Aviseringar
Rensa alla

Spinkig


Ämnesstartare

jag är tretton år och då handlar det mycket om hur man ser ut osv. och en sak som sticker ut med mig är att jag är smal och mycket lång. Så att se en 1,70cm tjej o va så smal är tydligen "ovanligt" ..
Och jag föddas smal så detta är inget "val"som jag har gjort.detta har inte varit ett problem innan men det började när jag började på högstadiet. Jag har alltså blivit osäker med mig själv pågrund av min kropp, speciellt mina ben. Och nu är det sommar tider, då visar man sina ben nästan hela tiden. Och jag får panik över detta. För tänk så säger folk till mig och snackar om mig osv...
för de har det gjort. en av mina vänner har sagt bland annat "shhhiiit va du är spinking" och då håller folk med. Jag har fått fler sådana här kommentarer. Så min fråga är:
-hur ska jag förbättra min självkänsla

och sen gör det bara så ont för jag kan inte göra något åt det ihäller.. och jag får inget stöd av mina vänner om hur jag mår ihäller.


   
Citera
Lenny

Det låter som du har svårt att gå upp i vikt också. Har du testat att träna? lägg på riktigt tunga vikter där du vill bli mer "köttig". 

btw. 13 år och 170 lång? shit 😛 Jag är 22 och är 150 ... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lenny:
Det låter som du har svårt att gå upp i vikt också. Har du testat att träna? lägg på riktigt tunga vikter där du vill bli mer "köttig". 

btw. 13 år och 170 lång? shit 😛 Jag är 22 och är 150 ... 

okej tack för tipset! Och ja jag har svårt att gå upp i vikt,har testat. 


   
SvaraCitera

Lenny:
Det låter som du har svårt att gå upp i vikt också. Har du testat att träna? lägg på riktigt tunga vikter där du vill bli mer "köttig". 

btw. 13 år och 170 lång? shit 😛 Jag är 22 och är 150 ... 

Man ska inte ta för tungt till en början. Man skadar sig lätt då.


   
SvaraCitera

tjej13sweden:

okej tack för tipset! Och ja jag har svårt att gå upp i vikt,har testat. 

Var försiktig med vikterna, börja med lätt, sedan kan du ta lite tyngre när man har tränat upp sig.


   
SvaraCitera

Oftast när någon säger '' shit vad spinkig '' så säger dem det med en antydan av, nästan beundran? Det är så otroligt svårt att förklara.                                                                                         
Tycker inte du ska skämmas över att du är spinkig, se det på den ljusa sidan: du kan äta vad som helst utan att tänka på vikten. Jag tror det handlar om att lära sig att älska sig själv, vilket är en personlig resa som kan vara lång eller kort. Om du mår dåligt över din kropp tycker jag du ska prata med din mamma och/eller pappa, de älskar dig och har också en gång i tiden varit tonåringar. Det kan vara lite jobbigt/läskigt att väl prata om sånthär, men jag tror vuxna uppskattar att man vågar. Även fast att prata med någon kanske inte gör dig mindre spinkig så kan det göra otroligt mycket att bara få lätta på känslorna. 


   
SvaraCitera

Jag hade samma problem i din ålder, var otroligt smal och mådde otroligt dåligt över detta. Jag tror att det är många fler än du tror som faktiskt mår dåligt över att man är "för" smal och det absolut bästa är att prata med någon närstående eller bara någon som du litar på och känner förtroende för. För mig gick det över med tiden och jag är idag som 20-åring fortfarande väldigt smal men har lärt mig att se det som något positivt och mår bra med min kropp. Som sagt, prata med någon, det kommer förmodligen få dig att må bättre.


   
SvaraCitera

Folk som kallar andra för spinkiga är i regel tjockisar. 


   
SvaraCitera

Så länge du äter normal så är det inget problem. Vi alla är uppbygda på olika sätt. Jag är oxå spinkig men de få gånger någon sagt något om det har jag bara skitit i det och inte tagit åt mig!


   
SvaraCitera

Din kropp utvecklas, när din kropp kommer att mogna så kommer din kropp att se bättre ut, ät inge skit mat utan träna bara för att gå upp i vikt om du nu så vill det. Om inte så fortsätt som du har gjort. Only time will tell


   
SvaraCitera

Öhm, 170cm är typ medel... Tyvärr, du är inte lång.


   
SvaraCitera

När de säger att du är spinkig kan du komma med " schiiiit vad mulliga ni är!" för det är exakt samma sak. Att kommentera någons vikt "negativt" är aldrig ok. Spelar ingen roll om hen är smal, fet eller har diverse ätstörningar.

Men komihåg att många som skulle säga "men gud vad spinkig hon är asså gud!" osv... är bara avundsjuka. Själv är jag väldigt avundsjuk på mänskor som föds smala då jag föddes ganska mullig med enorma lår jag har vela få bort sedan jag gick i 2:an.... 


   
SvaraCitera