Aviseringar
Rensa alla

Sommarjobb?


Ämnesstartare

Jag går just nu ettan på gymnasiet. Har inga erfrenheter av jobb innan, men någonstans måste man ju börja.
Jag undrar vart man kan söka sommarjobb med sådan liten erfarenhet som jag har. Och bör jag börja göra det nu?


   
Citera

Qwiz:

Jag undrar vart man kan söka sommarjobb med sådan liten erfarenhet som jag har. Och bör jag börja göra det nu?

kommunen. kan vara slavlön beroende på vilken kommun du bor i osv men det ger iaf erfarenhet. du kan söka redan nu [y]


   
SvaraCitera

De flesta försäljarjobb kräver ingen erfarenhet.

Inte heller butiksarbete eller bärplockning.


   
SvaraCitera

Qwiz:

Jag undrar vart man kan söka sommarjobb med sådan liten erfarenhet som jag har. Och bör jag börja göra det nu?

Kommunen är ett rätt bra ställe att börja på iaf, även om lönen är sjukt dålig men bättre än inget.
Annars bara att söka runt och hoppas man får något annat.

Vet inte hur haj du är på denna idén, men camping är rätt chill, eller ja beror på vilka uppgifter man får, men t.ex folk i din ålder på campingen jag jobbade på fick städa toaletterna, hämta nybakt bröd, städa, hjälpa till i gatuköket för ca 100kr/h tror jag det var, så rätt bra betalt ändå.


   
SvaraCitera

du har cirka noll chans att få ett sommarjobb, finns många som är arbetslösa just nu, med utbildningar. Eventuellt kanske om du känner nån, bra med kontakter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

kommunen. kan vara slavlön beroende på vilken kommun du bor i osv men det ger iaf erfarenhet. du kan söka redan nu

Vet du om man går in på någon hemsida eller ringer man till dom?


   
SvaraCitera

Qwiz:

Vet du om man går in på någon hemsida eller ringer man till dom?

antagligen din kommuns hemsida 😛
kolla runt där om det står om sommarjobb/feriejobb


   
SvaraCitera

Qwiz:

Vet du om man går in på någon hemsida eller ringer man till dom?

din kommun borde ju ha en hemsida som heter <kommunens namn>.se eller något [crazy] du kan ju kolla upp det och se om du hittar något om jobb där. borde även stå telefonnummer till olika personer och så som du kan ringa


   
SvaraCitera

sök allting som kommer upp, skadar inte, och ja det är inte kört pga att du ej har ngn erfarenhet.. börja sök nu om du vill ju tidigare desto bättre.. eller kanske i feb/mars. kämpa kämpa


   
SvaraCitera

gå in på varje livsmedelsbutik, klädaffär, kafé och dyl. som du kan hitta, presentera dig och visa att du är framåt och att du inte är en slarver. någon nappar säkert (jag fick tre jobb sommaren då jag fyllde 16).
på städfirmor (typ iss) brukar det också vara ganska lätt att få några timmar här och där. ring, presentera dig och säg att du gärna kommer till kontoret och presenterar dig personligen. säg att trots att du inte har några erfarenheter så arbetar du hårt osv.
jordgubbförsäljning är ett bra första jobb. krävs ju ingen erfarenhet precis.
bor du i en turiststad finns det ju säkert glassbarer, sommarkaféer och liknande som alltid behöver folk under somrarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

beror ju på var man bor också, själv bor jag i Uppsala och här prioriterar de 9orna först då är man garanterad sommarjobb men att vara 1a och få jobb.. lite knepigare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det stämmer riktigt, kommun brukar oftast prioritera de yngre generationerna i första hand, vilket ibland kan anses som väldigt konstigt.

Vi berättar en hel del om detta och även om oss själva på vår nystartade webbsida som handlar om just sommarjobb. Ni hittar mer information på Sommarjobb.me!

Trevlig helg!


   
SvaraCitera

Sommarjobb_:

Trevlig helg!

Photoshoppad bild?

Prova McDonalds, städ jobb. Tidningsbud mm.
Många kommuner som min har t.ex. tagit bort praktikplatser, som tur är fick jag en och med bra erfarenhet.

Reklam btw.
Image


   
SvaraCitera