Aviseringar
Rensa alla

Spänningsvärk, hjälp!


Ämnesstartare

Jag har haft spänningsvärk i kroppen i flera år, men det senaste året har det varit som allra värst. Har besökt en naprapat och fått hård massage plus några övningar, men det hjälper endast för stunden. Har spänningsvärk i nacken, skulderbladen, axlarna, käkarna, ögonen och huvudet. Vet inte riktigt vad jag ska göra,värken tar kål på mig!

Någon som känner igen sig och kan ge tips?

Tacksam för svar!


   
Citera

Caroline123:

Någon som känner igen sig och kan ge tips?

Minns inte exakt vad min kompis sa om sin huvudvärk, men antingen var det väldigt kraftig migrän som orsakade det eller spänningshuvudvärk. Han träffade i alla fall läkare för det och fick några starka tabletter för det. Han hade ofta ont vid ögonen och huvudet, hur det var på resten av kroppen vet jag inte.
Har du kollat med läkare om detta?


   
SvaraCitera

Jag är inte utbildad inom området utan följande är mina erfarenheter av liknande problem, mina egna och andras.

Första och viktigaste steget: identifiera och eliminera källan till problemet, ofta datorarbete eller annat stillasittande. Utan att eliminera eller åtminstone minimera det som ger upphov till eländet är det svårt att bli bättre.

Rörelse med tillhörande ökad genomblödning och värme i muskulaturen är bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Har du kollat med läkare om detta?

Jag har besökt flera läkare och även röntgat ryggen, men de har sagt att ingenting är fel, utan att jag bara ska ta simlektioner och sånt.. Fast det var innan jag själv upptäckte att det var spänningsvärk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

x_marty:

identifiera och eliminera källan till problemet, ofta datorarbete eller annat stillasittande.

Jo har lite svårt med det. Sitter ofta framför datorn, och sitter även framåtböjd när jag pluggar i skolan..

x_marty:

Rörelse med tillhörande ökad genomblödning och värme i muskulaturen är bra.

Typ motion?


   
SvaraCitera

Caroline123:

Typ motion?

Det behöver inte vara någon kraftansträngning, börja med en promenad varannan dag eller något sånt och se om det hjälper? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

x_marty:

Det behöver inte vara någon kraftansträngning, börja med en promenad varannan dag eller något sånt och se om det hjälper?

Tack!! [smile]


   
SvaraCitera

Caroline123:

Tack!! [smile]

det var så lite, hoppas det går vägen. [smile]


   
SvaraCitera