Aviseringar
Rensa alla

Sparkonton, bank?


Skulle inte rekommendera att sätta in pengar på sparkonto med ingen insättningsgaranti. Man vet aldrig när dom kan gå i konkurs. Läs lite mer om hur ska ska spara först innan du tar ett beslut.


   
SvaraCitera

Oswin00:
Hej igen Rodnar
Jag har pengar som jag vill sätta in på ett sparkonto och undrar vilken bank som är bäst att vända sig till. Jag vill gärna ha en ränta och det måste finnas insättningsgaranti. Man vill liksom inte bli lurad Icke!

vad använder ni? Erfarenheter?

Det finns banken som faktiskt har sparränta på sparkontot och då bör du dels googla och vad jag vet tror jag att Avanza är en sådan bank som har en sparränta på mellan 0.5 och 2% men det bästa sättet för dig att spara pengar är att köpa aktier/fonder, då får du 6% i avkastning minst varje år plus att aktierna stiger i värde över tid. Du bör nog vänta tills nästa år då aktiemarknaden just nu är väldigt hög, kanske till och med vänta två år. Det är lite oklart när lågkonjunkturen smäller till nämligen.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe: Det finns banken som faktiskt har sparränta på sparkontot och då bör du dels googla och vad jag vet tror jag att Avanza är en sådan bank som har en sparränta på mellan 0.5 och 2% men det bästa sättet för dig att spara pengar är att köpa aktier/fonder, då får du 6% i avkastning minst varje år plus att aktierna stiger i värde över tid. Du bör nog vänta tills nästa år då aktiemarknaden just nu är väldigt hög, kanske till och med vänta två år. Det är lite oklart när lågkonjunkturen smäller till nämligen.

Banksparande har väl senare år knappast varit någon större framgång för att se ens besparingar växa. Samtidigt får man ju se jämförelsen att om man lånar pengar i bank så är räntorna extremt låga. Och lär väl vara så åtskilliga år framöver. Däremot har aktier och aktiefonder gått som en raket uppåt. Det finns väl tom många som lånar i bank och placerar pengarna just i aktier och aktiefonder. Själv har jag sparat lite av mina tillgångar i några aktiefonder och de har hitintills i år stigit med:

Swedbank Småbolagsfonden Sverige upp 34% i år
East Capital Rysslandsfond upp 39% i år

För att jämföra med bankernas ränta på en eller ett par procent.

Tar man ett lån med lägenhet/fastighet som säkerhet och betalar 1,5 - 2% i (låne)ränta och får uppåt det TJUGODUBBLA om man placerar allt i en aktiefond enl ovan så får man väl se sig som vinnare.  Tumme upp  Mycket glad


   
SvaraCitera

stoner:

Banksparande har väl senare år knappast varit någon större framgång för att se ens besparingar växa. Samtidigt får man ju se jämförelsen att om man lånar pengar i bank så är räntorna extremt låga. Och lär väl vara så åtskilliga år framöver. Däremot har aktier och aktiefonder gått som en raket uppåt. Det finns väl tom många som lånar i bank och placerar pengarna just i aktier och aktiefonder. Själv har jag sparat lite av mina tillgångar i några aktiefonder och de har hitintills i år stigit med:

Swedbank Småbolagsfonden Sverige upp 34% i år
East Capital Rysslandsfond upp 39% i år

För att jämföra med bankernas ränta på en eller ett par procent.

Tar man ett lån med lägenhet/fastighet som säkerhet och betalar 1,5 - 2% i (låne)ränta och får uppåt det TJUGODUBBLA om man placerar allt i en aktiefond enl ovan så får man väl se sig som vinnare.  Tumme upp  Mycket glad

Det var lite det jag sa men jag håller helt med dig om att aktier och fonder är det bästa sparsättet. Är man inte insatt i vilka aktier som är bra så bör man nog titta upp vilka fonder som är effektivast i tillväxt och som inte heller är dyrast.


   
SvaraCitera

Gammal tråd jag vet men ämnet är inte irrelevant för det.

Om man inte tänker spara i aktier då är Avanza en bra bank att spara i om man bara ska ha pengar på ett konto. Då handlar det mest om mindre summor.
Bäst är såklart att göra som Stoner säger och investera i fonder. Man ska kolla hur utvecklingen har gått genom åren och satsa på en fond som har en bra utveckling och med inte för hög avgift. Alternativt kan man köpa aktier själv, det är kanske inte det enklaste, då måste man göra lite mer research men har man konto på Nordnet så är det enkelt, det är bara att klicka in på företaget och titta på ''om företaget'' sen kan man avgöra om det är ett företag för framtiden eller ej.


   
SvaraCitera

Finns en massa sparkonton. Bara söka efter bästa sparkontot så hittar man många. En lång lista med sparkonto och ränta här till exempel.


   
SvaraCitera

Jag brukade också ha mina pengar på ett sparkonto på banken i hopp om att jag skulle ha god ränta. Det visade sig faktiskt vara mycket mer lönsamt att investera pengar någonstans eller till exempel spela på  https://campobet.se/sv/ webbplatsen, vilket jag aktivt gör nu. Jag tycker att pengar ska användas, inte bara sparas för framtiden.


   
SvaraCitera

AleksShamles:
Jag brukade också ha mina pengar på ett sparkonto på banken i hopp om att jag skulle ha god ränta. Det visade sig faktiskt vara mycket mer lönsamt att investera pengar någonstans eller till exempel spela på  https://campobet.se/sv/ webbplatsen, vilket jag aktivt gör nu. Jag tycker att pengar ska användas, inte bara sparas för framtiden.

Tycker du att det är så jävla smart att locka ungdomar till en BETTINGSAJT???  Arg

Hade det inte varit bättre att tipsat om något sätt där man kan GARANTERAT kan få en INKOMST eller VÄRDESTEGRING av sina sparade slantar?  Glad
Betting- och spelsajter hör DEFINITIVT INTE till denna grupp!!!  Arg


   
SvaraCitera