Aviseringar
Rensa alla

Spartips


Amadeus Från Syd:

Investerar/sparar redan i aktier & fonder. Funkar bra men har ändå för mycket pengar att röra mig, vilket resulterar att man spenderar på skit. Vill liksom inte satsa ALLT i aktier & fonder.. :/

Nej självklart ska du inte investera ALLT på aktier osv, klart man måste kunna få använda pengar att spendera också. Jag tror att du borde skapa ett spenderarkonto där du sätter in en viss summa pengar varje månad och du får inte sätta in mer där än den bestämda summan. Sen skaffar du konton för hyra (om du betalar hyra), sparkonto osv. På så sätt budgeterar du dina pengar och agerar därefter.


   
SvaraCitera

Öppna ett sparkonto utan kort och ge fan i att ta ut pengarna du sätter in där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olycklig:
Öppna ett sparkonto utan kort och ge fan i att ta ut pengarna du sätter in där.

Så enkelt är det inte. Dessutom vill man ha ett sparkonto MED ränta, och inte utan. Tyvärr är det inga banker som erbjuder sparkonto MED ränta.. :/


   
SvaraCitera

Amadeus Från Syd:

Så enkelt är det inte. Dessutom vill man ha ett sparkonto MED ränta, och inte utan. Tyvärr är det inga banker som erbjuder sparkonto MED ränta.. :/

Det tar några sekunder att öppna ett nytt konto genom internetbanken, har du försökt? ^^
Visst att man vill ha ränta men om man vill tjäna pengar så är nog aktier och fonder det man ska satsa på. Många banker som givit ut bra ränta har slutat med dessa tjänster för att det var för värt för kunden.. 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olycklig:

Det tar några sekunder att öppna ett nytt konto genom internetbanken, har du försökt? ^^
Visst att man vill ha ränta men om man vill tjäna pengar så är nog aktier och fonder det man ska satsa på. Många banker som givit ut bra ränta har slutat med dessa tjänster för att det var för värt för kunden.. 😛

Jag har redan ett sparkonto hos Nordea utan ränta. Men så lätt är det inte att hålla i pengarna och inte slösa bort dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olycklig:

Det tar några sekunder att öppna ett nytt konto genom internetbanken, har du försökt? ^^
Visst att man vill ha ränta men om man vill tjäna pengar så är nog aktier och fonder det man ska satsa på. Många banker som givit ut bra ränta har slutat med dessa tjänster för att det var för värt för kunden.. 😛

Och läser du förgående texter, så borde du veta att jag redan har lagt in en större summa pengar i aktier och fonder. Finns en gräns på hur mycket jag vill ha där i portföljen. 


   
SvaraCitera
Gifted

Amadeus Från Syd: Frågan är dock HUR man sparar på bästa sätt! Har försökt länge och det slutar bara med att jag plockar ut pengarna efter 2 dagar...

Det ska ju vara kul att spara - satt in lite pa Avanza, och kolla in lite aktier. Marknaden har ju varit riktigt bra sedan januari, du hade enkelt kunnat tjana kanske 6000 pa att bara lagga de dar 40.000 pa en kinsesisk eller amerikansk indexfond.

Jag och min bror brukar diskutera lite olika foretag, ochj tavlar lite om vem som lyckas fa bast procentuell avkastning.


   
SvaraCitera

Amadeus Från Syd:

Jag har redan ett sparkonto hos Nordea utan ränta. Men så lätt är det inte att hålla i pengarna och inte slösa bort dem.

Vad är det du köper för dina pengar som är så viktigt men ändå inte?
Börja ifrågasätta dig själv om du verkligen behöver det du tänkt slänga pengarna på. Att låsa det kort du använder så att du inte kan köpa grejer över internet kan vara en idé om du känner att du måste köpa allt du ser. Jag har 4 bankkonton genom Handelsbanken, 1 är för min inkomst, 1 är för mitt kreditkort, 1 är för hur mycket jag får slösa per månad och 1 är ett sparkonto som jag inte rör i onödan. Gör en procentuell uträkning av hur mycket du vill och inte vill göra av med per månad.


   
SvaraCitera

Aktier? finns inget bättre sparande


   
SvaraCitera

Bananlåda:
Sluta köpa grejer

Sluta köpa grejer som man inte behöver menar du?Cool


   
SvaraCitera

Kanelgurkan:

Sluta köpa grejer som man inte behöver menar du?Cool

Ah ja venne, antar att om man slutar köpa grejer så samlas dom pengarna på kontot ist?


   
SvaraCitera

Pengar är till för att spenderas. Ts inget för givet, idag kan vara sista dagen du kan handla för morgondagen är inte givet. 

min morbror är multimiljonär men snål som få och köper inte ens kaffe ute på stan. Det är ett big No no


   
SvaraCitera

hur får du ens alla pengar? teach me how you do


   
SvaraCitera

daygamer:
Pengar är till för att spenderas. Ts inget för givet, idag kan vara sista dagen du kan handla för morgondagen är inte givet. 

min morbror är multimiljonär men snål som få och köper inte ens kaffe ute på stan. Det är ett big No no

sen blir man bankrutt och får leva på prostitution för att överleva 


   
SvaraCitera