Aviseringar
Rensa alla

Språk på gymnasiet


Kaayi
Ämnesstartare

Jag undrar bara om någon skulle kunna tipsa om olika gymnasium där man kan plugga japanska (om skolan har mandarin också blir jag ännu gladare..) och det ska helst ligga i norra sverige, lets say.. Umeå och uppåt? Men andra skolor går också bra! 🙂


   
Citera
Åtta

Det är väl hyggligt vanligt att kunna läsa åtminstone kinesiska på gymnasiet? Jag vet att åtminstone den skolan jag gick på i Sundsvall (Hedbergska) och Luleå kommunala gymnasieskola har kinesiska.


   
SvaraCitera

Även om skolan inte har det när du börjar, brukar man kunna lämna in en intresseanmälan. Finns det sedan tillräckligt många intresserade för att fylla upp en klass, så brukar skolan oftast ordna kursen.


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

Åtta:

Luleå kommunala gymnasieskola har kinesiska.

Vet du vars man kan läsa vilka språk dom har? Jag tror jag är blind..


   
SvaraCitera

Man kan läsa språk utanför skolan och fortfarande få poäng för det [smile]


   
SvaraCitera
Åtta

Kaayi:

Vet du vars man kan läsa vilka språk dom har?

Vet ej, men min flickvän går där, och hon säger att man läsa tyska, franska, spanska, italienska, kinesiska, latin (kanske), finska, ryska (tror hon) och teckenspråk. Dock måste det givetvis finnas tillräckligt många som vill läsa språket för att det ska bli av.


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

Casablanca:

Man kan läsa språk utanför skolan och fortfarande få poäng för det

tänkte gå det humanistiska programmet, med språkinriktigt och då har man 5 eller 6 språkkurser och att läsa språk utanför kanske blir lite väl många att hålla koll på för mig [surprised] haha [smile]


   
SvaraCitera

Kaayi:

tänkte gå det humanistiska programmet, med språkinriktigt och då har man 5 eller 6 språkkurser och att läsa språk utanför kanske blir lite väl många att hålla koll på för mig [surprised] haha [smile]

Nej alltså, du behöver inte läsa språken som finns på skolan. Utan du kan läsa ett språk på en annan skola om din egna inte har det, och fortfarande få det inräknat som ett utav dom 6 språkkurserna.
Alla skolor har inte möjlighet att lära ut 6 språk på skolan, så då får eleverna ha kurser på en annan skola [smile]


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

Casablanca:

Nej alltså, du behöver inte läsa språken som finns på skolan. Utan du kan läsa ett språk på en annan skola om din egna inte har det, och fortfarande få det inräknat som ett utav dom 6 språkkurserna.
Alla skolor har inte möjlighet att lära ut 6 sp

men alltså.. den närmsta skolan ligger ca 9 mil bort.. hur gör man då?


   
SvaraCitera

nihon-go!

にほんご!


   
SvaraCitera

Kaayi:

men alltså.. den närmsta skolan ligger ca 9 mil bort.. hur gör man då?

Vad dum jag är [sad] ibland glömmer jag att alla inte bor i en storstad [tired]


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

HK Berghdal:

nihon-go!

watashi wa sueden jin desu! .. or.. i think so [confused]


   
SvaraCitera

Kaayi:

watashi wa sueden jin desu!

honto ni? Watashi mo, subarashii. [y] (vet inte om jag skrivit rätt hehe)


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

HK Berghdal:

subarashii

[confused]


   
SvaraCitera