Aviseringar
Rensa alla

Sommarjobb


Ämnesstartare

hejsan
jag är redan klart med min CV och jag söker efter sommmarjobb
bor i en stad kristianstad och jag undrar om hur söker man?
ska man bara går fram och ger papper eller vad?
vad borde man säga när man skall söka ett sommarjobb?


   
Citera

Fråga efter butikscheferna i äffärena.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tar de verkligen emot de som är under 18 och har ingen gymnasiet utbildning?


   
SvaraCitera

piupiu93:

tar de verkligen emot de som är under 18 och har ingen gymnasiet utbildning?

Med ungdomsarbetslösheten uppe i 25%, lär dem inte ta dig om du inte är jävligt speciell eller har kontakter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej men hur menar du att "lär dem inte ta dig om du inte är jävligt speciell eller har kontakter."?


   
SvaraCitera

piupiu93:

bor i en stad kristianstad och jag undrar om hur söker man?
ska man bara går fram och ger papper eller vad?
vad borde man säga när man skall söka ett sommarjobb?

Sök upp någon som arbetar på stället du har tänkt söka arbete på och fråga vem det är du ska prata med om du vill lämna in en arbetsansökan.

När du väl hittat till den personen är det bara att först och främst fråga om de tar in sommarjobbare. Om svaret är ja, säg att du skulle vilja sommarjobba där och lämna ditt CV. Det kan hända att han/hon vill ställa några frågor också. Sedan hör de av sig om du får sommarjobb där.

piupiu93:

tar de verkligen emot de som är under 18 och har ingen gymnasiet utbildning?

Chansen är nog inte jättestor, men det skadar ju inte att försöka. Le och var trevlig samt var inte kräsen med var du söker.

Hör med dina föräldrar, släktingar eller liknande om du t.ex. kan sommarjobba på deras arbetsplats eller om de känner någon som de tror skulle kunna ge dig ett jobb. Chansen att få ett jobb på det sättet är lite större.


   
SvaraCitera

piupiu93:

okej men hur menar du att "lär dem inte ta dig om du inte är jävligt speciell eller har kontakter."?

Precis vad jag säger. Antingen är du jävligt speciell - har något eller är speciellt bra på något, som de behöver. Eller också har du kontakter, dvs du känner någon som jobbar där du söker som kan rekommendera dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

När du väl hittat till den personen är det bara att först och främst fråga om de tar in sommarjobbare. Om svaret är ja, säg att du skulle vilja sommarjobba där och lämna ditt CV. Det kan hända att han/hon vill ställa några frågor också. Sedan hör de av sig om du får sommarjobb där.

jaha okej
men vad borde man säga om de säger ja


   
SvaraCitera

piupiu93:

men vad borde man säga om de säger ja

Om de säger ja till att du får jobba där? Då bör man bli glad och säga att man ser fram emot det eller något sådant trams.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det finns väll visst butiker osv som tar emot sommarjobbare, i den staden där jag bor så tar de emot sommarjobbare på ica och andra liknande mataffärer, kanske de gör i din stad också 🙂 lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej

Capture:

Om de säger ja till att du får jobba där? Då bör man bli glad och säga att man ser fram emot det eller något sådant trams.

nej nej nej
det jag menar är att
som jag ställer frågor
"hej! jag undrar om man kan söka ett sommarjobb här?"
personalen
"ja det gör vi"
och sen...vad ska jag svara då


   
SvaraCitera

piupiu93:

"ja det gör vi"
och sen...vad ska jag svara då

Jag vill ha jobbet!1!11!!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herregud
ärlig talat
är det verkligen så man säger?=


   
SvaraCitera

piupiu93:

"hej! jag undrar om man kan söka ett sommarjobb här?"
personalen
"ja det gör vi"

"Jag är intresserad av att få sommarjobba här, här har du mitt CV!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej
men hur tror ni att det funkar?
anställer de direkt bara eller vad?


   
SvaraCitera