Aviseringar
Rensa alla

Somalier om grannarna Etiopierna: "Vi vill inte ha främlingar ibland oss!"


Ämnesstartare

Behöver jag säga något mer?

Kommer ni att fortsätta med er vanliga röda solidaritet?

"alla är lika värda!"


   
Citera
Ämnesstartare

Arazoid:

Behöver jag säga något mer?

Ja. Att det t.ex har varit och är omstritt mellan Somalia och Etopien, tomte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Ja. Att det t.ex har varit och är omstritt mellan Somalia och Etopien, tomte.

Lyssnade du på klippet? "det här är vårt land! Vi skall bekämpa dem och äta deras kött!"

Men visst, Sverige är för alla!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hon säger ju även att hon har ett litet krav
hon har inte direkt sagt "nu gör vi såhär!"

Arazoid:

Men visst, Sverige är för alla!

Hela världen är för alla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arazoid:

Lyssnade du på klippet? "det här är vårt land! Vi skall bekämpa dem och äta deras kött!"

Men visst, Sverige är för alla!

Ja. Hon snackar väl om Somalia, inte Sverige.

Sedan tror jag inte att hon riktigt menade ordagrant att de skulle äta dem. Det är fortfarande stridigheter mellan dessa två grannländer, något du inte nämner, utan visar ett klipp, taget ur dess sammanhang.


   
SvaraCitera

Arazoid:

Lyssnade du på klippet? "det här är vårt land! Vi skall bekämpa dem och äta deras kött!"

Men visst, Sverige är för alla!

Helt ointressant vad en civil burka kvinna från somalien har att säga, sedan måste du förstå att det är en konflikt mellan dessa länder.
Om Norge attackerade Sverige och en svensk skulle kommenterat på samma vis som burkakvinnan så skulle det knappast förknippas med rasism.


   
SvaraCitera

komplicerad:

Hela världen är för alla.

Realisten! Skulle bara funkat ifall vi levde i ett hårdhänt kapitalism styre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle inte sätta mitt grannland särskilt högt i värde om de var krig heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PinkFloyd:

Skulle bara funkat ifall vi levde i ett hårdhänt kapitalism styre.

Huh?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PinkFloyd:

Realisten!

Jag har inte försökt vara realistisk och sagt att det fungerar i praktiken. Menade att det bör vara så och att det egentligen SKA vara så.
Det är främst religioner och kulturer som skapar konflikter och det har absolut inte att göra med den biologiska biten, visst det sätter sina spår - men inte överallt.

Vanliga människor ska inte frukta varandra. Vi ska hjälpas åt, men vissa prioriterar ju skitsaker framför det.
Jag beskyller dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska vi leka Skicka vidare? Först till kvarn representerar sitt land och får skriva upp sitt land på listan [bigsmile]
1. Hon hatar etiopier
2. Du hatar somalier
3. Fred Phelps hatar svenskar
4. Irans högste andlige ledare hatar amerikaner
5. Mr Bean hatar iranier
6. Galna hattmakaren hatar britter
7. Till Lindemann hatar underlänningar
8. En okänd israelisk soldat hatar tyskar
9. Vem ska hata israeler?

Hade du varit lite mer insatt hade du vetat att Etiopien invaderat Somalia. Oavsett att syftet är att komma åt terrorister så hamnar även civila opolitiska somalier i skottlinjen pga rent slarv, vilket ger Islamiska domstolarnas högsta råd, al-Shabab och alla andra galningar ett guldtillfälle att värva nya anhängare. Det är alltså inte konstigare än att afghaner och irakier vill ha ut amerikaner där. För ärligt nu, varför skulle etiopier vilja bosätta sig i ett land som Somalia? Btw, jag hörde inte ordet "strangers" i den engelska översättningen. Kan du somaliska?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det är väl självklart dom känner så, vem fan gillar negrer liksom[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arazoid:

Behöver jag säga något mer?

Ja, vad är det egentligen att diskutera?

Somalier som folk betracktatt är väldigt primitiva, den liksom dom flesta afrikanska kulturer är väldigt präglad av klankrig, blodshämd och etniska konflikter. För dom som är lite insatta och utan sikte på en kärriär inom det svenska lögnministeriet vet detta redan, vart än somalier vänder sig så finns det ingen eller väldigt liten framtid för dom, somalierna i sverige ses med förakt av dom svenskar som kommer i regelbunden kontakt med dom, andra som inte gör det vet givetvis inte vilka typer dessa är och går runt i godan tro om att dom är stackars missförstådda typer. Andra utlänningar ser sig även som finare än somaliera, och där inte ens kurder drar sig för att utnyttja somalieras dåliga rykte för att avancera i hierarkin. Det är inte ens säkert att somalierna ens är stolta över sig själva. Deras expertiser i dess olika former gör sig inte gällande på den europeiska kontinenten, det är knappt att den gör det i afrika. Somalierna får våra illa besedda romer att framställas som ett helt reko släkte, ett dugligt och arbetsamt folk. Slutligen är det en aning oklart om somaliern ens når upp till dom störtlåga kriterierna för vad som ens är okej på deras egna kontinent. Andra afrikaner enligt olika utsagor ser somalierna som något av ett andra klassens folk man inte gärna vill ha att göra med, något av en med deras egna mått en skymf för den afrikanska kontinenten. Och observerar man somalier i omvärlden så kan man ju konstatera att dom sig bäst i att assimilera sig med några andra. Mina erfarenheter säger även att somalier med vett och ambition än att tugga khat resten av livet inte gärna frontar sig som det.

Arazoid, fallet somalier är som med ingen annan folkgrupp, jag har en viss acceptans för solidaritetspricipen på alla andra folkgrupper. t.o.m araber. Men i somaliernas fall råder det ingen tvivelaktighet. Dom som inte för ett klarsynt och kritiskt resonemang kring somalierna är väldigt okunniga i sin sak eller har intressen att mörklägga saken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arazoid:

Behöver jag säga något mer?

Ja, jag förstår inte alls vad du vill säga.


   
SvaraCitera

Förstår inte på vilket sett du tycker den kvinnan är representativ för alla Somalier


   
SvaraCitera