Aviseringar
Rensa alla

Språkstörning


Ämnesstartare

Hej,
Jag har en generell språkstörning och undrar bara ifall någon mer i detta forumet har det.

Det märks genom att jag kan stamma, läspa och allmänt ha svårt att prata. Dock är det hela tiden så jag uppleva inte som helt trög:)

har också svårt med grammatik, stavning, punktering och annan grammatik.

man kan också diskutera för att jag har autism(fråga mig någonting om usa KAN ALLT).


   
Citera
Ämnesetiketter

vilket år var inbördeskriget i usa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1861-1865 Easy.


   
SvaraCitera
YungG

Hur många skolskjutningar var det i michigan mars 2021?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YungG:
Hur många skolskjutningar var det i michigan mars 2021?

Inga.


   
SvaraCitera
YungG

lundaelev:

Inga.

Fair enough


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YungG:

Fair enough

Synd bara att mina föräldrar inte vill att jag ska bli utredd.


   
SvaraCitera
YungG

lundaelev:

Synd bara att mina föräldrar inte vill att jag ska bli utredd.

Inte vill? Vad har de för anledning att inte vilja, det är väl din ensak?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YungG:

Inte vill? Vad har de för anledning att inte vilja, det är väl din ensak?

Jag är bara 17 år vilket betyder att jag inte kan bestämma det själv. Min psykolog ville utreda mig för autism när jag var liten fast det sa nej. Så tydligen vill de inte.


   
SvaraCitera
YungG

lundaelev:

Jag är bara 17 år vilket betyder att jag inte kan bestämma det själv. Min psykolog ville utreda mig för autism när jag var liten fast det sa nej. Så tydligen vill de inte.

Om du fortfarande känner att det är aktuellt så borde du fråga igen. Möjligheten finns att de sa nej för att du var såpass liten. För att de sa nej då betyder inte att du kommer säga nej nu! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YungG:

Om du fortfarande känner att det är aktuellt så borde du fråga igen. Möjligheten finns att de sa nej för att du var såpass liten. För att de sa nej då betyder inte att du kommer säga nej nu! Glad

Sant, dock så har jag en taktik som jag utför i skolan. Jag försöker göra det tydligt för mina lärare att jag kanske har det utan att säga något. Till exempel berätta om mina specialintresse och sånna saker.


   
SvaraCitera
YungG

Det känns ju som en ofattbart mer effektiv teknik att bara prata med en lärare/kurator om det? Man ska inte försöka få någon att gissa vad man själv tänker, det slutar sällan bra då alla människor tänker olika. Det är mycket bättre att ta tag i det själv än att "ge bort" ansvaret till någon annan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YungG:
Det känns ju som en ofattbart mer effektiv teknik att bara prata med en lärare/kurator om det? Man ska inte försöka få någon att gissa vad man själv tänker, det slutar sällan bra då alla människor tänker olika. Det är mycket bättre att ta tag i det själv än att "ge bort" ansvaret till någon annan

Jag vet! Men jag e något extremt rädd för att prata med folk på och ”ta tjuren i horna”. Kommer också bli sjukt pinsamt när ens föräldrar får reda på att man har sagt till ens lärare att göra.


   
SvaraCitera
YungG

Prata med kuratorn på din skola! Denna person har tystnadsplikt och får inte säga någonting till dina föräldrar utan dit godkännande. På detta vis kan ni lägga upp en plan som du är komfortabel med innan dina föräldrar får något veta. Jag vet att det känns supertufft, men du kommer vara glad att du tog steget, jag lovar. Skit i att ta tjuren i hornen, sparka honom i pungen istället! Visa att det är du som bestämmer över ditt liv.


   
SvaraCitera

svåraste frågan vilket av senaste krigen var både USA och Sovjet med i


   
SvaraCitera