Aviseringar
Rensa alla

SOS vägrade skicka ambulans till 11åring!


Ämnesstartare

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sos-vagrade-skicka-ambulans-till-elvaaring-som...

"Det var i mars i år som en elvaårig flicka i Västmanland klippte manen på sin häst. När hästen slog upp huvudet körde hon in den smutsiga saxen i bröstkorgen mot revbenen på sig själv.

Mamman ringde SOS Alarm för att få råd och en ambulans diskickad. Hon berättade att såret var ”rejält öppet” och att flickan låg och skakade för att hon hade ont. Och att de på egen kunde vara på sjukhus först en timme senare eftersom hon inte hade tillgång till bil.

Sköterskan gav mamman rådet att försöka göra såret rent, att lägga tryck på och att ge sin dotter en huvudvärkstablett"

Verkar bara mer och mer som att om du vill ta dig till sjukhuset när du är skadad så ska du ringa efter en taxi [tired]


   
Citera
Ämnesetiketter

man kan inte bli annat än förbannad.

det är tur att färre och färre landsting förnyar sina avtal med det där företaget.


   
SvaraCitera

K a t a s t r o f .

Jag skulle åka kommunalt enligt dom när det misstänktes att jag brutit foten. It's sad, really sad..


   
SvaraCitera

Dom ville åka till någon håla utan Mariestad och hämta mig.. De var mer än 5mil åt fel håll. Men dom ville hämta mig i alla fall, det var väl bra? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

Verkar bara mer och mer som att om du vill ta dig till sjukhuset när du är skadad så ska du ringa efter en taxi

Min bror höll på att dö av brusten blindtarm, han fick ta taxi. Han lever. Som tur är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag blir inte förvånad tyvärr... Var själv med om att en kompis till mig flög av hästen och slog i nacke, huvud och rygg rejält. Hon märkte ingenting förrän vi kom tillbaka till gården, då hon blev trött och bestämde sig för att gå och lägga sig. Jag och en tredje tjej tog hand om våra hästar. Efter en stund ringer min skadade kompis och ber oss att komma upp, hon gråter i telefon och säger att hon har ont i hela kroppen och kan inte röra benen. Vi far ju upp i full fart och jag ringer 112. Jag förklarar tydligt vad som är fel: att vi har en tjej här som flugit av hästen och inte kan röra benen. Jag berättade att tjejens mamma var bortrest och vi var helt ensamma på gården mitt ute på landet.

Dem vägrade skicka ambulans, utan tyckte vi skulle ta oss till Lunds akut själva. En resa som med TÅG tar en halvtimme. Vi fick i stället ägna en timme åt att ringa runt till folk vi kände för att se om någon kunde köra oss till akuten.

När vi kom till Lund så såg dem ju allvaret i situationen och det var inget snack om att hon skulle stå i kö eller liknande. Rakt in på neuroakuten, vi andra fick legitimera henne på vägen genom korridoren.

Som tur var så blev min kompis helt återställd, men jag har helt och hållet tappat förtroendet för SOS alarm!


   
SvaraCitera

Fick ta taxi till sjukhuset när jag hade en misstänkt hjärtinfarkt [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Fick ta taxi till sjukhuset när jag hade en misstänkt hjärtinfarkt

Tummen upp på det måste jag säga!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[sad]


   
SvaraCitera

Inte första gången något sånt här har hänt. Har hört ett antal fler liknande fall bara detta året. Väldigt bestörtande, indeed.

"Ligger och skakar på golvet av smärta" och "sax i bröstkorgen" borde få vem som helst att förstå att det inte är ett getingstick det handlar om.


   
SvaraCitera

klippa manen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är sossarnas fel...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amboshed:

Det är sossarnas fel...

Det är ledningen för SOS alarms fel...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Obsessions:

Det är ledningen för SOS alarms fel...

Som är sossar ja.
Hur ofta händer detta i USA?

Skulle Sverige haft en högerregering under lika många år som S har haft makten så skulle vi inte matas med nyheter som detta, punkt.


   
SvaraCitera

Amboshed:

Skulle Sverige haft en högerregering under lika många år som S har haft makten så skulle vi inte matas med nyheter som detta, punkt.

För då skulle det vara vardag istället[wink][wink][wink][wink]


   
SvaraCitera