Aviseringar
Rensa alla

Sport och klasstillhörighet


JLm
 JLm

multuspollex:

En annan intressant grej är traditionell kampsport, där klasstillhörighet sällan spelar någon roll under träningarna. Dräkterna är i stort sett likadana för alla individer, och bältesfärg/kompetens går ofta över social status.

+ alla lagsporter samt fäktning, bordtennis, tennis, boxning omg!!


   
SvaraCitera

multuspollex:

Ja, och vad beror det på? Är det en chans för medelklassmänniskor att se ut som överklassmänniskor, eller inte?

[tard] Alltså, vad du överanalyserar. [tard] Ofta någon håller på med en sport för att framstå som rika? [confused] De jag känner som spelar golf gör det för att de finner golf intressant, spännande, kul, avslappnade osv osv [rolleyes]


   
SvaraCitera

multuspollex:

Notera att jag skrev i många sammanhang. Dessutom tror jag inte att golf är så överklasstämplat längre, inte ens på den skånska landsbygden.

När jag gick i gymnasiet var det fortfarande det i alla fall.


   
SvaraCitera

Finns ganska ont om sporter som är utpräglat arbetarklass. Däremot finns det ju en del sporter som är mer på övre medelklass-hållet i vart fall, på grund av kostnaderna för sporten. Skidåkning, till exempel. Kanske främst beroende på var i landet man bor. Eller sportsegling.

Sen beror det väl ganska mycket på vilken nivå det rör sig om också.


   
SvaraCitera

Tror att de flesta sporter är representerade utav folk ifrån alla klasser. Förutom de sporterna som har en över och underklass i sig.
Tex ridning. Där kommer det alltid finnas en "finare" ridskola i varje stad.
Slalom också. där den stora skillnaden mellan grupperna är att de med mindre pengar åker till fjällen och de rika åker till alperna och Schweiz.
Golf är svårdefinierat. i sverige idag så skulle jag inte påstå att det är en rikemans sport. Men i andra länder med mer exklusiva banor, där är det rikemanssport.

I lagsporter kan inte denne övre och underklass finnas. oberoende på inkomst så spelar folk i samma liga.


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

Galvmeister:

I lagsporter kan inte denne övre och underklass finnas. oberoende på inkomst så spelar folk i samma liga.

Havskappsegling är ganska exkluderande, även som lagsport.


   
SvaraCitera

Det generella är väl att lagsporter inte är klassbaserade. Man är ju ett lag och ska fungera som ett lag oavsett vad. Men när det gäller hockey så märker man av de som har begagnade skydd och de som har senaste årets modell av skydden. Bara genom att titta på hockeyhandskarna så kan man avgöra om det är en statussbög eller en som har skydden för dess funktionalitet.

Men det finns nog en större tendens att vissa en-manna-sporter kan delas upp i "överklass" och "arbetarklass".


   
SvaraCitera

multuspollex:

Är dessa också överklassporter, eller hur är det?

känns snarare som "rika" arbetare utövar dessa, fast vad vet jag, jag gissar bara just nu.


   
SvaraCitera

Jag tror att ''överklassen'' har andra sysselsättningar. Undantagen är ur mitt perspektiv segling och tennis.


   
SvaraCitera