Aviseringar
Rensa alla

Sossarnas måtto är...


Tilda1988:

Hellre sossevälfärd än en massa låtsasjobb som uppstår i en kapitalistisk ekonomi.

Det är ju just kapitalismen som ger riktiga jobb då det enbart existerar jobb så länge det finns efterfrågan av arbetskraft.
Är ju sossarna som skapar en massa låtsasjobb i diverse ams-åtgärder (den här regeringen med tyvärr)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

Det är ju just kapitalismen som ger riktiga jobb då det enbart existerar jobb så länge det finns efterfrågan av arbetskraft.
Är ju sossarna som skapar en massa låtsasjobb i diverse ams-åtgärder (den här regeringen med tyvärr)

Med riktiga jobb menar jag sådant som faktiskt behöver utföras för att samhället ska fungera och folk ska må bra, t.ex. jobb inom lantbruk och sjukvård. Inte telefonförsäljare eller reklammakare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SAP's linje har dom senaste åren varit "Bidrag före Jobb"


   
SvaraCitera

Tilda1988:

Med riktiga jobb menar jag sådant som faktiskt behöver utföras för att samhället ska fungera och folk ska må bra, t.ex. jobb inom lantbruk och sjukvård

Och de jobben utförs ju också. Lantbruket producerar utefter hur stor efterfrågan är, sjukvården borde vara desamma. Tyvärr är det inte så, men vi får hoppas att det blir fler aktörer på marknaden snart så att vårdköerna kortas av.

Tilda1988:

Inte telefonförsäljare eller reklammakare.

Uppenbarligen finns det ett behov av sånna också eftersom att de existerar. Mig stör det inte sålänge inte mina skattepengar går till det. Men man vet ju aldrig det är ju Sverige vi pratar om med världens största offentliga sektor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

Uppenbarligen finns det ett behov av sånna också eftersom att de existerar.

Jaså? Vad märkligt att du säger det. Min kompis som jobbade som telefonförsäljare sa nämligen att inte en enda person som hon ringde till var intresserad av att köpa den prenumeration på strumpor hon sålde. Allt hon fick sålt var genom tjuvknep och tjat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

Inte telefonförsäljare eller reklammakare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

förutsatt att du kan få bort den förbaskade minimilönen

Delvis sant, men för jobb där lönen är lite högre borde det väl ändå funka?


   
SvaraCitera

Tilda1988:

Jaså? Vad märkligt att du säger det. Min kompis som jobbade som telefonförsäljare sa nämligen att inte en enda person som hon ringde till var intresserad av att köpa den prenumeration på strumpor hon sålde. Allt hon fick sålt var genom tjuvknep och tjat.

Om försäljningen via telefon inte genererade nånting åt företaget så skulle den inte existera. Sen att din kompis inte sålde nånting har inget med saken att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

Om försäljningen via telefon inte genererade nånting åt företaget så skulle den inte existera. Sen att din kompis inte sålde nånting har inget med saken att göra.

Min kompis sålde massor, men hon var tvungen att luras och tjata för att göra det.


   
SvaraCitera

Tilda1988:

Min kompis sålde massor, men hon var tvungen att luras och tjata för att göra det

Ja men då är folk dumma som köper och din kompis är omoralisk som ljuger för folk för att få de att köpa.
En marknad som telefonförsäljning ska existera pga efterfrågan som grundar sig i ett verkligt behov hos kunden och på ärliga vilkor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

a men då är folk dumma som köper och din kompis är omoralisk som ljuger för folk för att få de att köpa.
En marknad som telefonförsäljning ska existera pga efterfrågan som grundar sig i ett verkligt behov hos kunden och på ärliga vilkor.

Pff, du är naiv om du tror att telefonförsäljningsbranschen finns till för att folk faktiskt efterfrågar produkterna de säljer.
Telefonförsäljning går ju ut på att manipulera. Det beteendet triggas dessutom hos försäljarna då deras lön ökar beroende på hur mycket de säljer.


   
SvaraCitera

Tilda1988:

Telefonförsäljning går ju ut på att manipulera. Det beteendet triggas dessutom hos försäljarna då deras lön ökar beroende på hur mycket de säljer.

Det vet jag men lösningen är inte att förbjuda telefonförsäljning då det inskränker den fria marknaden. Bättre vore helt enkelt om folk tog avstånd från det, då skulle det till sist upphöra helt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

Det vet jag men lösningen är inte att förbjuda telefonförsäljning då det inskränker den fria marknaden. Bättre vore helt enkelt om folk tog avstånd från det, då skulle det till sist upphöra helt.

Ja, tycker samma. Tycker t.ex. vi borde lägga ner allt fredsarbete, miljöarbete, hela Sveriges polisstyrka och rättsystem och vänta på att folk tar avstånd från det dåliga i stället. *ironi*


   
SvaraCitera

Tilda1988:

Tycker t.ex. vi borde lägga ner allt fredsarbete, miljöarbete, hela Sveriges polisstyrka och rättsystem och vänta på att folk tar avstånd från det dåliga i stället. *ironi*

Nu är det ju en väldig skillnad på telefonförsäljning och fredsarbete.
Telefonförsäljning kan man personligen ta avstånd ifrån genom att slänga på luren och skälla ut den somär i andra änden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

Nu är det ju en väldig skillnad på telefonförsäljning och fredsarbete.
Telefonförsäljning kan man personligen ta avstånd ifrån genom att slänga på luren och skälla ut den somär i andra änden.

Och krig kan man inte ta avstånd ifrån? Du kanske inte har tänkt på att det faktiskt är riktiga, levande människor som krigar? Det är helt sant, jag lovar, även om det sker i fattiga länder där negrer bor.


   
SvaraCitera