Aviseringar
Rensa alla

spara på D


Ämnesstartare

Jag undrar om det man sparar på D på datorn är kvar där även om man formaterar datorn? elr varför ska man spara på D som alla tjatar om?:)


   
Citera

Vafan. Sätter du in en skiva och bränner ut det är det väl klart det sparas. [confused][tired]


   
SvaraCitera
Åtta

Image

Får jag fråga vad D är, till att börja med? Det kan vara en betäckning för en hårddisk, en CD/DVD-läsare, USB-minne etc.

När du sedan ska formatera din dator så väljer du ju vilken hårddisk/partition du ska formatera. Vill du inte formatera hårddisken (om det nu är en hårddisk) D så gör du helt enkelt inte det. [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thisshitisBANANAS:

Jag undrar om det man sparar på D på datorn är kvar där även om man formaterar datorn? elr varför ska man spara på D som alla tjatar om?:)

Vanligtvis är Windows installerat på hårddisk som betecknas C: och om du med D menar en hårddisk som inte Windows finns installerad på så gäller följande:
I samband med att man installerar om Windows kan man välja att installera Windows på C och låta bli att formatera D och då kommer informationen på D att bevaras.

Jag brukar använda mig av den här metoden så behöver man inte bränna filer till CD eller DVD skivor. Dessutom går det ju mycket snabbare att säkerhetskopiera filer till en hårddisk än till skivor. Däremot bör man ta till vana att säkerhetskopiera också till CD, DVD och annan media eftersom en hårddisk kan sluta fungera eller drabbas av virus och då kan man förlora mycket information.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha, spara på D [rolleyes]
ifs kan ju sekundär HDn vara D men tror inte du är så avancerad [no-no]
Eller har inte Dell två partitioner? [surprised]

Damn [confused] nu blev det ju jag som är [tard]
[n]


   
SvaraCitera
Tyrael

thisshitisBANANAS:

Jag undrar om det man sparar på D på datorn är kvar där även om man formaterar datorn?

Beror på vad D: är [smile] Om det är en partition och du även har en C: partition, och Windows ligger där, så formateras bara C: om i vissa fall, ja.

thisshitisBANANAS:

elr varför ska man spara på D som alla tjatar om?:)

För att med flera partitioner slipper man göra en massa backups, man kan ha Windows på C: t.ex. och resten på D:


   
SvaraCitera

thisshitisBANANAS:

varför ska man spara på D som alla tjatar om?

[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

va rörigt allt blev nu,men jag menade såklart hårddisken D.. några sa att om man t.ex formaterade om datorn så är allt kvar om de är sparat på D


   
SvaraCitera

thisshitisBANANAS:

va rörigt allt blev nu,men jag menade såklart hårddisken D.. några sa att om man t.ex formaterade om datorn så är allt kvar om de är sparat på D

om C och D är hårddiskar så försvinner inget på D om du formaterar C.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera