Aviseringar
Rensa alla

Spännande instuderingsfrågor, Kemi


Ämnesstartare

Jag ska snart ha prov och har några instuderingsfrågor som jag har lite problem med att lösa, är oerhört tacksam för hjälp då det här provet betyder mycket för mig.

1, Processen då ett protein veckar sig är termodynamiskt spontan. Resultatet av veckningen ger en högre ordning hos proteinet än då proteinet inte är veckat. Förklara med hjälp av termodynamikens lagar hur detta är möjligt.

2, Ibuprofen är den verksamma substansen i värktabletter som Ipren och Ibumetin. Då Ibumetin framställs kommer man i slutskedet av tillverkningen att ha Ibuprofen i den organiska fasen(som i detta fallet är hexan). Du vill på något sätt få över Ibuprofenet till vattenfasen. Beskriv hur du skulle gå till väga och förklara varför detta fungerar.

3, En möjlig väg för att syntetisera Ibuprofen finner du nedan. För substansenA,B och Ibuprofen tar du upp ett IR-spektrum och ett massspektrum. Para ihop spektrumen i), ii) och iii) med substanserna A,B och Ibuprofen. Motivera både IR-spektrumen och masspektrumen.

Jag skulle kunna fråga min lärare om hjälp men han är bortrest och jag behöver kunna det här. Är som sagt väldigt tacksam för svar=)


   
Citera

calimmacil:

Jag skulle kunna fråga min lärare om hjälp men han är bortrest och jag behöver kunna det här.

Då tar du reda på om din lärare kan nås på nogot vis, så kontaktar du honom!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja men jag behöver hjälp av er


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan någon iaf förklara hur man läser av IR och massspektrum?


   
SvaraCitera