Aviseringar
Rensa alla

Sport och klasstillhörighet


Ämnesstartare

(Den här tråden skulle också kunna ligga i Politik och Samhälle)

Idag pratade jag med en bekanting om olika sporter och vilken typ av människor de drar till sig. Själv spelar jag handboll och vet att de flesta inte går högteoretiska utbildningar, de flesta tillhör undre medelklass. Andra sporter, som till exempel golf, drar till sig andra klasser.

Har du någon erfarenhet kring detta? Vilken utbildningsnivå, inkomstnivå etc har folk som är på dina träningar?

JAG VILL VETA![bigcheers]


   
Citera

multuspollex:

bekanting

Alltså. Ska du skriva fel kan du väl ändå skriva fel på rätt sätt!
Bekantigen ska det vara ju!! [cry][cry]

Dold text: Bara jag som sett Lejonkungen 3 och älskat den?!

Sen så till det du skrev: Det är väl ganska enkelt. Folk med mycket pengar har ju större möjlighet att gå på sporter som kostar mer. Där man behöver mycket kostsam utrustning etc. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sötnos:

Alltså. Ska du skriva fel kan du väl ändå skriva fel på rätt sätt!

Truten[mad]
Här anstränger man sig för att var ungdomlig, också sabbar du allt!
Dessutom har du fel. "Idag pratade jag med en bekantig"[no-no]

sötnos:

Det är väl ganska enkelt. Folk med mycket pengar har ju större möjlighet att gå på sporter som kostar mer. Där man behöver mycket kostsam utrustning etc. [y]

Men det finns ju kostsam utrustning inom all sporter, handlar det inte bara om att folk inom vissa sporter trissar upp saker och ting?

Ta hockey som exempel, det är väl ingen jätteöverklasssport? Det är dyrt ändå.


   
SvaraCitera

multuspollex:

bekantig

NEEEEJ!! [cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry] Ajajajaj, sluta! Bekantigen!! Gå och se lejonkungen 3 nu med dig, innan du gör mig mer illa. [sad][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sötnos:

NEEEEJ!! [cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry] Ajajajaj, sluta! Bekantigen!! Gå och se lejonkungen 3 nu med dig, innan du gör mig mer illa. [sad][sad]

Håll flabben, kvinna!

OnT: Du utövar ingen sport va?


   
SvaraCitera

multuspollex:

Håll flabben, kvinna!

OnT: Du utövar ingen sport va?

[mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad]


   
SvaraCitera

multuspollex:

Ta hockey som exempel, det är väl ingen jätteöverklasssport? Det är dyrt ändå.

när min farsa var liten spelade bara de som hade pengar hockey medan de andra spelade bandy, tror dock att är större nu eftersom fler har råd att spela det pga ökad/större medelklass.

tror inte att klasstillhörighet spelar lika stor roll längre, faktiskt, för vilken sport man utövar, fast kan bara tala utifrån egen erfarenhet när typ hela min bekantkapskrets oavsett bakgrund spelar/har spelat golf och tennis. [crazy]


   
SvaraCitera

Alla spelar rugby [y]


   
SvaraCitera

enligt min erfarenhet så har de som spelat fotboll, handboll, rugby och amerikansk fotboll varit från alla socioekonomiska grupperingar, medan de som tränat boxning främst varit från de nedre och de som utövat aikido främst varit från de övre klasserna eller studenter.

att boxningsträningen i lund i stort sett är gratis och att man dessutom kan låna handskar, hopprep och allt annat som behövs kan såklart förklara varför personer vars familjer har ekonomiska problem snarast väljer att träna det, men amerikansk fotboll är mycket dyrare än aikido, så där fungerar inte den förklaringen.

jag tror därför att de olika träningsformernas status i sociala sammanhang spelar roll; de som tränade boxning verkade i stor grad vara ute efter att kunna öka sitt våldskapital medan de som tränade aikido värdesatte tystnad och var noga med att utföra alla de små ritualer som hänger ihop med träningsformen för att på så vis uppnå lugn i sin tillvaro (någon slags zen-tanke). vilket av dessa man värdesätter mest beror mycket på i vilken miljö man växt upp, vilka man umgås med och vad man hoppas att åstadkomma med sitt liv. det är förstås också en fråga om klass, men inte nödvändigtvis hur hög ens inkomst är.


   
SvaraCitera

Håller med vissarionovitj (så jävla störigt användarnamn :P), har ungefär samma bild. Att fotboll är så klassöverskridande kan nog iofs kopplas till hur stort kulturell roll det har i det här samhället, om du tittar på amerikansk fotboll i USA t.ex. har det samma roll där. Boxning är väl en typisk grej som alltid främst dragit till sig frustrerade arbetarungdomar (främst killar kanske). I USA brukar det ju sägas att vägen ur ghettot är hip-hop, basket eller boxning.

Tror dock man främst får se det ur ett tillgänglighetsperspektiv även om det kulturella spelar in, fotboll och boxning är enligt min erfarenhet det som flest arbetarkillar tränar och det kan ju också förklarar med att de är billigast och tränas på flest ställen. Nu blir det ju dock ganska killcentrerat, har ej så stor koll på vad arbetartjejer brukar träna utom fotboll. Simning kanske? Vet att många tjejer tränade det i min skola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

tror inte att klasstillhörighet spelar lika stor roll längre, faktiskt, för vilken sport man utövar, fast kan bara tala utifrån egen erfarenhet när typ hela min bekantkapskrets oavsett bakgrund spelar/har spelat golf och tennis. [crazy]

Nä, det kan ligga något i det. Finns ju dock fortfarande vissa sporter som ställer stora krav på förldradeltagande, som till exempel motorsport och ridsport. Är dessa också överklassporter, eller hur är det?

vissarionovitj:

jag tror därför att de olika träningsformernas status i sociala sammanhang spelar roll;

Jag tror du har en poäng där. Det ger mer sociala poäng att spela golf eller tennis än att jogga i många sammanhang-

Rödingajävel:

Nu blir det ju dock ganska killcentrerat, har ej så stor koll på vad arbetartjejer brukar träna utom fotboll. Simning kanske? Vet att många tjejer tränade det i min skola.

Tja du, jag vet faktiskt inte. Min erfarenhet är väl nästan likadan där, alltså fotboll, men det kan ju bero väldigt mycket på vilken tillgänglighet olika sporter har i närområdet.


   
SvaraCitera

multuspollex:

Jag tror du har en poäng där. Det ger mer sociala poäng att spela golf eller tennis än att jogga i många sammanhang-

Varierar kraftigt från vilken grupp det handlar om. I högstadiet såg vi alla som spelade golf eller tennis som bögar och överklass. Golf och tennis har knappast hög status bland vita arbetarungdomar från skånska landsbygden. [crazy] Men inom medel- och överklassen har det ju jävligt hög status.


   
SvaraCitera

läste "sprit" ist för sport, tror jag är för besatt


   
SvaraCitera

multuspollex:

golf, drar till sig andra klasser.

Fast nu för tiden äre ju många som spelar golf med? [cute] Känner flera som spelar golf, ingen av dem är särskilt högutbildade eller rika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Varierar kraftigt från vilken grupp det handlar om.

Notera att jag skrev i många sammanhang. Dessutom tror jag inte att golf är så överklasstämplat längre, inte ens på den skånska landsbygden.

Inte Gugge:

Fast nu för tiden äre ju många som spelar golf med? [cute] Känner flera som spelar golf, ingen av dem är särskilt högutbildade eller rika.

Ja, och vad beror det på? Är det en chans för medelklassmänniskor att se ut som överklassmänniskor, eller inte? Varför börjar folk golfa, egentligen?

En annan intressant grej är traditionell kampsport, där klasstillhörighet sällan spelar någon roll under träningarna. Dräkterna är i stort sett likadana för alla individer, och bältesfärg/kompetens går ofta över social status.


   
SvaraCitera