Aviseringar
Rensa alla

Solblekt hår


Ämnesstartare

Blir alla hårtyper och hårfärger blekare i solen? 

vet ngn varför det blir blekt av solen?


   
Citera
Ämnesstartare

"
Färgat och blonderat hår solbleks snabbare
Solens strålar bleker som bekant och ett hår som preparerats på något sätt, genom färgning eller blekning, ljusnar ännu snabbare än ett hår som har sin naturliga färg.
– Att färga eller bleka håret innebär att du påverkar håret på olika sätt som gör det mer mottagligt för solens blekande strålar. Det gäller oavsett vilken färg du använder, även så kallade naturfärger som henna påverkas. Även blondering gör håret extra känsligt. Har du till exempel en platinablondering ska du skydda dig extra noggrant. Vill det sig riktigt illa kan håret bli så skadat av solen att det faller av, säger frisörlärare Ann Dahlstrand, som tillsammans med sin man skriver undervisningsböcker om hår, kemi och färg."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: färg

tack men var otydlig kanske, menade ej färgat utan hårtyp och färg som i det naturliga 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

somomjagbryrmig:

tack men var otydlig kanske, menade ej färgat utan hårtyp och färg som i det naturliga 

Tror inte det är någon färg som bleks mer än andra men det syns väl mer på vissa färger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Tror inte det är någon färg som bleks mer än andra men det syns väl mer på vissa färger.

Trodde det var just det, färgen/att det syns, som var effekten av att det blir solblekt... Eller händer ngt annat, som inte syns när det kmr i kontakt med solen?Förvirrad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

somomjagbryrmig:

Trodde det var just det, färgen/att det syns, som var effekten av att det blir solblekt... Eller händer ngt annat, som inte syns när det kmr i kontakt med solen?Förvirrad

Det blir ju fortfarande solblekt men det syns ju mer på brunt hår när det bleks än blont hår som redan är  "blekt"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Det blir ju fortfarande solblekt men det syns ju mer på brunt hår när det bleks än blont hår som redan är  "blekt"

Jaha, nu fattar jag
men min fundering gick kring att det knappt syns på vissa brunetter medan det syns väldigt mkt på andra brunetter, kanske har med tjocka/tunna hårstrån att göra... Att det är därför det syns mer på vissa & mindre på andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

somomjagbryrmig:

Jaha, nu fattar jag
men min fundering gick kring att det knappt syns på vissa brunetter medan det syns väldigt mkt på andra brunetter, kanske har med tjocka/tunna hårstrån att göra... Att det är därför det syns mer på vissa & mindre på andra.

har faktiskt ingen aning men lite olika är det nog, precis som med att alla inte har lika lätt att bli bruna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har nog mycket göra med om det är färgat eller inte också och kvalitet på håret


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: har faktiskt ingen aning men lite olika är det nog, precis som med att alla inte har lika lätt att bli bruna.

jo men allt har ju en anledningen (antar jag), var nog mest den jag var ute efter


   
SvaraCitera