Aviseringar
Rensa alla

Språkval, i desperat behov av råd!


Ämnesstartare

Hej, har precis börjat i gymnasiet, och jag måste medge att jag är rätt förvirrad än så länge, inte nog med det, så måste jag byta språkval, eftersom italienskan blev inställd... Valet står mellan franska, tyska och spanska, men eftersom jag redan gått franska i 3 år och tycker det suger så står valet mellan tyska och spanska.

Och nu till min fråga: Vilket är i regel lättast att lära sig mellan tyskan och spanskan? Tyskan är ju lik svenskan i många ord, men grammatiken är ju för jävlig, eller?
Vilket av de två språken är roligast att lära sig, spanska borde ju vara det man har störst användning av, eftersom det är ett så stort språk.

Jag måste ha bestämt mig i morgon bitti, så det är ganska brådskande! Endast seriösa svar tack.

Tack på förhand!


   
Citera

Spanskan har väl vissa likheter med franska väl?


   
SvaraCitera

Tror tyska är lättare än spanska.

Själv har jag haft franska sedan 6an men kan mer tyska (som jag bara haft i ett år).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Spanskan har väl vissa likheter med franska väl?

Ja, jag tänkte också på det, i så fall så får jag ju ett litet försprång i spanskan. 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

creepy:

Tror tyska är lättare än spanska.

Själv har jag haft franska sedan 6an men kan mer tyska (som jag bara haft i ett år).

Kan nog bero på att franska är äckligt svårt. 😛


   
SvaraCitera

ta tyska det gjorde jag!
jag hade franska i 3 år .. och liksom nej palla med mer franska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vincenco:

ta tyska det gjorde jag!

Har du hunnit ha lektioner i tyska än? Vsd tycker du om det? Svårt/enkelt, kul/tråkigt osv.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Om det är steg 1 du ska läsa skulle jag nog ta tyska. Den svåra grammatiken kommer inte förns senare.

Jag har haft spanska sen 6an och jag hatar det 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Om det är steg 1 du ska läsa skulle jag nog ta tyska. Den svåra grammatiken kommer inte förns senare.

När senare? Måste läsa språk i 2 år eftersom jag går i samhällsprogrammet. >.<


   
SvaraCitera

Katz:

Har du hunnit ha lektioner i tyska än? Vsd tycker du om det? Svårt/enkelt, kul/tråkigt osv

haft en lektion. asså det verkar inte så svårt som franska och spanska eftersom att det är lite likt svenska ändå med vissa ord så om lärarn säger någonting på tyska så kan du ändå lista ut lite utav det med hjälp utav svenska språket.

min lärare sa att det finns en gräns med det tyska språket när det gäller grammatiken.. och efter den gränsen så kan du det mesta inom det grammatiska språket och det är mkt ord som man kommer höra om och om igen [shake].. jämfört emot Spanska/Franska då den grammatiska delen bara fortsätter och fortsätter.. I tyska språket så slutar grammatiken efter en viss gräns. .. men jag fattade inte det där riktigt.

fast visst låter Spanska och Franska betydligt snyggare än tyska..
men jag tror att tyska är lättare att lära! [y]

det här blev långt XD [badgrin]


   
SvaraCitera
blum
 blum

Katz:

När senare? Måste läsa språk i 2 år eftersom jag går i samhällsprogrammet. >.<

jag vet inte faktiskt.. Jag måste tydligen också ha språk ett år till, fast jag går natur.
Ska välja tyska 1 iaf. Spanska 3 var döden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm okej, nyss stod det 60-40 till spanskan, men nu står det fan 50-50, vet inte vad jag ska välja! [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

välj för fan inte spanska [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag valde tyska, tack för all tips. =)

wastedp0tential:

välj för fan inte spanska

Varför ska man inte välja spanska?


   
SvaraCitera
kachin

har läst(läser) franska.
men spanska är ju lättast, därför majoriteten väljer det typ.

så ta spanska om du vill ha lätt för dig.


   
SvaraCitera