Aviseringar
Rensa alla

Spetälska på hus?


Bacarah:

Förstår inte hur ett hus kan lida av spetälska :S

Skulle nog snarare tro att det är så att smittan finns på/i huset isf.
Det är ju en bakterie, och de kan sätta sig på föremål och vänta på en människa.
Men ja... de där texterna är en aning kryptiska. [crazy]


   
SvaraCitera

Bacarah:

I Bibeln står det om spetälska på hus.

Klädesplagg av ull eller lin och föremål av skinn kunde också angripas av spetälska. Angreppet kunde kanske tvättas bort, och det fanns regler för hur föremål skulle sättas i karantän. Men om det gulgröna eller rödaktiga angreppet inte försvann var det elakartad spetälska, och föremålet skulle då brännas. (3Mo 13:47–59) Om gulgröna eller rödaktiga fördjupningar visade sig på väggen av ett hus skulle prästen låta stänga huset. Det kunde bli nödvändigt att riva ut de stenar som hade angripits och skrapa huset invändigt och lägga stenarna och det borthuggna lerbruket på en oren plats utanför staden. Om angreppet kom tillbaka skulle huset förklaras orent och rivas, och byggnadsmaterialen skulle läggas på en oren plats. Men om huset förklarades rent skulle det renas ceremoniellt efter bestämda regler. (3Mo 14:33–57) Några menar att den spetälska som angrep klädesplagg och hus var någon form av mögel eller röta, men det kan inte slås fast med säkerhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra fåren:

Klädesplagg av ull eller lin och föremål av skinn kunde också angripas av spetälska.

Så det fanns en logisk förklaring ändå [cute]

Eftersom du verkar påläst så tänkte jag att jag kunde slänga upp några andra frågor;

1. Vad innebär det att vara oren?

2. Och varför ska man gå i trasiga kläder, ha håret hängande och dölja skägget när man har spetälska? (Har för mig att det var så)


   
SvaraCitera

Lajnowh:

Bifogade bilder

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Bacarah:

1. Vad innebär det att vara oren?

Helt kort:

Under vissa omständigheter skulle den vanlige israeliten bada ceremoniellt. Den som blev botad från spetälska, den som kom i beröring med något som vidrörts av en person som hade ”en flytning”, den man som hade haft sädesuttömning, den kvinna som hade haft menstruation eller blödningar och den som hade haft sexuellt umgänge var ”oren” och måste bada. (3Mo 14:8, 9; 15:4–27) Den som uppehöll sig i ett tält där det fanns en död människa eller som rörde vid en död var ”oren” och skulle renas med reningsvatten.

Bacarah:

2. Och varför ska man gå i trasiga kläder, ha håret hängande och dölja skägget när man har spetälska? (Har för mig att det var så)

Den mosaiska lagen krävde att en spetälsk skulle gå med sönderrivna kläder (3Mo 13:45), kanske för att judarna förknippade spetälska med döden. Detta framgår bland annat av att Mirjam sades vara ”som ett dödfött foster” när hon blivit angripen av den förfärliga sjukdomen. (4Mo 12:12) Den spetälske var alltså förpliktad att bära kläder som skilde honom från andra och så att säga sörja över sig själv för att han var bland de ”levande döda”.
Men om den drabbade inte hade blivit frisk och prästen förklarade honom oren skulle han gå med sönderrivna kläder, hans hår skulle vara ovårdat, och han skulle täcka över mustaschen eller överläppen och ropa: ”Oren, oren!” Han skulle bo för sig själv utanför lägret. (3Mo 13:43–46) Denna åtgärd vidtogs för att den spetälske inte skulle smitta dem som bodde i lägret, där Jehova hade sin boning. (4Mo 5:1–4)


   
SvaraCitera

Gryphon:

Det finns ingen logisk förklaring till något i Bibeln.

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Dightkuz:

ahr fick mig att tänka på "harlequin baby" usch usch

Vad är det?? [shake]


   
SvaraCitera

Hannajkl:

Vad är det?? [shake]

Vettefan, nån sjukdom på spädbarn tror jag. Ser förjävligt ut iaf.

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Harlequin_type_ichthyosis


   
SvaraCitera

Dightkuz:

Vettefan, nån sjukdom på spädbarn tror jag. Ser förjävligt ut iaf.

jaha, just det... Det är ganska väldigt mkt tragiskt,.


   
SvaraCitera
Misael

Dightkuz:

sjukdom på spädbarn

[cry]


   
SvaraCitera

Bacarah:

Men det finns en logisk förklaring till detta? o.O

haha just detta bibelställe hade vi en en s.k hemgrupp en fråga om 😛 men u-pastorn sa bara att det är en liknelse 😉 fast hur det var i GT egentligen sa han inte så tror inte han vet 😛


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera