Aviseringar
Rensa alla

Solfrossa?


Ämnesstartare

Egentligen, vad fan är det? (ja, jag vet de flesta symptomen för det, så det behöver ingen tala om) Det verkar inte finnas något vetenskapligt ord för det.

Jag mår jättedåligt, har feber, frossa, har ont i magen och är extremt trött. Detta blev efter att jag tillbringat fyra timmar i solen. Är det så kallad solfrossa jag drabbats av? Har dock druckit minst två liter vatten, haft solhatt, inte bränt mig någonstans. Jag har dock väldigt lågt järnvärde (omkring 8% av det normala) samt endometrios.

Någon som upplevt liknande?
Framförallt, tips på vad man kan göra?


   
Citera
Åtta

Solfrossa? Är det samma sak som solsting?


   
SvaraCitera

Ingemarsdotter:

dock väldigt lågt järnvärde (omkring 8% av det normala) samt endometrios.

Då din kropp utsätts för värme och pumpar blodet snabbare och vidgar blodkärlen så kanske mer syre konsumeras, och detta har extra stark effekt mot dig med lågt blodvärde?[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

mer syre konsumeras, och detta har extra stark effekt mot dig med lågt blodvärde?[blush]

Det är säkert möjligt. Är mest orolig att jag ska falla ihop och dö, för det är ungefär så det känns nu. Domnar av i armar och ben... Obehagligt bortom allt förnuft!!


   
SvaraCitera

Ingemarsdotter:

Det är säkert möjligt. Är mest orolig att jag ska falla ihop och dö, för det är ungefär så det känns nu. Domnar av i armar och ben... Obehagligt bortom allt förnuft!!

Låter som järnbrist kan vara boven? Men jag är ingen läkare^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Låter som järnbrist kan vara boven? Men jag är ingen läkare^^

Nej, men du kan få agera bödel när jag börjar skaka okontrollerat med fradga i munnen...[blush]


   
SvaraCitera

Ingemarsdotter:

Nej, men du kan få agera bödel när jag börjar skaka okontrollerat med fradga i munnen...[blush]

Undrar varför folk alltid vill att jag ska bödla dom?[sad]
Men ok, visst[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Men ok, visst[wink]

Ledsen att göra dig besviken, men mår sjukt mycket bättre nu efter Ben&Jerry's och en liter jordgubbar [bigcheers]


   
SvaraCitera

Ingemarsdotter:

Någon som upplevt liknande?

Jag har varit med om ett liknande fall. Det var under ett ''sommar-hockey-läger'' i mitten av juni. Med tanke på att jag var relativt ung då så visste jag inte riktigt vad som var fel, 14. Jag misstänkte först bara att det var temperaturskillnaderna mellan hockeyhallen, utomhus. och domfysiska aktiviteterna.

Senare på dagen mådde jag blev jag sämre så att jag fick uppsöka klubbens läkare som sa att jag hade ''symtomer'' av Solfrossa eventuellt kraftig solsting. Han rekommenderade mig att dricka kopiöst mycket vatten även om de känns onödigt. Det hjälpte och jag var på benen redan dagen efter och kunde där med fullfölja träningen.

Tips:

Vaknar du i natt och har ont i kroppen kan det mycket väl bero på vätskebrist så försök att få i dig vätska. Och ifall om du vill ut så sitt helst i skuggan, glöm för guds skull inte vattenflaskan


   
SvaraCitera