Aviseringar
Rensa alla

sommar jobb 2009


Ämnesstartare

hej. Jag är en 17årig tjej som har börjat fundera på sommarjobb för nästa år. Måste verkligen ha något bra för jag ska flytta hemifrån till hösten. Men jag har lite undringar.
Till att börja med, jag fyller arton i slutet av juli, tror ni då att det är någon ide att söka jobb där de har arton som åldersgräns, jag menar om de kan tänka sig att anställa min även om jag inte fyllt än?
Vart hittar man jobb utan krav på utbildning, har kollat ams sida med "jobb utan krav på erfarenhet" men det innebär inte att man inte behöver någon utbildning...
Jag kan tänka mig att jobba vart som helst, sverige eller utlandet, med vad som helst bara det inte är dörrknackning eller telefonförsäljning (eller nåt olagligt, såklart) bara det är bra betalt.


   
Citera
Ämnesstartare

zzzTilda:

Vart hittar man jobb utan krav på utbildning, har kollat ams sida med "jobb utan krav på erfarenhet" men det innebär inte att man inte behöver någon utbildning...

Butiker. Ica, coop, kläd affärer osv. Cafér.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Butiker. Ica, coop, kläd affärer osv. Cafér.

ja, men hur hittar man de jobben, måste man leta rätt på dem och kontakta dem direkt eller finns det någon sök sait?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zzzTilda:

ja, men hur hittar man de jobben, måste man leta rätt på dem och kontakta dem direkt eller finns det någon sök sait?

Bästa sättet är att gå dit med ett cv och säga att man vill sommarjobba där. Eller jag vet iof inte om man behöver ett cv om man bara ska söka sommarjobb, men det skadar ju inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Bästa sättet

Vi kom ju fram till att bästa sättet va att springa naken utanför affären[sad]antingen betalar dom för man lockar kunder eller betalar för man ska klä på sig,duh,d är d bästa ju[n]d va så jag gjorde på stallet[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ica har en åldersgräns på 16, man får 69kr/h. Lockande? [cute]


   
SvaraCitera

zzzTilda:

Måste verkligen ha något bra för jag ska flytta hemifrån till hösten. Men jag har lite undringar.

Det är inte så att du ska flytta hemifrån för att du ska plugga lr nått sånt? Isf får man se upp så man inte "tjänar" för mkt för då kan det bli avdrag i studielån/bidrag etc. Lite krångligt det där ibland.

zzzTilda:

Är det ågon ide att söka jobb där de har arton som åldersgräns, jag menar om de kan tänka sig att anställa min även om jag inte fyllt än?

du kan alltid fråga. Oftast är det din personlighet som betyder mest, sedan så har ju arbetsgivare krav på sig att följa de regler som gäller för anställda som inte är 18 år fyllda, dvs. får inte jobba lika mkt timmar osv. Och därav kanske en som är under 18 inte lika intressant eftersom denne inte får jobba lika mkt. Du hajjar nog vad jag menar.

zzzTilda:

Vart hittar man jobb utan krav på utbildning

Jag kan tänka mig att jobba vart som helst, sverige eller utlandet

Många sånahär "service-jobb" brukar inte kräva någon sorts utbildning, matbutiker, caféer, klädbutiker, snabbmatsrestauranger och mindre restauranger. Det brukar bero på om något av arbetssysslor kräver en viss utbildning och vissa maskinell utrustning kräver viss åldersgräns.

Och hur du hittar/söker sådana jobb? Det bästa är att du tar kontakt med dem via telefon eller träffar dem och frågar om de söker eller behöver extra personal och att du är intresserad att jobba hos dem. En del större ställen/kedjor, t.ex. COOP, ICA, Willys, McDonalds, H&m etc. har ansökningar via sina webb-sidor eller har specifika kontor som man får vända dig till, ibland får man kika i tidningaroch leta annonser. Ibland kan man hitta jobb eller kontakter via kompisar, föräldrar, kompisars föräldrar etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zzzTilda:

undringar.

FAIL
Funderingar heter det, föffan.
Dö, slyna, dö!


   
SvaraCitera

zzzTilda:

Vart hittar man jobb utan krav på utbildning, har kollat ams sida med "jobb utan krav på erfarenhet" men det innebär inte att man inte behöver någon utbildning...

Jag har ett bra tips.. Tidningsbärare... Det är jag.. Jag sökte ett vikariat i april veckan efter ringde d upp och de behövde mej till semestern, så jag fick hänga med en tidningsbäare redan samma natt och ytterligare några nätter.. Jag fick vikarieatet på den linjen eftersom hon den ord blivit allvarligt sjuk några dagar innan.. fick besked om hur länge hon fått sjukskrivning en gång i månaden,nu blev hon så sjuk så hon slutade så jag har fått fast jobb där... Ett arbete jag verkligen kan rekomendera,riktigt roligt och enkelt sätt att tjäna pengar på..

Nu har du kanske inte ditt körkort klart till sommaren (störst chans o komma in där då) men du kan u alltid ta ett cykel lr gångdistrikt..

Jag kör ju bil, 13 mil varje natt mån-lör jobbar 4 timmar/natt tjänar 12000 kr före skatt..

Sen extraknäcker jag med att dela ut reklam för svensk direktreklam,har 3 disitrikt som ger mellan 3000-4000 kr månaden..

Det är osså ett sätt o tjäna pengar..
Hoppas denna infon kan hjälpa lite!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rock Lee:

FAIL
Funderingar heter det, föffan.
Dö, slyna, dö!

moget! orka!

Jag har MVG i svenska, men orka skriva gramatiskt rätt på internet...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zzzTilda:

moget! orka!

Jag har MVG i svenska, men orka skriva gramatiskt rätt på internet...

MVG i svenska har jag med. Det fick jag både i grundskolan och nu på gymnasiet. Men seriöst UNDRINGAR(!), det är epic fail. Vilket gör att jag inte tror på ditt påstående för den delen heller.


   
SvaraCitera

Jag har jätte problem! Jag behöver söka sommarjobb till sommaren 09 men vet inte hur jag ska hitta nåt.. Är bosatt i Nybro men pluggar första på handel i Kalmar, vet inte hur man hittar sommarjobb, vill inte behöva gå genom kommunen i år igen!!! Nån som vet hur jag kan hitta nåt?


   
SvaraCitera

Jag har jobb på ett företag som heter Sandvik. 18års gräns men jag jobbade där förra året också.

Får 128kr/h det blir 18 000 i månaden[smile]

Så jag jobbar bara en månad så klarar jag mig hela sommarn [y]


   
SvaraCitera

Meh, jag vill också jobba [n]

Någon som vet om det är svårt att få jobb i Göteborg under sommaren? Har gått ur gymnasiet då, så behöver ju inte kalla det för sommarjobb egentligen ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gå in i en massa mataffärer och lämna ditt cv, brevbärare, mack, dagis osv


   
SvaraCitera