Aviseringar
Rensa alla

Spartips


Ämnesstartare

Dela med era BÄSTA spartips!

Senaste tolv månaderna så har jag spenderat mer än 40000kr på onödigt skit och mår skit över att jag kunde ha spenderat dessa pengar på ett bättre sätt, som att spara dem. 

Frågan är dock HUR man sparar på bästa sätt! Har försökt länge och det slutar bara med att jag plockar ut pengarna efter 2 dagar...

Syftet med tråden kan väl bli att vi delar med oss av våra bästa spartips med varandra! 🙂


   
Citera

Sluta köpa grejer


   
SvaraCitera

Det är en skill man föds med. Alla kan tyvärr inte lära sig hantera pengarTumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:
Det är en skill man föds med. Alla kan tyvärr inte lära sig hantera pengarTumme upp

Jag tror du har fel där!

Jag tror att alla kan förändras och lära sig att hantera pengar, dock att det är en tuff väg att gå. Men sen tror jag även att det hänger på en själv, om man verkligen vill lära sig eller inte. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bananlåda:
Sluta köpa grejer

Försöker.. 🙁


   
SvaraCitera

Amadeus Från Syd:

Jag tror du har fel där!

Jag tror att alla kan förändras och lära sig att hantera pengar, dock att det är en tuff väg att gå. Men sen tror jag även att det hänger på en själv, om man verkligen vill lära sig eller inte. 

Ja det var mest på skoj. 

Ja om man verkligen vill så kan man. Det är nog det bästa tipset. Verkligen verkligen vilja. Men det är hur svårt som helst. 


   
SvaraCitera
evene

Brukar lämna bankkortet hemma om jag inte medvetet behöver något, sen har jag en budget på tex hur mycket jag spenderar på mat, snus och nöjen osv.


   
SvaraCitera

Sluta vara fattig vetja 😉


   
SvaraCitera

Vad är det ni köper? Jag köper ingenting, förutom en gång då jag köpte tv-spel. Men jag hamstrar fortfarande massvis med pengar.


   
SvaraCitera

jag köper det jag verkligen behöver som t.ex jag har lagt 25k för mitt A-kortet och har 15k för MC-saker dvs däckbyte och service sen har jag 23k för bil-service


   
SvaraCitera

Budgetera

Jag bestämmer varje månad en viss summa pengar som jag lägger undan till sparande, och som jag låter bli att använda av om jag inte har en väldigt bra anledning.


   
SvaraCitera

Amadeus Från Syd:

Försöker.. 🙁

Det är svårt det håller jag med om, man får bara hindra sig när man är på väg att köpa nåt. Jag har faktiskt nästan 400 spänn nu på kontot, e riktigt nöjd faktiskt


   
SvaraCitera

Jag har kassa bok nu. Men innan hade jag det allt i huvudet, jag lärde mig tidigt i gymnasiet tror jag när jag insåg att jag inte gjort något med studiepengarna och de fylldes på, så är det även nu att de fylls på för mig med en liten summa. Jag har slutat köpa snacks om föräldrarna inte är hemma då kan jag tänka mig köpa det, och då brukar de bli över till hela veckan för min lilla mage. Vi fikar alltid ute det första vi gör och turas om. Hjälper till extra ibland hemma mer än vad jag gör normalt. Men har aldrig fått pengar för att jag måste städa mitt rum så det känner jag inte igen. 

Sen vet jag tusen kr går till konstmaterial två gånger om året, byxor och skor 4 gånger om året. Sen bara loppis grejjer som jag försöker sluta med och verkligen hitta vad för stil jag har hemma. Tar kort på det mesta. Kanske ger nya idéer. Jag älskar och ta kort.
Och är väldigt säker vilka affärer jag kan dissa efter jag provat dålig kvalité som Cubus. Cassels och indiska hör ganska bra ihop, de lockar mig. Sen fortsätter jag kämpa med och gå in i svindyra butiker och därefter billiga, hittar vad jag blir intresserad av som var jag ska köpa en plånbok ifrån. Glitter eller den andra finare väskaffären.

Jag bjuder inte heller så mycket som jag gjorde förr när man fikar, då är det bättre kunna fika en lättare fika eller bara ta en promenad och sitta på en bänk med något hemifrån. Märker ofta det är samma personer och vilka som kan bjuda tillbaks på andra saker. Så det varierar. Presenter kan jag köpa ibland lite random, och då tänker jag om det är något jag kan ha användning av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay:
Sluta vara fattig vetja 😉

Vet inte vad det har med detta att göra men k habibi. lol.

Vet inte heller om man e fattig om man har lyckats spendera 40000kr på tolv månader, utan att man ens får pengar av ens föräldrar eller att man inte ens jobbar så ofta som andra..


   
SvaraCitera

Amadeus Från Syd:

Vet inte vad det har med detta att göra men k habibi. lol.

Vet inte heller om man e fattig om man har lyckats spendera 40000kr på tolv månader, utan att man ens får pengar av ens föräldrar eller att man inte ens jobbar så ofta som andra..

Det går bra de


   
SvaraCitera