att det finns gott om seriösa airsoftvapen som faktiskt är fjäderdrivna i den traditionella bemärkelsen (även aeg är väl i regel fjäderdrivna, fast på ett annat sätt), exempelvis i princip alla sniperbössor.

så, i korthet så har svenska wikipedia, som så ofta annars, fel.


   
SvaraCitera