Aviseringar
Rensa alla

Sommarjobb/ferie


Ämnesstartare

Hej. Jag fyllde 14 den 13 november år 2017. Jag skulle vilja söka ett sommarjobb/ferie till sommaren. Vill vara ute i god tid och garantera en plats. Men hur funkar det egentligen? 

Om jag fyller 15 i år. Räknas jag som 15 då? Får jag en 15 årings lön? Hur funkar det här med ferie praktik? Hur ansöker jag? Hur mycket tjänar jag? Hur många veckor får jag jobba?

Har försökt att googla runt, men hittar inget som verkar gå ihop i mitt huvud. Så jag vänder mig hit istället. Hur var det för er när ni ansökte? Hur funkade det när ni jobbade och hur mycket tjänade ni? Vill verkligen få svar på ALLT som kan vara nödvändigt att veta!

Inga onödiga kommentarer tack!
Förutom det så är alla svar välkomna 🙂


   
Citera

Du får först börja jobba (vad jag vet) när du går ut 9an och det första jobbet önskas vara kommun arbete... Så klart kan du jobba "svart" det vill säga jobba hos någon och de betalar dig redan skattade pengar och det inte finns något riktigt avtal (inget bra alternativ). Tycker du ska vänta tills du slutar 9an


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AmIWaiting4You?:
Du får först börja jobba (vad jag vet) när du går ut 9an och det första jobbet önskas vara kommun arbete... Så klart kan du jobba "svart" det vill säga jobba hos någon och de betalar dig redan skattade pengar och det inte finns något riktigt avtal (inget bra alternativ). Tycker du ska vänta tills du slutar 9an

Man får jobba innan man går ut 9an. Det enda som är är att man måste ha fyllt 16 för att få utföra lite tyngre arbeten. Jag har sommarjobbat på mina föräldrars jobb sen jag gick i 7an.


   
SvaraCitera

För att jobba för kommunen 15
för att jobba i affär t.ex burger king coop ica 16 eller 18 på vissa ställen


   
SvaraCitera

Avregistrerad:

Man får jobba innan man går ut 9an. Det enda som är är att man måste ha fyllt 16 för att få utföra lite tyngre arbeten. Jag har sommarjobbat på mina föräldrars jobb sen jag gick i 7an.

jo men det var det jag menade med "jobba svart" man är inte anställd eller har ett kontrakt men man jobbar ändå lagligt 


   
SvaraCitera

om du förstår vad jag menar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AmIWaiting4You?:
om du förstår vad jag menar

Ska vara ärlig och säga att jag inte läste så jättenoga men nu förstår jag såklart vad du menarTumme upp


   
SvaraCitera

Avregistrerad:

Ska vara ärlig och säga att jag inte läste så jättenoga men nu förstår jag såklart vad du menarTumme upp

vad bra 🙂 


   
SvaraCitera

Du måste vara 13+ för att sommarjobba! Det är det lag på. Ville sommarjobba när jag var 12 så läste det då. Det finns därimot inte så många jobb när du är under 15 och även andra regler på hur mycket du får jobba, antal timmar, osv. Ring till din egen komun och fråga annars. Det gjorde jag första gången och fick ett sommarjobb som inte varade så länge men gav mig ändå en hel del pengar! Lycka till!!!


   
SvaraCitera