Aviseringar
Rensa alla

Sola, hur länge då man inte lätt blir brun?


Ämnesstartare

Är inte direkt så duktig på att sola, blir bara röd.

Så, hur länge skall man sola som brunhårig och brunögd? :p

"Om det nu finns regler" 😉


   
Citera
Ämnesetiketter

Förvirradknug:

"Om det nu finns regler" 😉

Sätt ungen på 270 grader och kryp ihop dig, kläm dig in ungen och titta ut genom köksfönstret på solen. Jag tror det dröjer 20 minuter innan du är brun då.

Eller så kan det variera från person till person?


   
SvaraCitera

släng på lite solkräm och hoppa ut i solen. man får jämnast bränna om man arbetar i trädgården, asså typ rör sig samtidigt.

sola tills de känns bra. men om du e en likvit svensk borde du inte sola så mycket...själv blir jag n*ger brun när jag solar [cry]


   
SvaraCitera
Jeay_L

Har du lätt att bli röd så var väldigt noga med solkräm!
Sen jag upplever att jag bara blir bränd då jag måste stå stilla i solen men inte på samma sätt då jag rör på mig eftersom solen då lyser på olika delar av kroppen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som andra sagt: Solkräm.
Blir du lätt röd så är det väldigt bra med det.
Sen så är det bästa att röra på sig. Solbrännan blir jämnare då. Ta en lång promenad eller nått, det borde funka.


   
SvaraCitera

lockbete:

släng på lite solkräm och hoppa ut i solen. man får jämnast bränna om man arbetar i trädgården, asså typ rör sig samtidigt.

Jeay_L:

Har du lätt att bli röd så var väldigt noga med solkräm!

Jag vill bara påpeka att solskydd minskar risken för att bränna sig men minskar chansen till att bli brun lika mycket. Det som gör att kroppen frigör/producerar melanin är nämligen just cellskador, om än inte lika starka.

Det ger alltså samma effekt att sola utan solskydd i säg 20 minuter och bli lite brun som att sola i 1,5 timme med solskydd. Du bränner dig lika mycket och du blir lika brun.

Ska du vara ute i solen länge av någon anledning - använd solskydd så slipper du bli röd. Du hinner nog bli lite brun ändå. Ska du däremot bara sola är det snabbare och lika "säkert" att bara sola kortare tid utan skydd. Pröva dig fram - börja med en kvart klockan 13:00. Blir du inte röd, testa 20 min nästa dag. Se bara till att det är samma klockslag, annars skiljer strålningsvärdena för mycket. [smile]

Vidare resulterar användning av solskydd ofta i att vissa delar får ett tjockare lager än andra - vilket kommer att göra att du hinner bli bränd på vissa delar innan de med tjockt lager är bruna alls.

Vill även påpeka falskheten i en väl etablerat myt - man blir INTE brunare om man bränner sig först. Man blir alltså inte "röd och sen brunare".


   
SvaraCitera
Jeay_L

Daande:

Jag vill bara påpeka att solskydd minskar risken för att bränna sig men minskar chansen till att bli brun lika mycket.

Jag använder inte ens solskydd egentligen, jag blev förvånad i torsdags då jag bränt mig lite på axlarna men då hade jag stått ute i flera timmar!


   
SvaraCitera

Jeay_L:

Jag använder inte ens solskydd egentligen, jag blev förvånad i torsdags då jag bränt mig lite på axlarna men då hade jag stått ute i flera timmar!

Ja, men då var du som sagt ute väldigt länge. [smile] Ska man vara ute i mer än typ en halvtimme ska man absolut ha solskydd på sig.


   
SvaraCitera

I have noo piigmeeent


   
SvaraCitera
Jeay_L

Daande:

Ska man vara ute i mer än typ en halvtimme ska man absolut ha solskydd på sig.

Det behövs inte, vanliga fall så bränner jag mig inte!


   
SvaraCitera

Jeay_L:

Det behövs inte, vanliga fall så bränner jag mig inte!

[party] Beror på vilka kriterier man har. Så fort du är i solen ökar risken för cancer, oavsett om du märker att du bränt dig eller inte. Dessutom blir huden rynkigare, förlorar elasticitet osv.


   
SvaraCitera
Jeay_L

Daande:

Beror på vilka kriterier man har.

Blir direkt typ gulbrun! Mamma skrämde upp mig med att säga en sommar att de såg ut som jag hade italienskt blod i mig! Jag har ingen släkt i Italien, bara finland, sverige och usa typ!


   
SvaraCitera

Jeay_L:

och usa typ!

De har säkerligen italienskt ursprung.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daande:

Man blir alltså inte "röd och sen brunare".

Så dem som blir lätt röda blir inte "lite brun senare" när det röda avtar?


   
SvaraCitera
Jeay_L

jojOzZz:

De har säkerligen italienskt ursprung.

Jag blev typ nästan ledsen, för jag har inte mkt likheter med min familj, t.ex. dom har alla jätte blå ögon! Men jag har grönblå!

Fast sen träffade jag den finska delen av släkten, och såg att dom hade grönt i ögonen så då blev jag lite lugnare!


   
SvaraCitera