Aviseringar
Rensa alla

Spöken


Ämnesstartare

Har ni varit med om spöken/andar/något ni inte kan förklara etc.. Alltså ni behöver inte tro på sånt men kanske ändå upplevt något som vissa skulle uppfatta som spöken o så.
Låt mig höra er berättelser.


   
Citera
Ämnesstartare

Har upplevt väldigt många saker med spöken/andar, vilket gör så att jag tror på det. Har man själv inte upplevt något sådant så har jag förståelse för att man inte tror på sådant. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:
Har upplevt väldigt många saker med spöken/andar, vilket gör så att jag tror på det. Har man själv inte upplevt något sådant så har jag förståelse för att man inte tror på sådant. 

Jag har upplevt både spöken och "demoner" men funnit rimliga förklaringar inom psykologi och neurovetenskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför skapar alla trådar om sånt nu??? vad har jag missat?? Det är sommar ffs, är väl snarare under höst och vintern sånt är poppis 


   
SvaraCitera
Smilen

Jag har upplevt spöken och andar i konstiga situationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Upplevt och upplevt... Har trott att det varit det men så visar det sig att det är något helt annat. Jag tror inte på sånt, och kommer nog aldrig göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:
Har upplevt väldigt många saker med spöken/andar, vilket gör så att jag tror på det. Har man själv inte upplevt något sådant så har jag förståelse för att man inte tror på sådant. 

Kan du ge exempel på saker du upplevt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smilen:
Jag har upplevt spöken och andar i konstiga situationer.

Som tillexempel?


   
SvaraCitera
Smilen

Tilda Heart:

Som tillexempel?

Jag har iaktagit spöken och andar och i natt så såg ja en hand på bordet på skrivbordet, men ingen var där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda Heart:

Kan du ge exempel på saker du upplevt?

Folk som gått i väggar, folk som knackat på min dörr då jag försökt sova, folk som knuffat till lampsladdar, folk som slagit i garderober när bara jag varit hemma, skuggor i tvn, dofter av cigaretter/pipor fast än ingen röker i min familj, fotsteg på nedervåningarna, rysningar osv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Jag har upplevt både spöken och "demoner" men funnit rimliga förklaringar inom psykologi och neurovetenskap.

Vilka förklaringar


   
SvaraCitera
Draug

Jag har varit med om diverse underliga saker som antagligen har med andevärlden att göra jo. Har sett skepnader och hört steg där inga människor har funnits för tillfället, Har även sett svarta dimmor svepa igenom en vägg för att sedan upplösas i tomma intet. Det sistnämnda var vi  2 stycken som såg, har svårt att föreställa mig att vi bägge skulle ha inbillat oss detta. Men det stället jag bodde på då hade mycket aktivitet från andra sidan hände en hel del under det året jag bodde där. Intressant att mediumet som kom dit kunde bekräfta det mesta jag varit med om utan att jag nämnt något alls av det jag upplevt. Hur hon kunde veta dessa saker är än idag en gåta för mig, men det får en ju att fundera lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw: Vilka förklaringar

öh, ja, det är svårt att sammanfatta och det finns långt mycket mer att lära men ger det ett försök.

grundinfo: hjärnan fungerar ungefär som en dator. vi har massa information lagrad i nervceller, eller snarare nervcellsformationer/-grupperingar. denna information är till exempel bilder, ljud, taktila sensationer och mer komplexa fenomen (det finns celler som motsvarar vinklar, "rundhet" och annat som behövs för att vi ska kunna bilda oss en enhetlig bild av omvärlden - detta är troligtvis något som finns i oss a priori). signalsubstanser - hjärnans "budbärare" - fungerar genom att aktivera eller dämpa celler i olika delar av hjärnan; var substans har sitt eget transmissionssystem för skilda funktioner - en betydande del av neurovetenskapen ägnas åt att undersöka vad som orsakar vad i detta virrvarr av data. i fallet parkinsonism kan man till exempel se att de (ofta komplexa) hallucinationer som många drabbade upplever samstämmer med en förhöjd aktivitet av ämnet acetylkolin i den visuella associationsbarken (bland annat). en person såg sin katt vandra omkring i hemmet trots att denna var hos veterinären, en annan hade en illusorisk älskare som kom på besök varje kväll för att överlämna en gåva. ganska otroliga händelser, närmast "övernaturliga", men samtidigt rimliga om man ser till hur hjärnan fungerar. om celler som representerar ögon får för mycket input kan det leda till att man ser ögon överallt, om celler som representerar ansikten ballar ur så... ja. till och med upplevelsen av någons (eller någots) närvaro består ytterst cellförbindelser, och även dessa kan error:a (läs mer här).

vi är inte perfekta. saker kan gå snett. hjärnan är det nya gud.

återkommer (med psykologiska förklaringsmodeller och tolkningar)!

edit: svammel. roligare svammel: 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja nyss min dörr öppnades helt stängd, luftdrag ska inte kunna öppna dörrar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hjärnan är programmerad att se intention (även) hos livlösa fenomen. när detta går överstyr kan en sten förvandlas till ett monster, en gardin till ett "spöke" osv. detta fungerar också rent psykologiskt: en dörr öppnas - någon eller något måste ha öppnat den. det är ett evolutionärt nyck.


   
SvaraCitera