Aviseringar
Rensa alla

Sparkonton, bank?


Spara pengar i billiga indexfonder med låg risk


   
SvaraCitera

Nahual:

Räntorna täcker inte ens inflationen längre. Fick 4% för bara nåra år sedan.

Äh det gör de inte iof men bättre med en ränta än ingen alls. 4% ränta? Gud vad nice! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kittkatt:

Haha nä, mobilräkning t.ex. går inte att betala från nischbankerna som erbjuder bra ränta. De har oftast bara uttag till vanliga kontot. Känns rätt bra som säkerhet också, går bara ta ut pengar till samma konto som man satt in ifrån.
Så vanliga bank till betala mobilräkningen, Collector/Santander (enda med 1% och fria uttag) för sparkonto medan resten sköts via Swedbank/SEB/Nordea/Handelsbanken etc.

Alltså förstår jag rätt nu? Förvånad Kommer jag kunna ha mina besparingar på kontot för att få ränta och om jag sedan ska köpa något för dem måste jag (med hjälp från pappa Oskyldig) föra över pengarna till mitt Swedbankkonto (ungdomskonto, det tar väl en dag typ??) och sedan betala därifrån? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill bara fråga en annan ekonomifråga också Rodnar Jag börjar gymnasiet i höst. Får alla lika mycket studiebidrag??

På CSNs hemsida står det jättemycket om olika datum osv när man börjar få sitt studiebidrag. Jag fyller 16 i augusti. Eftersom att jag fyller år "sent" på året (och får mitt studiebidrag senare än många andra), kommer jag få studiebidrag längre (så att det blir totalt lika mycket)? Eller slutar de ges samtidigt och jag får mindre än de som fyller 16 på våren?? Ledsen


   
SvaraCitera

Oswin00:

Alltså förstår jag rätt nu? Förvånad Kommer jag kunna ha mina besparingar på kontot för att få ränta och om jag sedan ska köpa något för dem måste jag (med hjälp från pappa Oskyldig) föra över pengarna till mitt Swedbankkonto (ungdomskonto, det tar väl en dag typ??) och sedan betala därifrån? 

Exakt! du måste föra över till ditt swedbankkonto först. Typ en dag.


   
SvaraCitera

Oswin00:
Vill bara fråga en annan ekonomifråga också Rodnar Jag börjar gymnasiet i höst. Får alla lika mycket studiebidrag??

Vad jag förstår det ska man få studiebidrag när man börjar gymnasiet oavsett vilken tid på året man är född.
Alla får lika mycket studiebidrag oavsett funktionsnedsättning eller ej.


   
SvaraCitera

Ja, alla får lika mycket. Du skall kunna få bidrag om du reser till och från skolan, om det inte finns kollektivtrafik, då får du ersättning med bus/tåg/spårvagn/tunnelbane-/båt kort, men detta är väl inte riktigt studiebidrag.

Alla får lika mycket, spelar ingen roll beroende på vilken skola eller så, man kan dock får indraget om man inte är där såklart, och sedan prövas man i någon/ra månad/er om man är "skötsam" igen.

Jag vet inte om man kan studera på halvfart på gymnasiet. Såfall kanske man inte får lika mycket, vågar ej säga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kittkatt:

Exakt! du måste föra över till ditt swedbankkonto först. Typ en dag.

Super! Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crysilis:
Ja, alla får lika mycket. Du skall kunna få bidrag om du reser till och från skolan, om det inte finns kollektivtrafik, då får du ersättning med bus/tåg/spårvagn/tunnelbane-/båt kort, men detta är väl inte riktigt studiebidrag.

Alla får lika mycket, spelar ingen roll beroende på vilken skola eller så, man kan dock får indraget om man inte är där såklart, och sedan prövas man i någon/ra månad/er om man är "skötsam" igen.

Jag vet inte om man kan studera på halvfart på gymnasiet. Såfall kanske man inte får lika mycket, vågar ej säga

Vad bra blev lite osäker Glad
Jag är en mycket skötsam flicka så det blir nog bra hahaha.

Vad är "studera på halvfart"? 


   
SvaraCitera

Oswin00:

Vad bra blev lite osäker Glad
Jag är en mycket skötsam flicka så det blir nog bra hahaha.

Vad är "studera på halvfart"? 

Hehe.
Man kan ju studera på halvfart eller liknande, alltså typ 25%, 50%, 75% eller 100% studietakt.
Om man exempelvis har sjukdom som gör att man inte kan studera jättelänge varje dag, eller om man samtidigt arbetar.
Vet ej om gymnasiet har sådant, men kanske. Det finns iallafall på högre utbildningar och folkhögskolor.
Då får du mindre studiebidrag per månad, men du studerar ju då också troligtvis en längre period då du drar ut på det istället, fast med färre timmar per vecka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crysilis:

Hehe.
Man kan ju studera på halvfart eller liknande, alltså typ 25%, 50%, 75% eller 100% studietakt.
Om man exempelvis har sjukdom som gör att man inte kan studera jättelänge varje dag, eller om man samtidigt arbetar.
Vet ej om gymnasiet har sådant, men kanske. Det finns iallafall på högre utbildningar och folkhögskolor.
Då får du mindre studiebidrag per månad, men du studerar ju då också troligtvis en längre period då du drar ut på det istället, fast med färre timmar per vecka.

Jaha, det låter mycket rimligt 🙂


   
SvaraCitera
Nadja

Oswin00:
Hej igen Rodnar
Jag har pengar som jag vill sätta in på ett sparkonto och undrar vilken bank som är bäst att vända sig till. Jag vill gärna ha en ränta och det måste finnas insättningsgaranti. Man vill liksom inte bli lurad Icke!

vad använder ni? Erfarenheter?

Ett värdefullt tips jag kan ge dig är att du jämför hos financer.com där visar dom en topplista på det billigaste räntorna 


   
SvaraCitera
Taif
 Taif

Hej har någon Nordea?


   
SvaraCitera

Ränta? pffffffft dröm vidare 


   
SvaraCitera
Froggy

Nu kanske svaret redan finns i tråden men att använda en vanlig bank numera är inte att rekommendera. Det bästa sättet är att använda sig av ett finansinstitut som 4spar eller liknande där man faktiskt kan få en ordentlig ränta. Nackdelen med sådana sparkonton är att de inte omfattas av insättningsgarantin. 

För att veta mer kan du läsa på bästasparkontot.com


   
SvaraCitera