Aviseringar
Rensa alla

Spartips


Berit

Jag har 2 sparkonton. Ena är ett sånt som man måste skatta om man tar ut vilket jag är för snål för om det inte är en investering. Också har jag ett e-sparkonto. Förut kunde jag inte spara men insåg att jag har allt jag behöver och började försöka minimalisera o det är roligt att se kontot växa


   
SvaraCitera
Berit

Jag blir taggad på att jag har sparat tex 24 k på 6 månader, siktar på nästa mål och vad som ska göras med de sparade cashen 


   
SvaraCitera
Cobrak

Att gå in i en matbutik på tom mage å med mycket pengar på kortet är ett big no-no Icke!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cobrak:
Att gå in i en matbutik på tom mage å med mycket pengar på kortet är ett big no-no Icke!

a jo de e ju de mina 40k har tagit vägen rip.. 🙁


   
SvaraCitera
Cobrak

Amadeus Från Syd:

a jo de e ju de mina 40k har tagit vägen rip.. 🙁

förstår din smärta hörru! 


   
SvaraCitera

Det var någon som lärde mig något angående spartips.. är bara rädd för vuxen grejjer. Ni vet säkert vad promakers är och några fiber pennor kan kosta från 30 till 60kr och i pack kostar dem plötsligt 200kr om man är i bokhandeln men det finns något ännu dyrare. Mina copics. Jag köpte en låda för tusen kr och visste inte man behövde en refiller ändå hade jag läst på så mycket om dem men när en av de hade torkat då läste jag mer och hittade ett Youtube klipp hur man fyllde på pennorna. Detta lärde jag mig nu att en refiller kostar 80kr och sparar tio pennor men jag behöver också läsa på om det och sen är det frågan om jag förstår hur man gör med påfyllningen.

Men jag har alltid funderat om det är värt med fiber pennor i ett paket när inte ens alla färgerna finns och då är det bättre plocka för hand. Trött

Så mycket förkunskaper om allt..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Värsta med att ha Nordea och tillgång till Apple Pay; man kan ändå handla utan kortet :/


   
SvaraCitera

Amadeus Från Syd:
Dela med era BÄSTA spartips!

Senaste tolv månaderna så har jag spenderat mer än 40000kr på onödigt skit och mår skit över att jag kunde ha spenderat dessa pengar på ett bättre sätt, som att spara dem. 

Frågan är dock HUR man sparar på bästa sätt! Har försökt länge och det slutar bara med att jag plockar ut pengarna efter 2 dagar...

Syftet med tråden kan väl bli att vi delar med oss av våra bästa spartips med varandra! 🙂

Tips, handla aktier, så har du inte pengar på kontot och du har investerat dina pengar i något som kan bli något väldigt bra, eller så går det åt skogen, i huvudsak är att du kan tjäna pengar. Några aktieföretag som jag tittat på är Viking Ship Supply, Softronic, Novotek, SAS, Mycronic, Tele 2, Handelsbanken, SEB och Axfood. hos några av dessa företag har det gått väldigt bra, Mycronic och Viking Ship supply har det gått väldigt bra för, speciellt Vikting Ship Supply som har stigit väldigt fort på börsen. De företag som under några år har ökat i värde är Mycronic, Softronic, Novotek och Tele 2. Det kan jag tipsa dig om.


   
SvaraCitera

Trevlig-Snubbe:

Tips, handla aktier, så har du inte pengar på kontot och du har investerat dina pengar i något som kan bli något väldigt bra, eller så går det åt skogen, i huvudsak är att du kan tjäna pengar. Några aktieföretag som jag tittat på är Viking Ship Supply, Softronic, Novotek, SAS, Mycronic, Tele 2, Handelsbanken, SEB och Axfood. hos några av dessa företag har det gått väldigt bra, Mycronic och Viking Ship supply har det gått väldigt bra för, speciellt Vikting Ship Supply som har stigit väldigt fort på börsen. De företag som under några år har ökat i värde är Mycronic, Softronic, Novotek och Tele 2. Det kan jag tipsa dig om.

Eh ja, jag tipsar alla om detta.


   
SvaraCitera
Listus

Jag har 3 extra konton utöver mitt lönekonto.

1. Lönekonto - anslutet till mitt bankkort
Lönen kommer in där och jag försöker tänka på hur mycket jag brukar behöva ha här på en månad resten överför jag till mina andra konton.

2. Extra sparande - Mestadels vi oförutsägbara utgifter.

Utöver mitt sparkonto där jag sparar som mest har jag ett extra sparande som jag försöker låta vara orört utifall man någon månad behöver köpa något som man exempel inte kunnat förutspå att man behövde. 

3. Resesparande - extra sparande till resor som jag älskar.

Gillar att resa så sätter in en liten summa här varje månad och behöver jag mera pengar en månad till lönekontot så är det dessa pengar som ryker först då resor bara är en bonus.

4.Sparkonto - Här sparar jag som mest till viktiga saker.

Här lägger jag den största spardelen som går till viktiga saker jag sparar till. 


   
SvaraCitera

Du har redan fått massa tips som är jättebra. Kör själv på olika sparkonton och fonder/aktier - cirka halva lönen läggs på sparande varje månad och har nu råd till insatsen för en lägenhet. 

Målet för mitt sparande är att komma ut ur ekorrhjulet tidigare än vanliga knegare. 

Skapa ett mål med ditt sparande. Varför ska just du spara? 
Kolla jämförpris på produkter, finns nästan alltid billigare alternativ/butiker. Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Tips, handla aktier, så har du inte pengar på kontot och du har investerat dina pengar i något som kan bli något väldigt bra, eller så går det åt skogen, i huvudsak är att du kan tjäna pengar. Några aktieföretag som jag tittat på är Viking Ship Supply, Softronic, Novotek, SAS, Mycronic, Tele 2, Handelsbanken, SEB och Axfood. hos några av dessa företag har det gått väldigt bra, Mycronic och Viking Ship supply har det gått väldigt bra för, speciellt Vikting Ship Supply som har stigit väldigt fort på börsen. De företag som under några år har ökat i värde är Mycronic, Softronic, Novotek och Tele 2. Det kan jag tipsa dig om.

Investerar/sparar redan i aktier & fonder. Funkar bra men har ändå för mycket pengar att röra mig, vilket resulterar att man spenderar på skit. Vill liksom inte satsa ALLT i aktier & fonder.. :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axel_von_Färsen:
Du har redan fått massa tips som är jättebra. Kör själv på olika sparkonton och fonder/aktier - cirka halva lönen läggs på sparande varje månad och har nu råd till insatsen för en lägenhet. 

Målet för mitt sparande är att komma ut ur ekorrhjulet tidigare än vanliga knegare. 

Skapa ett mål med ditt sparande. Varför ska just du spara? 
Kolla jämförpris på produkter, finns nästan alltid billigare alternativ/butiker. Tumme upp

Köper fan oral-b tandkräm på normal istället för Ica duger det? Cool


   
SvaraCitera

Ett klassiskt knep är att ta ut pengarna och lägga de i en spargris, men för mig funkade inte det. Jag ser istället till att ta ut de pengar jag tillåter mig att spendera varje månad och slösar bara på kontanter


   
SvaraCitera

Amadeus Från Syd:

Köper fan oral-b tandkräm på normal istället för Ica duger det? Cool

Ett bra steg haha, man får alltid ta det billigaste (jämförpris såklart) och att (om man flyttat hemifrån) planera maten för veckan


   
SvaraCitera