Aviseringar
Rensa alla

Språk


Marmdc
Ämnesstartare

Hej!

Jag undrar om det är någon av er som har det svårt med att lära sig nya språk? Jag upplever väldigt mycket svårtigheter med alla lära mig nya språk. Jag är t.ex ganska så dålig på engelska och så fort jag har lär mig några nya ord så glömmer jag dem. Går läraren genom något om grammatik så glömmer jag också det. Men när det gäller andra ämnen så är det inte så utan där kommer jag ihåg saker och ting en längre tid. 

Och om ni är bra på att lära er språk och speciellt engelska, hur har ni lärt er massa ord och att skriva uppsatser och sånt? 


   
Citera

Du får komma på nya tekniker för att lära dig helt enkelt. Testa anteckna det som läraren säger så du har det på papper och kan kika på det då och då, till slut sitter det. 


   
SvaraCitera

Jag är amerikansk så jag är uppväxt med engelska och jag har lärt mig svenska ganska lätt tog ungefär 1 år och tyska suger jag på 


   
SvaraCitera

Ett bra sätt att lära sig att förstå engelska bättre på är att välja en tv-serie (eller någon du hittar på en streamingtjänst) och börja att titta med svensk text.
Efter ett tag kan du prova med att se den med engelsk text och sedan till slut ta bort texten helt! På detta sätt får du först lära dig översättningen av engelska till svenska. Sedan får du lära dig hur engelska ord stavas och till slut får du lära dig att förstå engelska utan extra hjälp. Denna metod har fungerat jättebra för mig när jag har tittat på Star Trek där de använder väldigt många avancerade ord.
Jag skulle försöka att ta det ganska långsamt och att se en hel del av serien innan man byter eller tar bort undertexterna så att man inte blir överväldigad av den ökade svårighetsgraden.


   
SvaraCitera